Gå til innhold

Litt rart hos jordmor..


Nurk i magen,Termin 15 juli:-)

Anbefalte innlegg

Jeg var hos jordmor forrige uke, fikk da en ny en, for hun andre hadde blitt sykemeldt..

Hun tok ikke blodprøve i fingeren, noe som jeg har vært vant til på de forrige kontrollene både hos legen og jordmor.. hun mente det var gammeldags å gjøre det, spesielt siden jeg følte meg bra.. hun veide meg heller ikke.. Syns dette var litt rart, føler at det er betryggende å gjøre det.. Noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge skal jordmoren din være sykemeldt? Du har krav på å bytte jordmor om du ikke er fornøyd. Tror jeg ville byttet ut vikaren jeg... Ikke bra at undersøkelsene ikke blir gjort... Heller en ekstra undersøkelse enn for få spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men vi er vel alle forskjellig.er vekt på andre ting?.. kanskje hun legger vekt på andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun blir kanskje borte frem til sommeren, hadde vist knekt armen stakkars.. Skulle egentlig til jordmor neste gang også, men gjorde om så jeg fikk komme til legen min isteden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig hun var flink på andre måter, men følte meg litt utrygg på akkurat det..det hadde tatt henne så liten tid å bare gjøre det. Jeg sa til henne at jeg var vant med at de har gjort det før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos legen som jeg går på kontroll hos sa de at de bare tok hb annenhver gang.(stikk i fingern).Syns det var litt rart jeg siden jeg lå litt sånn i grenseland når d gjaldt jernlager på første kontroll. Men da sa legen at man ikke kunne "stole på" de prøvene utover i svangerskapet, Grublet litt over det der, men årsaken er vel at blodvolumet øker utover i svangerskapet, så da synker nødvendigvis verdiene her. Men likevel, litt kjipt å bli usikker. Men de følger vel bare den vanlige rutinen sin. Sitter man igjen med spørsmål bør man likevel be om prøvene kanskje, men det er liksom lett å tenke etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

det er komt nye regler..

fikk vite dette sist da jeg var hos lege..

fra nå av slipper man å måle blodprosenten etter uke 18,20 lr noe sånt.

jeg er i uke 25..og tok ikke sist pga disse nye reglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg bor i Australia og går bare til kontrol hos min fastlege. Har forstått at her foregå det litt annerledes enn hjemme, for eksempel, jeg er 23 uker på vei og har bare tatt blodprøver 1 gang som var på første kontrol. Har blodtypen 0 pluss som vist skal være veldig bra så kanskje det er grunnen til at jeg ikke trenger å ta flere`?

Neste blodprøve jeg skal ta foregår i uke 28 der de skal sjekke for diabetes. Heller har jeg ikke hatt innvendig undersøkelse eller sjekket noen urinprøver. Trodde at du alltid måtte ta med deg urinprøver til legen men det er gammeldags har jeg blitt fortalt siden resultatene blir misvisende pga utflod i graviditeten.

Poenget mitt her er ikke å fortelle alle dere om hva som skjer her nede men igjennfortelle det legen min fortalte til meg og det er at forskning viser til at mange av de prøvene vi en gang måtte ta er gammeldagse og at mange leger-jordmødre tar de mer av gammel vane enn en nødvendighet. Legen min fortalte at så lenge blodtrykket viser normalt er det ingen grunn til å stresse med alt det andre hver gang du er hos lege\jordmor. Kanskje min lege følger litt meir med i tiden? Hun er ivertfall den alle blir henvist til dersom de har problemer i svangerskapet så litt peiling må hun jo ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder jeg med deg i! Jeg går bare til legen min jeg. Det er jo også et alternativ hvis legen din er bra! Det viktigste er hva du føler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, høres ut som det noen nye regler ja..

Men er du usikker, så hør med fastlegen din for sikkerhet skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...