Gå til innhold

Gir dere godterier til de små?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har latt mini få smake både godteri, kake og is. Han er halvannet år gammel. Lar dere barna deres få smake??

Hilsen syndern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Blir jo vanskelig at de ikke skal få noe når vi spiser det. Men kun i helgen og ikke mye. Litt smaksprøver må jo være greit.

 

Har forresten laget meg en liten regel om at det hun ikke ber om trenger hun ikke å få. Reagerte veldig da jeg så de serverte sjokolademelk i barnehagen. Tror Åsa hadde vært strålende fornøyd med bare melk. Man trenger jo ikke å skape behov de ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Med en storebror som synes ukens høydepunkt er å få lørdagsgodt (nesten i hvertfall ;-)), så må vi nesten gi minsten på 1,5 år også. Vi forsøkte en stund med sunnere alternativer til minstegutten, men han gjennomskuet oss og ville bare ha akkurat make som broren, utrolig hvor godt de helt tydelig klarer å "si" hva de mener uten å faktisk kunne si ordene for det, hehe... Så han får litt gele-krokodiller, en liten sjokolade og bitte litt chips. Er ikke mye han spiser, heldigvis, men litt blir det. Dog, bare en gang i uken! Ellers prøver vi å unngå søtsaker, unntak er besøk ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor får kake dersom vi serverer dette når vi har besøk. Is spiser hun ikke pga at hun får vondt i magen av melk. Godteri prøver vi å spise på lørdagskveldene etter at hun er lagt seg. Men dersom vi er i selskap e.l så får hun og smake. er veeeeldig glad i potetskruer :)

Brus har hun kun drukket en gang, men juice får hun pga at hun ikke drikker melk (ikke at det er en erstatning da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok godter ja... Kan jo ikke sitte og spise godte selv, og si med lillegutt at han ikke kan få.... Men det er kun i helgene. Pleier å kjøpe en sukkerfri kjærlighet på pinne som han får å kose seg med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun fikk smake kake første gang på 1 års dagen! Er vi i selskap så er det klart hun får smake men det er ikke store mengder og hun spiser alle måltidene utenom.

 

Litt sjokolade har hun også fått smake! cheese doodles er også veldig nam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, (selvfølgelig) får han når andre spiser goteri, kake og is. Han er ikke dum, han skjønner jo når andre koser seg med god mat eller drikke. Blir litt merkelig å holde ham utenfor så lenge alle andre barn og voksne får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi er veldig strenge på mat både for oss selv og han, så det er kun i bursdager/selskap han får smake litt kake, bolle, vaffel osv. Syntetisk godteri har han aldri smakt, sjokolade en tre-fire ganger (hos besteforeldre så klart...) og brus og saft får han aldri. Hvis han skal få litt kos innimellom spiser han tørkede aprikoser og svisker skåret i biter, og det er mer enn nok for han! Jeg vet folk syns vi er "nazi" på dette, men for oss er det naturlig og passer oss bra. Han er 19 mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sier at i bhg så får han det samme som de andre dersom det er bursdager osv- men så går han også i en fam.bhg der de er veldig opptatt av frukt, grønnsaker og andre alternativer til "godis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen får han saltstenger, litt usukret juice, kanskje noen sukkerfrie drops. Hender nok at han får is, hvis det blir servert som dessert et sted, evnt annen dessert.

 

Var også i bursdag for noen uker siden og da fikk han smake gele (ikke noe godt) og non-stop (det var veldig godt) Krydderkake er han også veldig glad i. Utenom det er han ikke så glad i kaker. Sjokolade får han nesten aldri.

 

Hender jeg lager til en liten bolle med noe godt i til han, bestående av delte druer, pærer i biter og banan. Men jeg er nok ikke like streng som jeg hadde tenkt å være. Lett fopr å bli små smakebiter av mye (ellers finner vii jo ikke ut hva han liker c")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fått smake litt ja..potetskruer og french frice er favorittene.Ikke i store mengder,men får ei lita skål på lørdagene når søstrene ser barnetv.Han fikk forresten tak i brødskiva til storesøster på lørdag,og på den var det nugatti.

Gjett hvem som var rasende da han ikke fikk hele??!

 

Jeg har erfaring med at barn som sjelden og aldri får snop hjemme,

blir sittende å fråtse i selskaper,nettopp fordi de nesten aldri får..

Mine jenter takker ofte nei til is og brus når vi er på besøk,det syns jeg er bedre enn fråtsing iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun har fått både kake, is og sjokolade. Det er veldig sjelden og hun får og ikke så mye. Vi har ikke begynt med lørdagsgodt, for hun er bare 18 mnd, så det blir kun når vi er på besøk og det serveres kake ol.

Hun er veldig kresen på mat og spiser heller ikke spesielt mye. Jeg blir derfor litt ekstra streng på sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min får litt godteri på lørdager, sammen med frukt. I selskaper får hun kake, og hos bestemor selvsagt. Lange bilturer får hun en bolle, men det er fordi jeg ender alltid med å kjøpe noe til meg selv (klarer bare ikke å la være), og jeg kan jo prøve uten å spise selv!

 

Men det som er litt morsomt, er at hun ser på frukt i samme kategori som godteri, og bruker ordet 'bolle' om frukt, kaker og godteri.....

Saft har hun fått ekstremt få ganger, brus har vi nesten aldri i huset, og det er noe hun har stjålet, aldri fått.

 

Jeg tror en god balanse er grei. I hverdagen er det så mange gode alternativer, og hvis de lærer det fra begynnelsen, så blir det en god vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare fortelle...

I julen ble det plutselig stille, veldig stille... Så kom det et tydelig NAM! Der satt frøkna med en stor eske konfekt og stappet inn så det tøyt ut igjen.... Etter den dagen har hun visst hva sjokolade har vært! he he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han veit ikke hva det er enda. Så lenge han ikke "spør" om det, er det jo ikke noe vits i å gi han det. Han er kjempegla om han får ei banan eller eplebiter han =) Han får selvfølgelig smake kake og is om det er på bordet og han "spør" selv. Uansett synes jeg det meste av godteri er litt skummelt for han nå når han er så liten, er redd han skal sette i halsen potetgull og gummigodteri osv...=P

 

Han er 16 mnd`er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært restiktive med sukkerinntaket hele tiden, men har gradvis sluppet opp etter at han ble ett år.

 

Men jeg mener å se fruktene av en slik holdning nå: poden elsker frukt og spiser like gjerne frukt eller bær som is. Han godtar å bli servert en banan når hans kusine får sin fjerde is i løpet av dagen - ikke fordi han er dum, men fordi han synes det er godt med banan. Her forleden ble vi servert is og friske bær, og han spiste opp bærene og lot isen stå.

 

Men gutten elsker vafler og prim, så noe rendyrket sunnhetens apostel er han ikke.

 

Godteri og brus har han enda ikke smakt (22 mnd), og det synes jeg godt vi kan drøye enda en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig får han smake på alt vi har (bortsett fra øl og vin, eller litt øl har han vel også helt i seg en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fast rituale med lørdagsgodt her i huset, for poden er bare 1,5 år. Han smaker litt bolle og is og sånne ting hvis vi har besøk en helg, men ofte gjør frukt samme nytten. Elsker epler, pærer, appelsiner og druer.

Han har smakt en sjokoladebit i ny og ne (ikke til hverdags, selvsagt), så han vet hva det er. Men han spør aldri etter det hvis han ikke ser skåla stå på hylla.

Hvis jeg og pappan skal kose oss med noe godt en kveld, så blir det gjerne etter leggetiden hans, og da ser han det ikke likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...