Gå til innhold

Sår stump, noen gode råd der ute ??


lilletupp & spira

Anbefalte innlegg

Snuppa mi holder på å få tenner om dagen, hun har fått 3 og det er 2 til på vei. Hun har i de siste 3 ukene hatt avføring ca 3 - 5 ganger daglig, skikkelig sterk avføring somhar gjort henne veldig rød og sår på stumpen. Dette er jo vondt og ubehagelig for henne, vi har brukt Zinksalve og talkum/potetmel men ser ikke ut til at det virker så godt. Hun får også gå uten bleie i lengre perioder av dagen for å lufterumpa. Blir så frustrert, ingenting som hjelper !!! Håper det er noen som har gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på helsekosten og kjøp sink salve med aloevera i. Den er knallbra.

Ellers har jeg en bekjent som lager urtesalver selv, hun har en salve med ringblomst som er sinnsykt effektiv på såre barneromper. Jeg fikk den da tulla mi hadde kjempeproblemer pga melkeallergien. Jeg prøvde alt! Denne hjalp. Gi beskjed om du vil komme i kontakt med henne, hun er kjempe flink. (Jobber forresten som helsesekretær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for i går kveld;o) jeg er ikke i form selv om jeg drakk veldig lite...spydd siden kl 3 i natt jeg...buhu...litt bedre nå, men huff slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inotyol er ei super salve! Hadde store problemer med sår stump i månadsvis (gutten har ryggmargsbrokk, og det kom avføring heile tida). Når stumpen vart så sår at det væska og blødde litt, dynka vi stumpen i kaliumpermanganat-blanding. Krystallfiolett kan og brukast, men Kristian var alergisk mot det. KF penslast på med q-tips. Fåast kjøpt på apoteket. OBS! Set flekkar på alt det kjem i kontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Jeg fikk anbefalt ei salve som du får tak i på apoteket. INOTYOL heter den. den har vært vår redning når snuppa har vært sår.....verdt et forsøk...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har noe som heter Øsypus-salve, fra apoteket. Laget av sink og lanolin, og er veldig pasta-aktig i konsistens.

 

Jeg har brukt den om gutten min har vært sår, og det har funket supert! Og for en ukes tid siden prøvde jeg potetmel også, og brukte først kombinasjon av potetmel og sink og deretter bare potemel. Kan være at det vil funke bedre for deg med en sånn tjukk salve og potetmel oppå, slik at området får være i fred for mye gnissing fra bleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det visste eg ikkje.... Hudlegen brukte det når der var små sår... Men KP kan i alle fall brukast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente ikke å være krass altså. Jeg har alltid hatt KF i skapet for den er kjempebra, men det står på flaska at den ikke skal brukes på åpne sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) jeg pleier å tørke lille gutt med hårføner, han har aldri vært sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wedelas stellekrem med calendula er HELT FANTASTISK!! Fåes kjøpt på helsekosten!!! Denne funker HELT SIKKERT! Det er sink salve med ringblomst i . Veldig bra hudpleie serie. Ellers kan man bruke Dactacort salve noen dager til utslettet blir litt bedre. Den brukes vanligvis til fotsopp, og inneholder mild hydrokortison med soppmiddel. Deretter calendula salven. Jeg bruker litt calendula salve straks stumpen er litt rød, og da går det over etter en dag! Har en datter på 3 år og nå en gutt 4,5 mnd, så dette har jeg prøvd ut. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger til først lufttørking så smører jeg et tykkt lag med inotyol.

 

PureLan er også kjempfin mot såre romper. Det er egentlig en brystvortesalve men kan også brukes til leppene og såre romper, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...