Gå til innhold

Når begynner barn å snakke?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når begynner egentlig barn å snakke? Har gutt på 1år, men han sier veldig lite. Bare ordet Mamma må jeg dra ut. Han forstår derimot alt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen snakker som en foss når de er bare ett år gamle,

 

noen ikke før de er to-tre år. Altså veldig forskjellig.

 

Gutten min på 14mnd sier bare mamma og pappa +en hel masse uforstående ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i "å snakke" da? Noen sier jo at ungene deres kan snakke når de kan 1 ord, andre ikke før de bruker setninger. Å snakke er for meg at barnet kan føre en samtale med en, før det sier jeg at barnet kan si endel ord, men ikke snakke. Så etter min definisjon er det ikke vanlig at barn snakker skikkelig før rundt 2 års alderen. Antall ord de klarer å si er nå også svært variabelt, noen kan si 1 ord når de er 1 år, noen kan si 100 ord. De aller, aller fleste kommer til å snakke helt normalt når de er 5-6 år uansett.

 

Dessuten er, som du påpeker, språkforståelse det mest viktige på denne alderen, altså at han skjønner hva du sier og mener. Når det er sagt så må jeg bare få kommentere den siste uttalelse, ingen små barn forstår alt voksne sier, og i hvertfall ikke en 1 åring, men han forstår nok en god del av det du sier, speiselt av enklere beskjeder ol ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte om det i barnehagen. Lederen sa at noen snakker når de er to år, andre ikke, men at når de er to år gamle kan en forvente at de kan si noen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min blir 2 år om 2 uker, og 1mnd. siden sa han bare 5-6 ord, men mye nanyspråk. Nå kommer det flere og flere ord hver dag og han vil si alt som vi sier. Har ventet dette lenge , nabojenta som ble 2 år å fredag snakket masse når hun var rundt 1 år og sier lange setninger og snakker som en 3 åring nå. Var litt fortvilet en periode, men er så stolt over gutten min selv om han ikke er den raskeste til å snakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa vår er 13,5 mnd og sier ord som mamma, pappa, hade, hei, ja, nei, og en masse annet babbel. fetteren hennes som er snart 20 mnd sier kun mam mam en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snuppa vår på 21 mnd snakker masse, kan veldig mange ord og tar etter alt vi sier, hun har også begynt å sette flere ord sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...