Gå til innhold

Toxoplasmose


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo ikke så vanlig å få det i Norge. Jeg var ikke immun og synes det er ganske skummelt. Håper jeg slipper erfaring med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skifter kattesand selv om jeg er gravid, og det har gått helt fint. Men jeg vasker meg godt, og unngår å stikke nesa oppi liksom. Gikk greit når jeg gikk med datteren min også. Men det kan jo hende jeg er immun mot det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte litt på dette i går: er det noen der ute som noengang har hørt om noen som har fått toxoplasmose i svangerskapet, og i såfall noen som har hørt at babyen har blitt skadet??Man hører jo så mange skremme historier, men skremmehistorie om det har jeg aldri hørt! Det må jo bare bety at det er UTROLIG liten sjanse for å få det, og at noe galt skal skje? Jeg har dessuten alltid hatt katter og aldri vært hysterisk reinslig, alikevell har jeg ikke hatt toxoplasmose enda, det må jo også bety at sjansene er små.

Trur vi kan slappe av jeg , så lenge vi følger legenes råd om å steke kjøtt godt, og tenker litt ekstra reinslig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Tror det er størst fare hvis man reiser på ferie til syden... må passe seg for urensalat etc. Toxoplasmose smitter jo gjerne fra jord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei veninne av meg hadde det..... før tok man de prøvene automatisk når man var gravid... i allefall på henne og meg den gangen.. ca åtte åe siden,,, denne gangen måtte jeg be om det selv faktisk.... gikk bra med datteren til min veninne, hun fikk fostervannsprøve og den var fin... hun elsker rå kjøtt deig, og har masse katter og dyr.... det kom fra en av di\e tingene visst....

 

men det gikk jo bra da:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror personlig sjangene er veldig små men konsekvensne kan bli store,,, man blir ikke lettere smittet når man er gravid. jeg har drevet med hest hund og katt i alle år og har ikke vært veldig nøye med vask av frukt ol.. har jo ikke blit smittet før ... men som sagt er ekstra påpaselig likevell nå når ejg er gravid.. glemte meg og spiste ferk mozzarella i går.. men der er det vel kanskje listeria som er faren??!!

 

Hjelpes.

Ang katter så er det kun 8% av kattene i norge som har toxo, men det er opp mot 80% nedover i europa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også er det gjerne helst kattunger som har det og ikke voksne katter har jeg hørt...! Min jrdmor sa de hadde sluttet å ta testene (hvertfall i denne kommunen) fordi det ikke fantes noen effektiv behandling mot det likevel. Jeg har to katter som ligger oppå meg hele dagen så jeg fikk grini meg til en test uansett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene blir immune mot parasitten etter å ha hatt det en gang de som mennesker. En eldre katt har gjerne hatt det og bringer derfor ikke smitten inn i huset senere i livet ;-) Toxoplasmose smitter gjerne via jord på frukt og grønnsaker... jorden er da bepestet via katteavføring...

 

Det man er redd for med rått kjøtt er listeria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å det var ekstra betryggende å høre Lilje! Vi fikk nemlig vår katt når den var voksen,så blei jeg enda mindre bekymra enn jeg har vært:-)

Men det er vel toxoplasmose de er redd for i rått kjøtt også? min lege sa at det ikke fantes noen "offisiell" advarsel mot listeria (slik det gjør med toxoplasmose) det betyr vel at det er pga toxo at man skal steke kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster (dyrepleier) sier at dersom man skal bli smittet av en katt, må man få avføring i munnen, og den skal være relativt fersk også... tror det var sånn i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har katter og fikk beskjed om at jeg måtte ta oftere blodprøver dersom jeg ikke var immun mot toxoplasmose under graviditeten. Jeg har skrekken mot slike prøver så gjett om jeg ble glad da jeg var immun, men så fikk jeg beskjed om at jeg var rh- og allikevel måtte ta mange prøver.... så da var jeg like langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har funnet en del info om dette.

 

I Norge påvises det toksoplasmosesmitte hos rundt to per tusen gravide, hvorav kun en per tusen overfører smitten til fosteret.

 

Fra 1992 til 1994 satte Statens institutt for folkehelse i gang en forundersøkelse av 37 000 gravide kvinner. Av disse ble det i denne perioden meldt om 47 nysmittede kvinner (0,1 %). Av disse 0,1 % kom smitten hovedsakelig fra andre kilder enn katter.

 

Mange norske gravide er imidlertid ganske mottagelige for smitte, fordi bare omkring 10 prosent har blitt smittet før graviditet og dermed dannet antistoffer mot parasitten.

 

I Norge er det visstnok fårekjøtt som er den vanligste smittekilden av toksoplasmose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...