Gå til innhold

Når kan en bytte til større sete?


Leola

Anbefalte innlegg

Sønnen vår er 2,5 år og innmari lang (over 100 cm), slik at nå har setet begynt å bli litt for lite. Har hørt at å bytte til sånn sete der en bruker bilbeltet som belte til barnet er litt tidlig ennå, men vi har jo egentlig ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barneseter er for det meste inndelt i kg-begrensning. Jeg har vært i kontakt med Trygg Trafikk og de anbefaler at barn opp til 15 kg sitter i barneseter med integrerte seler, dvs seler i barnestolen. Men alt har jo med sikkerhet å gjøre. Hvis sønnen deres er for lang i forhold til setet, at hodet stikker over kanten på stolen, men er under 15 kg, ville jeg alikevell byttet stol.

 

Håper du ble litt klokere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, denne kg-klassen er bare en ca-målestokk på hvor store barna er, det de sier er at dersom barnets hode stikker over øverste kant på barnesetet må dere bytte sete..! Ville ringt Trygg Trafikk og hørt hvilket barnesete de anbefaler dere å kjøpe, for bytte bør dere gjøre dersom han er for stor, uansett kg og alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går på høyde og vekt som viktigste kriterier fikk vi beskjed om.

vi bytta til sånn 1-2-3 sete ved juletider. da var gutten vår 2,5 år. han er også lang, og veier 1 kg som er nederste grensa for det setet. så han sitter i sånt. er jo ikke bra at hodet og nakken kommer over det andre setet. det er jo mer farlig i en kræsj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp byttet ut graco cosmic setet med ett Maxi cosi rodi xp(som er ett av de beste på markedet,vant forbruker testen)dette setet er for lange barn,SIlje er 98 cm og 15 kg,og blir 3 år i mai.

Når en har barnet fremovervendt så er det anbefalt å ikke bruke intrigrerte seler. For da blir det to nykk ved en eventuell kollisjon.

Trygg trafikk anbefaler:

Bakovervendt så lenge som mulig,helst 3-4 år.og når en snur sete fremovervendt så skal en bare bruke bilens seler.. (vi måtte snu i sommer da var hun 2,3 år) har brukt cosmic sete med intrigrerte seler frem til nå )(fremovervendt), var på en simobutikk, der de ansatte er på bilsikringskurs og hun sa at når hun var blitt så stor så var det tryggere å bytte sete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også det Graco cosmic setet. Har hatt det fremovervendt veldig lenge pga at han er så lang. Tror vi får ta å bytte. Vet at det graco setet kan brukes med bilselen, men synes det er så stort å klumpete til det. skjønner liksom ikke helt hvordan det skal gjøres. Han rekker uansett nesten over med hodet, så jeg får ta meg en tur på baby butikk å se på nytt sete tror jeg:) Hva koster det Maxi cosi setet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...