Gå til innhold

Gåstol... Argumenter for og imot...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vil gjerne overbevise svigermor om at gutten min ikke skal ha gåstol. Jeg mener en gåstol gjør barnet passivt, og at gutten selv må få bestemme når han vil sitte og gå. Han er ennå ikke fyllt 6 mndr, og sitter godt med støtte på gulvet når han selv vil. Hun mener at gutten må få "se verden", og kan ikke skjønne argumentene mine. Sa idag at hun skulle ut på shopping etter stol i morgen... Javel, men den kommer ikke inn i mitt hus!

 

Sikkert mange som synes jeg er sær nå, men har fått det for meg at gåstol skal vi ikke ha. (Og det er kanskje sært ?)

 

Håper det kommer argumenter både for og imot, gjerne fra dere med erfaring!

 

Vet det er mange her inne som kjenner både meg og svigermor, derfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fysioterapauten anbefaler det ikke - ikke bra for ryggen.

Skal ikke ha noen gå-stol inn i denne heimen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett barn henger i en gåstol, og føttene blir stive når de tripper avsted. Ja, barnet lærer å bevege føttene i gå-form, men thats-it! Nå den dagen kommer at barnet vil gå selv, da har det ikke opparbeidet hoftemuskleneriktig. Dermed blir barnet fortsatt gående i en stiv og trippende form. Gå stol er svært ødeleggende for barnets motoriske utvikling!!

 

Hvis svigermoren din er for snever til å innse dette, ja da grenser hun mot dum. Og hvis hun kommer med en gåstol til dere, ja så vær helt ærlig og si at den IKKE VIL BLI BRUKT NOENSINNE. Herregud, er det mulig å virkelig ikke respektere det du sier på denne måten? Huff, jeg er litt krass nå, men dette var provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigers er en familie som høres, jeg en liten grå mus som piper.. Men fikk sagt at gutten _ikke_ skal ha gåstol, som svar på at hun skulle kjøpe i morgen. Men det svarte hun ikke noe på.

 

Ville vel egentlig bare få en bekreftelse på at det jeg mener er riktig, er riktig. Tenker da på som dere skrev ovenfor, at mave-, rygg- og hoftemuskulatur ikke utvikler seg riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gå stol og poden storkoser seg i den. Bruker den ikke mye da. Pasiv blir han ikke ihvertfall, flyger rundt her i heile huset. Må innrømme at jegikke hadde det til 1stemann pga at det ikke var bra. Nå fikk jeg en til 200 kroner, men har ikke villet brukt noe mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi brant seg på vedovnen.Det begynnte plutselig å gå fooort!Og jeg så bort ett øyeblikk,...Den er bannlyst her i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er (MIST) to grunnar for at guten vår aldri kjem til å bruke gåstol

 

* han får feil støtte og lærer at det ikkje er nødvendig å kunne holde oppe vekta si for å kunne gå. Skadande for motorisk utvikling og belastande for ryggen/hoftene

 

* han kan plutselig bevege seg fort og langt utan å vere i stand til å ta konsekvensene av det. Ein her nevnte at ungen hadde brent seg på ein ovn. Det er ein fare. Og sjå for deg ei trapp utan trappegrind, eller ei dør som plutselig slår igjen.

 

Det einaste argumentet som *kunne* ha vore eit FOR-argument er det at då har foreldra ein plass å gjere av ungen mens dei f.eks. går på do, men det er jo verkelig ikkje trygt å sleppe ungen av syne i gåstol. Guten vår har alltid lagt/ligg på golvet når han leikar, og viss eg *må* ha han ein trygg plass når eg skal f.eks i dusjen har eg han i vippestol. Heldigvis(?) er han ikkje særlig glad i den, så den har berre blitt brukt nokre få gongar sidan vi fekk den til jul.

 

Dette temaet er forøvrig oppe omtrent dagleg har eg følelsen av, søk på "gåstol" på forum oppe til venstre, så får du ein god del tidlegare innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på ditt du!

 

Og om hun likevel kjøper gåstol, så får du si "Tusen Takk" og prøve å få solgt den på finn.no.. :) (Eller bare "takk, men nei takk" om du er i det tøffe hjørnet, og kreve at hun tar den med seg igjen)

 

Det som jeg synes er viktig i tillegg til det fysiologiske, er at en gåstol gjør barnet i stand til å komme seg bedre frem, og at livet plutselig blir veldig mye mer spennende på "hjul" enn på gulvet. Datteren til min kusine har gåstol, og raser nå rundt i alle rommene etter ting hun plutselig kan nå, og gjerne rive ned. Og synes det er kjempegøy å krasje i mammaen sin.

 

Noen foreldre synes dette er artig, men jeg synes det er lite smart. Hvorfor skal barnet godta (og forstå) grunnen til at i det ene øyeblikket så har man hele verden for sine føtter - og kommer seg hvor man vil på få sekunder - mens i det andre så ligger man på et kjipt gulv og kommer seg ingen vei. Lykke til med å "begrense bruk av gåstol" da!

 

Jeg liker å sammenligne det slik: Tenk deg at du sitter i rullestol. Men ca. 30-45 minutter pr. dag får du lov til å gå/løpe/hoppe. Så er det tilbake i rullestol! Veldig motiverende, sant? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt gåstol til noen av mine to barn. og jeg tror ikke jeg noen gang kommer kjøpe en åt mine fremtidige barn heller. :)

Både barne mine har fått legat, suttit og krabbet runt på golvet.

Bland de jeg kjenner som har barn og som har haft gåstol så virker det som de lærer seg allt i mye saktere fart. De sitter bare i stolen og er rett passive.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite respekt svigerforeldrene dine har for dere som foreldre! Synes nesten dere burde si i fra til dem at dere ikke respekterer å bli overkjørt på denne måten!

 

Gåstoler anbefalers ikke, og det er ikke uten grunn. Har en fysioterapaut som bedre halvdel og han har gode argumenter for hvorfor gåstolen ikke skal brukes til de små. For det første er ikke ryggen klar til å bære tyngden av kroppen og beina og hoftene får feilbelastninger. For det andre blir noen av barna tåspissgåere, fordi de har stått i gåstol. De får en feil lært gange siden de ikke trenger å holde balansen. Kjempelett å gå på tå.. Og det må behandles hos fysioterapaut. Felles for alle min mann har behandlet er at de har brukt gåstol. For det tredje er det passiviserende for barnet når det virkelig skal lære å gå. Det viser seg jo at barn som har brukt gåstol går senere enn de som ikke har brukt.

 

Å ja, det er sikkert kjekt med gåstol, morsomt for barnet og alt det der. Heldigvis er det slikt at det er foreldrene som bestemmer og setter rammer for hva barnet får lov til og ikke lov til på grunnlag av hva vi synes er best.

 

Selg den om du får en prakket på deg mot din vilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri tatt imot en gåstol av nevnte årsaker..Min gutt kommer aldri til å få det,han har fint på gulvet..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...