Gå til innhold

"Hvor stor innvirkning har stress når man ønsker å bli gravid"


VilJegVil?

Anbefalte innlegg

Hvor stor innvirkning har stress når man ønsker å bli gravid?

 

Stjal dette fra "sliter" forumet.. Litt av det jeg har påpekt før..

Når jeg stresser uteblir TR blant annet.. en stort tegn å at man må koble litt ut..

Kanskje dette kan få noen av oss til å tenke litt mindre på det og bry oss om de tingene vi foreløbig har.....( kjærste, venner osv.....)

 

Når du stresser, utskilles det mer av hormonet kortisol ("stresshormon") fra binyrene, og det hemmer/ blokkerer progesteronet som er så viktig i svangerskapet. Limt inn noe info om hvorfor progesteron er viktig:

 

progesteron, kjønnshormon. Avsondres fra det gule legeme ("arret" etter løsnet egg..) i eggstokkene og påvirker livmorens slimhinne slik at den blir i stand til å motta og holde på et befruktet egg. (P. utskilles også i mindre mengder i binyrebarken hos begge kjønn.)

 

Progesteron er et kvinnelig kjønnshormon som hos ikke-gravide produseres hovedsaklig i corpus luteum (det gule legeme..)) i ovariene. Kun meget små mengder stammer fra binyrebarken og hos menn fra testiklene. Under svangerskapet dannes store mengder av dette hormonet i placenta (morkake..). Progesterons viktigste funksjoner er, sammen med østradiol, å forberede endometriet (slimhinna i livmora..)for det befruktede egget og å beskytte graviditeten, bl.a. ved å hemme livmorens kontraktilitet. Progesteron bevirker også temperaturøkningen i forbindelse med eggløsningen.

(Kilde: Medisinske Serviceavdelinger, Akershus Universitetssykehus)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

De lærde strides om betydningen av stress. Jeg velger å holde meg til de som mener at barnløshet fører til stress, mens stress ikke fører til barnløshet. Kvinner føder barn i deler av verden hvor vår definsjon av stress ville blir ledd av!

 

Nope, stress har ingen betydning;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et svar på at stress ikke gjør meg gravid.. Har hatt en stressende jobb den siste tiden, og det har jeg også klart å ta med meg hjem etter jobb, det har ført til at jeg rett å slett ikke har hatt eggeløsning, noe som er det viktigste for at man skal bli gravid.. Men er til utredning nå. og vært sykemeldt en liten stund, for å få roet meg ned litt, så får vi se om det hjelper da:) Det gjorde det sist, merkelig nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri stressa så fælt som de jeg endelig ble gravid. Så den teorien om at stess fører til barnløshet tror jeg ikke noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...