Gå til innhold

Allergi og mat i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har barn med matallergi som går i barnehage, hvordan gjøres det når barnehagen lager mat? Lager de noe som alle barna kan spise, lager de spesialmat til deres barn eller er det foreldrenes ansvar å ta med noe barna kan spise?

 

Min datter har melkeproteinallergi (nyoppdaget) og jeg vet ikke hvordan ting skal gjøres i barnehagen.

 

Når det er bursdager og foreldrene til barnet som har bursdag tar med kaker, skjønner jeg jo at det er min oppgave å ta med kake til min datter, ikke barnehagens ansvar, men når barnehagen lager maten? Har tatt med melkefrie pølser ved en anledning når jeg på forhånd fikk høre at de skulle ha pølser en dag, men de andre gangene har følgende skjedd: De skal ha en rett med pølse i - og datteren min må da spise retten uten pølse i (greit nok, men vi betaler jo matpenger - er det ikke da deres oppgave å kjøpe pølser uten melk - evt. informere oss om at vi må kjøpe?), de skal ha smøremåltid - og oppdager at det kun er et innkjøpt påleggsslag datteren min kan spise, når jeg spør hva de skal spise idag. En gang skulle de ha en "melkerett", og da hadde jeg heldigvis spurt dagen i forveien hva de skulle spise, og da fant de et alternativ til min jente som de kjøpte og lagde.

 

Er så usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette. Jeg har verken tid eller noe ønske om å overta ansvaret for maten i barnehagen, men på den annen siden vil jeg jo at jenta mi skal få noe som er like godt som det de andre spiser. Hvordan gjøres dette i deres barnehager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

 

jeg har en barnehage som er veldig samarbeids villig.

vi har også et lite hjørne i frysern i b.hagen hvor det ligger pølser,smør,kaker,kjeks osv (uten egg og melk)

Noen ting har de kjøpt, og hvis jeg kjøper,så får jeg penger igjen for det(innleverer kvittering).

Å når de skal spise noe som inneholder egg og melk,så får min datter bare noe annet. Å det plager henne ikke.

Å når det er bursdag, så får hun noen av hennes kaker.

Eller så baker jeg en kake som hun og alle de andre kan spise.

 

Men slik er det å ha allergi barn.

man må gjøre det beste man kan ut av situasjonen.

Vi har også en flaske med Zyrtec stådende i tilfelle "ulykken" skjedde,å vi ikke har tid til å komme.

Men b.hagen har ikke lov å gi henne noe av det,uten å ha snakket med oss om det.

 

 

 

lykke til i allefall

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi har en barnehage som virkelig har tatt tak i utfordringen. De tenker alltid på å ha et alternativ for gutten min. Når de andre barna har varmmat (2 ganger i uken) så skal det være noe tilsvarende for ham. Utgiftene dekker barnehagen, vi betaler jo også matpenger. Men melken hans (Nutramigen) leverer jo jeg når det trengs.

 

Noen ganger kjøper jeg inn f.eks fiskekaker for både hjem og barnehage. Da får jeg tilbake penger for det jeg leverer til barnehagen.

 

Ting det er vanskelig å få fatt i spør de om jeg kan hjelpe med. Har en del ganger levert hjemmelagede kjøttkaker og fiskekaker (som min mor har laget), da har jeg ikke bedt om å få refundert utgifter. Men hadde jeg skrevet en kvittering, så tror jeg nok at jeg hadde fått det refundert.

 

Barnehagen vår har i år endret på bursdagsfeiringen. Det er ikke lenger kake/is-fest. Isteden gjør de stas på barnet på andre måter. Barnet får velge varmmat, er utkledd som konge og får sitte på kongetronen. Det synes ungene er kjempestas. Denne endringen hadde barnehagen bestemt seg for før gutten min begynte.

 

Når barnehagen baker boller o.l. har de funnet ut at det er like greit å bruke "allergi-deig" til alle barna. Og baksten blir kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns barnehagen din høres veldig urimelig ut. Du bør be om en samtale med pedagogisk leder eller styrer slik at dere kan snakke om disse tingene. Når barnehagen lager mat er dette et tilbud til alle barn og bør derfor tilpasses alles behov.

 

Hva om du gir de en liste over ulike påleggstyper uten melk slik at de vet hva de skal handle til smørematen. Og lager de varmretter bør de enten styre unna melk eller lage et lignende alternativ til barnet ditt. Du betaler på lik linje som de andre foreldrene og bør forvente samme tilbud til din datter som til de andre barna.

Det er jo også viktig at datteren din opplever minst mulig forskjell og styr rundt dette. Da vil hun kanskje føle veldig på det å være annerledes istedet for å finne en positiv måte å leve med allergien på.

 

Sønnen vår hadde melkeproteinallergi og dette tok barnehagen hensyn til. I frysen i barnehagen lå det alltid muffins uten melk og egg som ble tatt frem når det var bursdag og annen kos.

Jeg jobber forøvrig i den samme barnehagen og vi har hatt barn med ulike typer allergier og intoleranser (egg, mel, melk osv) Vi tar alltid hensyn til disse barna og sørger for å ha alternativer til dem.

 

Håper du i samarbeid med barnehagen finner en løsning dere kan leve med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...