Gå til innhold

Amming i Frankrike, HJELP !!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise til Nice på tirsdag med 2,5 mnd gamle Helena, og gruer meg litt, for jeg har hørt at amming er fysj og æsj i Frankrike..? At franske kvinner ikke ammer, og i alle fall ikke i det offentlige rom..?

Skal på tur med jobben til mannen min, og vi skal jo ut å spise og shoppe litt osv...

Noen som vet, eller har erfaringer å dele ?

3 barns mor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde i hvert fall jeg gitt en stooor bæng i!!!! Samma det vel! Kos deg og amme barnet ditt med god sammvittighet! God tur:)

Skrevet

Jeg vet ikke riktig hvordan det er med amming, og holdninger til dette, i Frankrike. Men jeg er enig med deg i at det er litt ubehagelig å tenke på at dette kan bli et problem.

Har som sagt ikke ammeerfaring fra Frankrike (med har hatt et par herlige ferier, før barn, i Provence og Nice). Vi dro derimot til New York da gutten vår var 3,5 mnder. I USA er det veldig lite vanlig å amme offentlig! Og mange synes det er pinlig og uforskammet. Det er ikke så altfor lenge siden det var ulovlig heller... USA er et "bluferdig" land, med stor grad av dobbeltmoral og nakenhetsangst. :) Å amme offentlig blir, av noen, omtrent likestilt med blotting. Klart det kompliserer når vi kommer med våre skandinaviske normer og vaner.

Klart man kan drite i det, som hun over her skriver, MEN det gjør ikke alltid situasjonen noe bedre for deg, babyen, mamnnen din og evnt resten av reisefølget. Jeg planla godt, og tenkte gjennom situasjoner og muligheter.

Jeg har et par gode ammetopper fra Boob, som er veldig diskrete (du trenger ikke brette ut puppen eller magen). Dessuten kjøpte jeg meg en lett og ok poncho. Den ammet jeg under når vi var ute "i offentligheten". Supert og lettvint. Få, om noen la merke til det, og jeg fikk ingen stygge blikk. I min Ergo bæresele kunne jeg amme han uten at noen så det, da han var så liten. Da ammet jeg gående på 5th Avenue, og jeg ammet han midt i turistflommen på toppen av Empire State Building! Du kan og amme i en bæreslynge: sjekk evnt. ut www.babyslynga.no f.eks, eller søk på nettet etter bæreslynger.

Var det mulig, så satt vi oss litt diskret til i restauranter. Og jeg hadde med flaske og en liten pakke "ferdig-nan" for sikkerhets skyld. Den ble ikke brukt, men var grei å ha slik at jeg visste at han skulle få mat selv om amming ble vanskelig.

Amming ute i parker ol er ofte mer akseptert enn inne på restauranter/kafeer...

Håper det gikk bra (jeg ser at det er idag du dro!)

Skrevet

Vet heller ikke noe om holdningen til franskmenn ang amming men vi reiser til Nice 6 mai. Nå er jo jenta mi 14 mnd så jeg trenger heldigvis ikke amme ute men morgen og kveld på hotellet. Jeg ville hatt ett litt stort lett sjal tilgjenelig og skjermet barnet og puppen mens ammingen pågår.

Gjerne legg inn en rapport om turen etterpå er så spent på hvordan det er med shopping etc, reise litt rundt med barn, barnebutikker og utstyr.

Ha en riktig god tur:)

Skrevet

Var nettopp i egypt som er et muslimsk land og ammet på stranden og ved bassenget. Ellers holdt jeg amming til rommet. La et håndkle/teppe over og så så det bare ut som om han sov..Merket ingen reaksjoner på det og de bare smilte og var hyggelige. Så lenge du er diskret burde det går fint. Dessuten er det sikkert mange fine stellerom som du kan benytte.

Skrevet

Takk for svar!

Franskmenn har et svært spesielt forhold til amming synes nå jeg. Satt meg på et stellerom på flyplassen. Helena skrek, og etter en stund kom det e\inn en vaskehjelp og en "flyvertinne". De så på meg med store øyne og spurte hvor gammelt barnet var.Hun er 11 uker sa jeg, og de fikk hakeslipp og sa: "også ammer du enda...?"

Så forsøkte jeg med, listig med sjal over Helena på et kjøpesenter, og da kom en voksen dame løpende og kjeftet meg huden full på fansk... Jeg lot som om jeg ikke forstod, og lot barnet spise seg ferdig...

Mener å ha hørt at franske damer kun har 2 mnd permisjon. Kanskje det er årsaken???

skal til Kreta i juni. Noen som vet hvordan det er der? Synes bare det var slitsomt å være i Nice...

Skrevet

Noen som har vært i Sveits? Tviler på at det er noe bedre der.... Skal en tur dit snart, og jeg "nekter" å gi flaske bare fordi sveitsere er pripne!

Skrevet

Mange bra tips du hadde, plutt!! "skjult" amming er genialt!

Skrevet

Var i Nice i høst. Jenta var da 7 mnd. Amming intet problem, kanskje gjøre det litt diskre? - så går det fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...