Gå til innhold

Trening og tvilling gravid


Sommerblomsten

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er bare 8 uker på vei med tvillinger. Har trent noe opp til nå, men blir litt i tvil nå. Hva har dere fått beskjed om? Er det ok å trene, eller burde man roe det ned?

 

Takknemlig for innspill?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Får dere lov til å trene?? Jeg får ikke lov jeg! Har fått streng beskjed om å ikke bevege meg fortere enn gangfart, og får ikke løfte noe over 5 kg (datteren min går ikke helt med på den). Og det har ikke vært noen spesielle grunner til at de har sagt det (2 leger som har sagt ifra). Jeg får knapt nok lov til å jobbe, måtte overtale legen min til å fortsette, men regner med at jeg sykemeldes fra mandag av..

 

Får dere virkelig lov til å trene? Ble nesten litt opprørt her jeg nå..

Lenke til kommentar

Hei sommerblomsten!!

Velkommen til villing-forumet du også.. Du skal bare trene i vei. Det som er viktig er at du kjenner på hva kroppen din tåler og ikke tåler. Jeg fikk beskjed i uke 20 at jeg ikke måtte ta for hard trening så da begynte jeg å svømme. Kjente for hver gang hvor sliten jeg ble i etterkant. Greit mens det påsto, men jeg var tappet for krefter senere på dagen (morgentrening siden jeg da ble sykemeldt).. I uke 24 så det automatisk stopp for min del, da var jeg helt kaputt når ettermiddagene skulle begynne.

Så det er det jeg mener, hvis du føler at du kjenner dine egne begrensninger er det ingen hindring for at du skal kunne trene!!

 

Lykke til videre da. Hva er det du trener forresten?

 

 

Lenke til kommentar

Hei Meesah

Blir litt nysgjerrig på hvor langt du er på vei.

I og med at du har fått så streng beskjed om løfting, jobbing og trening. Er selv i uke 24 og får ikke sykemelding selv om jeg ønsker det, og har ikke fått noen restriksjoner mot trening. Men det begrenser seg jo litt selv da. Tenkte jeg ville kjøpe meg en ergometersykkel, så kan jeg ta litt korte turer, når jeg orker.

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg fikk vite det når jeg var 6 uker på vei, og fikk beskjed om å ikke trene eller noen verdens ting (var egentlig litt takknemlig siden jeg har vært forferdelig sliten), nå har jeg blitt sykemeldt, og fått beskjed om at jeg ikke får gjøre noen verdens ting etter uke 16 (er i uke 13 nå) pga at man da begynner å få så stort press nedover at det kan sette i gang fødselen for tidlig.

Jeg synes det er merkelig at du ikke har fått sykemelding, for i Norge og Danmark og Sverige sykemeldes alle tvillinggravide mellom uke 20 og 22 pga risikoen for for tidlig fødsel.

 

Jeg synes du skal ringe og prate med noen på en fødeavdeling, for legen din må jo være litt merkelig..

Det har nok hjulpet at legen min selv er far til tvillinger og har veldig god erfaring.

Lenke til kommentar

hei hei..... jeg er 26 uker på vei ble tidligt sykemeldt pga blødning. fikk da beskjed om og holde meg i ro. men når jeg var 12 uker på vei fikk jeg beskjed om at kune leve som normalt. (Men er fortsatt sykemeldt) Jeg har hund så jeg pleier og ta meg en tur med den to ganger om dagen og dette hjelper meg og holde meg i form. Legen har sagt att dette er helt ok.. Men jeg ville snakket med egen lege for den vet jo best hva som passer for deg....

 

Lykke til:):):):)

Lenke til kommentar

Det er ikke sant at ALLE tvilling gravide sykemeldes mellom uke 20 og 22. Selv er jeg 25. uke og har akkurat blitt 50% sykmeldt. Jeg svømmer 1 til 2 ganger i uken. Det skal bare være bra for muskluaturen, men jeg skal føle på hva kroppen tåler.

Har selv fått ulike beskjeder med ulike leger på sykehuset.

 

Foreløpig har jeg ikke tenkt på full sykemelding ennå. Det kommer selvsagt an på hvilke jobb man har, selv jobber jeg på kontor.

 

Lenke til kommentar

Dette har du helt rett i!! Og det som er viktig er å kjenne litt på kroppen selv hva man tåler og ikke tåler.. Gi på forhånd beskjed på arbeid at en er tvilling-gravid, og at sjansen for at en snart går ut i sykemelding er der..

De som ønsker det, og har muligheten til det, enten i forhold til at arbeidet tillater det, eller at arbeidagiver legger til rette for det, burde få lov til å arbeide så lenge som mulig... Og det får de!!!!!

Selv jobber jeg på et akuttmottak, og der ble ting alt for hektisk og uforutsigbart.. Det var i tillegg vanskelig for arbeidsgiver å tilrettelegge jobben for meg, så det endte i sykemelding i uke 21...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...