Gå til innhold

Hvor finner jeg utregningstabell på om jeg er overvektig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Norge benytter man vanligvis BMI for å vurdere overvekt. Normalvektige kvinner skal ligge mellom 20-25. Ligger du over er du i utgangspunktet overvektig, men dette gjelder jo da selvsagt IKKE når du er gravid.

Veldig enkelt å regne ut dette ut fra vekt og høyde, men jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å legge ut denne "tabellen" her for akkurat fokus på vekt som gravid blir helt feil. Ikke at jeg skal prøve å moralisere altså, men har selv slitt med spiseforstyrrelser i mange år. Anser meg selv "frisk" nå, men har fortsatt en tendens til foretrekke at BMI'en er farlig nært 20-tallet enn over... Og får da angst hver gang jeg har blitt gravid og vekten har føket i været. OG hatt en sånn grense for meg selv at jeg jo gjerne skulle ha holdt meg under 25 selv som gravid. Har heldigvis lært og prøver denne gangen å NYTE veksten. Har blitt så "gammel&klok" at jeg vet at selv om jeg legger på meg nærmere 30 kilo for hvert svangerskap er det hva jeg veier som ikke-gravid som betyr noe.

Så mitt tips til deg er at du venter med dette fokuset til babyen er på utsiden og da tar deg en prat med legen din om beregning av BMI.

Nyt de ekstra kiloene i stedet du ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. Jeg har faktisk slete med anoreksia siden jeg var 13 år, mistet mensen da jeg var 16 år da jeg var altfor tynn. Har blitt gravid med hormonbehandling begge gangene så jeg bør kansje ikke henge meg opp i kiloene. Jeg hadde et ønske om å ikke veie meg på kontrollene ettersom jeg sliter etterpå, men det gikk ikke. Hjelper heller ikke at folk sier,: skal si du har lagt på deg, du som var så tynn.Er ei tullete skrulle jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhhhh forvilla deg inn på feil side? Denne siden heter 90 + ikke spiseforstyrrelser. BMI på 20 kan vel ikke være 90 + da må du være temmelig høy hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leste innlegget mitt, så hører jeg nok ikke hjemme blandt de med 90 + uten barn i maven, nei. Men ved førstemann endte jeg på over 90 de siste dagene før fødselen og den gang var jeg da noe her inne. Har derfor alltid med jevne mellomrom vært innom her som leser. Da jeg så hovedinnleggers innlegg ble jeg da litt bekymret og ønsket å gi et godt råd om at fokus på BMI kanskje ikke var så lurt med en liten i maven. Det virket som om hovedinnlegger satte pris på mitt svar. En slik holdning fra deg da anonyme, om at jeg bør komme meg over på spiseforstyrrelser, høres da noe frekk ut. Personlig hører jeg heller ikke til der, men takk for omtanken du anonyme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for de som regner seg selv som overvektige, om mann er 70 kg eller 170kg kan man vel få lov til å være her? Liker meg her jeg og det er bedre råd å få til noen spørsmål. Takk for støtte gummelillan:=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...