Gå til innhold

Amming er det aller beste for barnet og det sunneste.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å føde naturlig uten kjemisk smertelindring. Er ikke det også det beste og det sunneste for barnet?

 

Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er vel ikke alltid man kan føde naturlig.. Jeg måtte ha hastesnitt pga komplikasjoner.. Hadde nok ikke vært det beste for barnet dersom vi skulle holdt på så mye lenger... etter 15 timer så satt hun fast i bekkenet.. Iflg JM kunne jeg holde på til dagen etter hvis jeg ville, men dette kunne skade både meg og baby..

 

Selvfølgelig er det best hvis barnet får morsmelk.. men ikke alle som kan eller vil.. og da er det jo bra at det finnes gode erstatninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg spurte om det på sykehuset jeg å.. og jordmora sa at det aller beste for barnet er ingenting.. og da hadde jeg fått masse midler i meg siden jeg hadde svangelskapsforgiftning... og spinal som ikke funget og måtte ligge med den kjempe lenge før dem tok narkose på meg siden jeg fikk haste ks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat det tenkte jeg å... Men svarte allikevel... Men det er jo sikkert noen som har hatt en perfekt fødsel og ammer som bare det.. Da er det kanskje ikke så lett å skjønne at alt ikke alltid går som det skal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo... Men er det noen som påstår noe annet da? Antistoffer er jo det mme-barn ikke får, men det er jo lite man kan gjøre med det. Har man ikke melk så har man ikke melk, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, faktisk hadde jeg en perfekt fødsel meg kun akupunktur, MEN slet faktisk med amminga. Ammet i 4 mnd, men da klarte jeg ikke mer p.g.a. det fysiske med det og psykiske.

 

Jett om jeg har hatt dårlig samvittighet for det. Amming er jo det ALLER beste mener helsesøstre og jordmødre - og det har jeg fått høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er så lei av denne diskusjonen. Kan man amme og det går greit så gjør man vel det, er det noe som gjør at man ikke kan så bruker man mme. Enkelt og greit. Kan man føde naturlig så gjør man vel det, men hvis noe går galt så tar man keisersnitt.

For meg har ammingen gått som en drøm, men hadde det vært mye trøbbel hadde jeg jo brukt mme. Fantastisk at både mme finnes og at de har blitt så flinke til å ta keisersnitt.

Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg blir skikkelig provosert nå.

 

lurer på en ting: når man har hodepine, tannverk, vondt i musklene, vondt et annet sted på kroppen e.l...da er det helt naturlig å ta en smertestillende. Når man er hos tannlegen får man bedøvelse, når man syr får man bedøvelse osv osv...

 

Men når man føder, som ofte er myyyye vondere, da skal man helst ikke ha noe som helst smertelindring. Da skal man virkelig ha det vondt selv om man ikke trenger det.

 

Og alle vet vel at mm er det beste for barnet, ikke noe poeng i å skrive det vel. De som ikke gir mm har jo alltid en grunn til det, og mme er jo kjempebra det også.

 

Skulle vel egentlig ha hevet meg over slike provoserende innlegg, men akkurat nå klarte jeg ikke la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, beklager at jeg egentlig glemte poenget mitt her. Ikke meningen å krangle med dere. Men synes det er rart at jordmødre og helsesøstre fokuserer så sterkt på mm og at det er det beste. Hvorfor fokuserer de ikke like hardt på at fødsel uten kjemisk lindring er det beste også???

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes egentlig det er bra at det ikke fokuseres så mye på det, da hadde man fått dårlig samvittighet for det også. Alt for mange som går rundt og har dårlig samvittighet for at de ikke klarer å følge alle råd angående amming ol. Jeg tok selv epidural selv om planen var å ikke ta noe. Men fytti...hadde så innmari vondt at jeg takker øvre makter for at det finnes smertelindring som virker. Jenta mi har det helt fint hun i dag, så hun tok ingen skade av det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte med epidural og er stolt av det. Hadde ikke vært stoltere selv om jeg hadde klart det uten. Og grunnen til det? Vel, det er nok fordi at jeg var sterk nok til å be om hjelp i mitt livs tøffeste prestasjon. Og det som er det beste for mor, er også til det beste for barnet, enten man føder uten noenting, kun med akkupunktur, epidural, keisersnitt osv. Jeg mener at hver enkelt (fødende) kvinne bør få bestemme over sin egen kropp (så lenge det er medisinsk forsvarlig, selvfølgelig). Noen har lavere smerteterskel enn andre. Og når det gjelder amming, så er jeg selv glad for at jeg får det til. Men jeg kjenner fler som av forskjellige grunner ikke får til å amme barnet sitt. Og alle sier det samme til meg: ikke ha dårlig samvittighet dersom amming ikke fungerer. Og det bestemte jeg meg for at det skulle jeg ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amming: Jeg ammet med åpne blødende sår i 3 mnd, klart fikk gutten i seg en del antistoffer, men han fikk også i seg en del blod som gjorde han kvalm, og han kastet opp blod. Og han hadde ikke godt av en mamma som satt og vrei seg i smerte og gråt flere timer pr dag.. Takk og pris for ammehjelpa mi som sa "du må slutte", og takk og pris for mme. Drit og dra alle som mener jeg burde holdt ut.. For oss er det beste flaske..

 

Fødsel: Jeg ble igangsatt pga 14 dager overtid og dårlig blodgjennomstrømming i navlestreng. Takk og pris for at de tar slike undersøkelser og at de da har "ting" som setter det igang. Jeg fikk full åpning etter hvert og begynte med pressrier. Selv om det var ubeskrivelig vondt hadde jeg så langt bare lystgass (som ikke er skadelig for baby). Men baby kom ikke ut og det ble keisersnitt. Takk og pris for de legene som utfører dette!! Jeg fikk spinal, og den er god!! Takk og pris for spinal! Drit og dra de som mener det er best å føde "naturlig". For oss var det nødvendig med keisersnitt..

 

Ser litt hissig ut dette, men det betyr så masse for de som har vært gjennom det....=)=) Dårlig samvittighet kan ødelegge så mye, så jeg prøver å beskytte meg selv og evt andre mot denne..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...