Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva legger du i "å snakke" da? Noen sier jo at ungene deres kan snakke når de kan 1 ord, andre ikke før de bruker setninger. Å snakke er for meg at barnet kan føre en samtale med en, før det sier jeg at barnet kan si endel ord, men ikke snakke. Så etter min definisjon er det ikke vanlig at barn snakker skikkelig før rundt 2 års alderen. Antall ord de klarer å si er nå også svært variabelt, noen kan si 1 ord når de er 1 år, noen kan si 100 ord. De aller, aller fleste kommer til å snakke helt normalt når de er 5-6 år uansett.

Dessuten er, som du påpeker, språkforståelse det mest viktige på denne alderen, altså at han skjønner hva du sier og mener. Når det er sagt så må jeg bare få kommentere den siste uttalelse, ingen små barn forstår alt voksne sier, og i hvertfall ikke en 1 åring, men han forstår nok en god del av det du sier, speiselt av enklere beskjeder ol ;-)

Gutten min blir 2 år om 2 uker, og 1mnd. siden sa han bare 5-6 ord, men mye nanyspråk. Nå kommer det flere og flere ord hver dag og han vil si alt som vi sier. Har ventet dette lenge , nabojenta som ble 2 år å fredag snakket masse når hun var rundt 1 år og sier lange setninger og snakker som en 3 åring nå. Var litt fortvilet en periode, men er så stolt over gutten min selv om han ikke er den raskeste til å snakk!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...