Gå til innhold

noen som er gode på termin regning??


titti+hanna

Anbefalte innlegg

vi var på ultralyd på torsdag og fikk beskjed om at jeg hadde termin 5 september, og så satte hun 17+3 på arket mitt. det jeg ikke skjønner er at alle beregninger, både her på bim og flere andre steder sier at jeg i dag er 18+0. altså en diff på 1 dag.

ikke det at det er så viktig, men jeg lurer fordet..

det står på min side at jeg har 156 dager igjen, dvs 22 uker + to dager som totalt for hele svangerskapet er 40 uker + to dager (18uker+22uker+2dager), som skal være det mest korrekte man går gravid.

jeg kan umulig ha vært 17+3, må da ha vært 17+4????

 

mysterium!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, ikke vet jeg, men jeg skifter ukepå mandager i folge babyverden.no, så imorgen er jeg da 27+0, men legen min mener jeg skifter uke på søndager, for hun regner en dag mere enn meg. Men jeg bryr meg ikke så hardt, det er bare snakk om en dag forskjell. Terminen er jo den samme uansett:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til den samme forskjellen på en dag. Babyverden regner f.eks. ikke med den første dagen i syklussen og dermed blir man en dag kortere. Synes det er litt irriterende, særlig fordi det skaper så mye forvirring.

 

Har du rettet opp på din side her på BIM til 5.september? Da tror jeg det skal bli korrekt.

 

Når jeg meldte meg inn i gullsmokken fikk jeg en svangerskapskalender til å henge på veggen. Der fyller man inn den første dagen i forrige mens som dag en i uke 1. På denne måten er det mye lettere å få oversikt over dagene. Og ved hjelp av denne fant jeg ut at BIMs måte å regne på virker mye riktigere en babyverdens.

 

Man kan forholde seg til svangerskapets kalender akkurat på samme måte som til årets vanlige kalender. Da gir det også mening at man når man er 17+5 også er i 18. uke. (Noe veldig mange har problemer med å forstå.) Ukens siste dag er uke X+0. Da er man fullgått.

 

Selv er jeg 17+6 i dag. I morgen er jeg 17+0 (eller 17+7 om man foretrekker det) og da har jeg kommet til enden på uke 18 som da er fullgått. Ved 18+1 på tirsdag starter den første dagen i min 19'ende uke.

 

Jeg har termin 7. september. Hvis du har termin den 5.september burde du gå inn i din 19'ende uke to dager før meg og det vil jo si at du bør være 18+0 idag... eller har jeg regnet feil?

 

Det aller beste for skikkelig overisikt er å fylle det ut i en kalender forfra eller bakover fra termindato... se hvor du kommer med 40uker + 2 dager ;-) Svangerskapskalenderen min er virkelig gull verd. Bruker den også til å notere ting som skjer i svangerskapet som jeg kan ta med til legen som huskelapp... + ha til senere.

 

Håper dette var til litt hjelp... ikke forvirring :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termin 5 sept, og opplever akkurat det motsatte. Legen ligger en dag foran i mitt tilfelle. Pussig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke legene regner så nøyaktig? Snurra som de bruker for å beregne er manuell og det kan raskt bli en dag eller to til og fra... Jeg også opplevd det... Forskjellige leger/helsepersonell regner forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilje74, jeg er så enig! Har du også lagt merke til at babyverden begynner ukene sine på dag syv i uken... Så hele kalender-regningen deres begynner en dag for sent og tyvstarter en dag for tidlig... ikke rart folk blir forvirra... De fleste kikker jo innom både BIM og BV...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg tok beregning her på BIM fikk jeg en dag lenger enn fastsatt termin..hva det kommer av er ikke godt og si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg sett. Synd at de ikke samkjører dette. Skulle ønske meg at de laget kalenderoversikter som man kunne printe ut... Ala slike kalendere man får på fotobutikker bare at ukene begynte på samme dag som første dag i siste mens og sluttet 7 dager etter. Kunne også tenke meg at de her plottet inn litt statiske opplysninger i kalenderen... slike man får på den flotte terminkalkulatoren på babyverden (som regner en dag feil, men like fullt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: alternativt kan du telle 283 dager frem. Det er 40 uker + 2 dager - Gjennomsnittlig lengde på et svangerskap def. av WHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar!

 

blir ikke helt klok på dette, men følger den regningen som kommer opp her på bim, ungen kommer når den skal uansett den da.. heldigvis! :) er jo bare snakk om 1 dag forskjell, men snodig at det finnes så mange måter å regne på.

teller jeg dager, stemmer det som står på min side her inne!

 

skal på privat UL til uka igjen, så spennende å høre om de sier samme dato som sykehuset.

 

fortsatt god kveld til alle!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...