Gå til innhold

Stamceller


~mamma~

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hm... Hvordan var dette igjen? Får man tilbud om dette? Hvordan oppbevares stamcellene? Tror kanskje jeg kunne tenke meg dette... Hvordan går man frem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si i fra til jordmor/lege ved fødsel. Ta tapper de litt blod fra navlestrengen.

Vi skal be om det. Greit å gardere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått så tror man at forskning senere kan gjøre et lager av stamceller verdifulle for å kurere ev. sykdom senere.

 

Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest at forskere er skeptiske. Eneste plassen jeg bare har lest posetivt er i annonsen til de som tilbyr det, og skal ha 18000 kr for det... Derfor heller jeg mot å ikke gjøre det, men er jo redd for at det skal vise seg at det hadde vært lurt. Da vil jeg jo angre!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke til å gjøre det. Men så vidt jeg vet må det være en representant fra firmaet som kommer å gjør det etter fødsel (endel jordmødre betales av firmaet og gjør det om de er på vakt) Det koster ett engangsbeløp på ca 18000 som tidligere nevnt, pluss ca1000kr i året etter dette. Usikkert nå hvilke sykdommer det kan brukes mot (leukumi og noen blodsykdommer bruker de det vel). Og lurer på om ikke det offentlige gjør det om det er sykdommer i familien som man er redd barnet også kan få og som man vet man kan bruke stamceller mot.

Syns det er etisk galt at dette tilbudet er på markedet til den prisen når det er minimal sjans for å få bruk for det. Samtidig er en total sum på 20 000 - 80 000 en liten pris og betale dersom barnet skulle ha bruk for det i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

a) Disse stamcellene kan ikke brukes til noe som helst i dag. Firmaet baserer seg på at forskerne KANSKJE kan finne en nytte for dem i framtiden

B) Du får ut alt for få stamceller til at det nytter

c) ved leukemi (og en del andre sykdommer) kan du ikke bruke dine egne stamceller uansett; du må få dem fra noen andre for at de skal gjøre noen nytte

d) Det er ingen som vet hvor lenge stamceller kan oppbevares. Det kan godt være de er ødelagte før de kan gjøre noen nytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå ble jeg paff,det trodde jeg også!leste om det i GRAVID og der sto det ikke noe om den prisen..ikke som jeg fikk med i alle fall.er jo ikke på langt nær alle som har råd til et slikt økonomisk løft uansett om de vil aldri så mye.litt feil om dette er noe som kan redd liv senere at det skal koste så mye.det blir litt som at babyen blir syk, stamceller kunne vær med å redde henne/han, men foreldrene hadde ikke råd til å lagre cellene.blir jo litt grotesk at bare dem med god råd skal kunne sikre sine barn på denne måten..eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jormor sa til meg sist at dette bare var TULL!!! Er et firma som prøver å lure oss til å betale de en masse penger for noe som ikke er vits. Har lest masse om det og er visst bare tull som hun sa ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt om det, valgte jeg å droppe det. Det var jo ganske så tvilsomt om de i det hele tatt kunne benyttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...