Gå til innhold

kan noen fortelle hva som skjer når man skal gjennom icsi??


Gøril og Jesper :)

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en del stoff om dette på internett, men klarer ikke å slå meg til ro med det jeg finner der.. hehe..

 

sambo lurer også veldig på dette.

 

er icsi det som er mest vanlig når man har dårlig sædkvalitet? Eller kan det gå med vanlig prøverørsbehandling også??

 

fikk nettopp høre at vi må i gjennom prøverør. og jeg sitter inne med sikkert tusen spm.

 

Hvordan blir det jobbmessig? blir man sykemeldt når man skal gjennomføre dette? I såfall, er det snakk om mange dager?

 

Er dette veldig smertefullt? får man bedøvelse/narkose??Er det smertefullt for sambo også?

 

mulig dette er dumme spm, men håper dere vil svare meg allikevel

 

hvordan er sjansen for å lykkes? Vil man bli gravid i løpet av disse 3 forsøkene, som regel, eller er det vanlig å bruker flere forsøk?

 

anbefaler dere privat eller offentlige? penger er ikke spm her.. iallefall ikke i starten. Kommer til å få dekt en god del av mine foreldre..

 

Jeg bor i forresten i oslo.

 

nå ble det mange spm, beklager. Men håper allikevel at noen vil ta seg tid til å svare på noen, om ikke ale, spm mine.

 

på forhånd tusen takk!!

 

klemmer til dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Gøril.

 

Skal prøve å svare på spørsmålene dine;

ICSI er mest vanlig ved dårlig sædkvalitet. Det er større sjanse for å befrukte egget enn vanlig IVF.

 

Jeg ble sykemeldt en uke i forbindelse med uttak og innsetting, men så må jeg reise fra Bodø til Trondheim så det går jo litt bort i reising også. Tror det er vanlig med 3 dagers sykemelding hvis man ikke trenger reisedager??? Har ikke vært sykemeldt ellers, men vet at noen har blitt veldig plaget med bivirkninger (hodepine f.eks.) under sprayeperioden.

 

Selve uttaket kan være vondt, men det er veldig individuelt hva man kjenner. Man får lokalbedøvelse samt smertestillende. Det eneste mannen må gjøre er å avlevere en dose sædceller, så de har den letteste jobben c";)

 

Sjansen for å lykkes etter 3 forsøk er ca 70 %. Noen trenger da flere forsøk for å klare det.

 

Vi bruker privat klinikk (Medicus i Trondheim) og er storfornøyd. De er kjempekoselig og tar virkelig vare på oss. I tillegg slipper man ventetiden.

 

Lykke til videre :-)

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paddelora:

kan jeg spørre hvor mye det koster på den klinikken du bruker? har den internettside?

 

veldig aktuelt å gjøre dette i tr.heim (kommer egentlig derfra), så får jeg vært litt hjemme også, godt med trøst fra mor i en sådan stund kan jeg tenke meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gøril - skal prøve å svare så godt jeg kan...

 

ICSI og IVF er det samme, bare at ved ICSI føres én sædcelle inn i egget for å befrukte det, mens ved IVF må sædcellen klare inntrengingen i egget selv. Derfor anbefales ICSI ved nedsatt sædkvalitet - rett og slett for å øke sjansen for befruktning:-)

 

Jobbmessig må du regne med noen dager med sykemelding. Alle blir sykemeldt i dagene fra uttak til innsetting. Noen er enda mer sykemeldt, enten av fysiske eller psykiske årsaker. Det er vanlig at det er fastlegen som skriver ut sykemlding ut over de "obligatorsike" 3 dagene ved uttak/innsetting.

 

Sjansene for å lykkes er ca 30% pr. forsøk (statistisk blir 3 av 4 kvinner gravide etter 3 forsøk). For noen blir det klaff allerede på 1. forsøk mens noen trenger mer enn 3 forsøk. Dette er veldig individuelt, og i mine papirer fra Riksen står det at den største enkeltfaktoren for å lykkes er kvinnens alder (jo eldre man blir, desto mindre sjanse for å lykkes... Dessverre).

 

Hvis du vil ha fortgang i prosessen så anbefaler jeg deg å gå til privat behandling (Omnia eller Volvat). Selv er jeg i gang med første IVF på Riksen og blir å ha 3 offentlige forsøk før vi evnt. går over til det private.

 

Som noen svarte deg her om dager så er TÅLMODIGHET et viktig stikkord i denne prosessen - hvis du stresser veldig og kjører høyt tempo på forsøkene kan det være at fallhøyden blir større, det er viktig å ha med hele mennesket med tanker & følelser i prosesse. Men for noen er detjo riktig med høyt temop, så dette er noe du og mannen din får finne ut av i fellesskap.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg treneger litt tålmodighet. Er det noen som har litt til overs? hehe

 

heldigvis har vi alderen på vår side. vi er begge unge (24år og 25 år)

 

Kommer nok til å gå til privat behandlig, også får jeg håpe jeg finner en dose tålmodighet på veien, er klar over at den kan dessverre bli lang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

 

Har masse tid til å svare, men vet ikke om jeg kan svare på alt. Og ingen spørsmål er dumme.

 

vi må også bruke icsi for mannens svømmere svømmer dårlig. Forskjellen på ivf og icsi er at de ved icsi tar en nål med en sædcelle og putter inn i ett egg(på labben). Ved ivf må sædcellene selv gjøre jobben. Du merker ikke noe forskjell. om det blir icsi eller ivf kommer an på hvor dårlige sædcellene er. Hos oss sa de at de ville gjøre litt icsi og litt ivf hvis jeg fikk ut mange egg. Det gjorde jeg ikke, bare 5, så det ble icsi på alle.I første runde lå vi an til 15-20 egg, men det ble avbrutt pga overstimulering. Derfor trodde de at det skulle bli mange i andre runde også, men det ble det ikke.

Inngrepene er ikke vonde. på uttaket kjente jeg et stikk, og det var det. På uttak får du smertelindring. På st.olavs kan man velge mellom medisinering eller akkupunktur. Jeg valgte medisinen. På innsettingen er det ikke nødvendig. Mannen din kan slappe helt av. Han skal bare gjøre "det" i et glass:)

 

Det er vanlig med sykemelding for dagen for uttak, dagen etter uttak og dagen for innsetting. Altså 3 dager. Noen velger å få sykemelding for de to ukene man ruger også, men det er strengt tatt ikke nødvendig for resultatet hvis du ikke har en jobb som tilsier det da.

 

Hvis du er interessert i statistikk for resultater så ta en titt på www.maigaard.dk Der er det en bra tabell som er representativ for de fleste andre klinikker også.

 

Jeg buker som sagt St.olavs. Veldig førnøyd. Det er jo offentlig, men de har ikke så lange ventelister der. Du kan fint velge Trondheim selv om du bor i Oslo. Det stort sett hyggelige mennesker der. andre steder kan jeg selvfølgelig ikke uttale meg om, men jeg har tilgode å høre om noen steder som er svartelista i såforstand. Lenger ventelister i offentlige.

 

Oj det ble langt. Du får skumlese så du ikke blir altfor lei. (skrev hun helt til slutt)

 

Lykke til med alle valgene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og velkommen!

I prøverørsbehandling finnes det 2 ulike metoder. Den ene heter icsi og den er mest vanlig for dem som har svært redusert sædkvalitet. Da sprøytes sædcellen direkte inn i egget. Ved den andre metoden befruktes eggene ved at sædcellene legges i en skål sammen med eggene.

Man begynner med nesespray dag 20 etter første mensdag og tar denne sprayen i ca. 14 dager før man begynner å ta en sprøyte daglig itillegg. Sprøyten tar man selv og den gjør ikke særlig vondt-man blir vant til den. Etter ca. 12 dager til med spray+sprøyte tar man ultralyd for å sjekke eggene og om de er klar til å tas ut. Ved egguttak får man beroligende og lokalbedøvelse. Smertene oppleves svært forskjellig - jeg synes det var ganske vondt. Man får sykemelding i tilsammen 3 dager fra egguttak,dagen etter og på innsettingsdagen. Innsettingen er ikke vondt i det hele tatt. Samboeren din skal kun levere sædprøve- det kan gjøres hjemme dersom dere ikke bor så langt fra sykehuset.

Det er vanskelig å svare på om man vil bli gravid iløpet av 3 forsøk. Vi skal snart starte på vårt tredje..

Offentlig eller privat- eneste forskjell er at ved privat klinikk slipper man ventetiden som kan være over et halvt år på offentlig sykehus.

Håper du fikk noen gode svar- det er bare å spørre mer dersom du lurer. Alle her inne er kjempeflinke og vet utrolig mye.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mini sofie:

 

tusen takk for svar!! jeg er så takknemlig for alle svarene jeg får her!!

 

også glad for lange svar!! :) Her blir det ikke noe skumlesning, leser igjennom svarene flere ganger. jo lengre, jo bedre :)

 

tr.heim er et alternativ for oss, siden jeg kommer derfra. Får jeg besøke familie og venner også.. Bor i oslo nå pga jobb. Skal til gyn på tirs, regner med å få høre mer om dette da.. Er skikkelig klar for å sette i gang, orker ikke å vente..

 

Nå er jeg klar for dette!! 100% klar!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sett i gang. Ikke vent mer enn nødvendig:) Ser at du har fått masse svar og det er bra. Så kommer alt med også.

 

St.Olavs er bra. De er jo ledened i Norge innen forskning på området også så de kan sine saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gøril. Ønsker deg og mannen din masse lykke til i tiden som kommer. Ønsker samtidig å fortelle deg at vi går til behandling ved Omnia og er kjempefornøyde. Det er en privat klinikk her i oslo. Gå inn på www.omniahelse.no hvor du finner god oversikt over behandlingen og hva som skjer trinn for trinn, samt også en prisliste. Vi har betalt 24000 kr for Ivf + medisiner ca 8000. For icsi koster det ca 2000 mer. Det er kort ventetid der. Masse lykke til. Dette går bra og så flott at du er 100% klar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...