Gå til innhold

Omsorgspermisjon..velger man når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne omsorgspermisjonen man får når barnet er født på 10 dager(er det ikke det?) -er den noe man må bestemme på forhåns akkuart når man skal ta? Altså må han gå til arbeidsgiver og velge når han skal ta den? f.eks at han tar den litt før termin..? eller går man automatisk ut i 10dagers perm når barnet er født uavhengig av når det er..??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eller er det 2 uker leste jeg nå... ?? det heter kanskje ikke omsorgspermisjon akkurat de 2 ukene heller? jeg finner bare ikke noe konkret fakta om dette noe sted..

Skrevet

Sånn som jeg har skjønt det har far rett på to uker fri etter fødselen, eller altså 10 arbeidsdager. Hvis f.eks fødselen starter en onsdag formiddag, så drar far hjem fra jobb og er med på fødestua. De neste par dagene ligger mor på fødestua og er kanskje klar til å komme hjem i løpet av helgen. Disse dagene kan det være like greit for far å jobbe og heller spare fridagene til mor kommer hjem - for det er da hun trenger hjelp!! Siden far da har hatt fri halve onsdag og kanskje også torsdag, vet jeg ikke om man kan bruke permisjonen på disse dagene eller om man kanskje har mulighet til å avspasere. Hvis man avspaserer kan far være hjemme fra helgen av og til mandagen to uker etterpå. Det er jo umulig å si akkurat hvilken dag fødselen skal starte, så her må arbeidsgiver være litt fleksibel. Men det kan være greit å si fra til arbeidsgiver i god tid om når terminen er, sånn at de vet at du plutselig kan bli borte i tiden rundt denne datoen.

• 5 år senere...
Skrevet

Dere som foreldre velger hvordan dere vil ta ut omsorgspermisjonen. Det vanligste er at man bruker av dagene fra den dagen man velger å være borte fra jobb. Er man borte en dag pga fødsel og kanskje et par dager mens mor og barn er på barsel, ja så har man allerede brukt 3 dager!

Det vanligste er at man starter senest den dagen mor kommer hjem fra barsel, men det kan også variere utfra situasjonen. kanskje er barnet sykt og må være på intensiven. Da er det jo normalt at far kanskje også vil være tilstede og dermed bruker av siden fridager (med mindre barnet er alvorlig sykt og det innvilges pleiepenger), eller far velger å jobbe som normalt og heller starte permisjonsdagene den dagen babyen faktisk kommer hjem.

Det finnes noen rettledninger i forarbeidene til loven ift når permisjonen senest kan starte, men jeg husker ikke disse nøyaktig. Sjekk evt arbeidstilsynet.no eller ring arbeidstilsynest svartjeneste. de kan gi deg et mer nøyaktig svar enn det du får her inne......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...