Gå til innhold

Alder og graviditet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet sånn ca statistikken når jenter har mest sjanser til å bli gravide? Når begynner det å bli vanskeligere? Over de 30? Jeg er selv 27 år og skal ikke ha baby riktig enda. Har så mange ting som jeg vil ha iorden først, men er jo redd for at jeg skal bli for gammel også. Er bare litt nysgjerrig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg ville begynt prøvingen no!! tenk viss det år før du blir gravid og da vil du angre! Ikke vent- er min beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt å få den førstefødte før man er 30. Både for morens og ungens del. Beste tid er rundt 25 år. Rent medisinsk altså! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere,ikke krisemaksimer da.

Det er som utgangspunkt ingenting i veien for at man er like fruktbar som 35-åring som 25-åring.Dette avhenger av en rekke faktorer.Bl.a vil f.eks.ei røykende,overvektig og usunn 25-åring kunne være mindre fruktbar enn sin 10 år eldre medsøster.

Jeg er 33 og vi begynner prøvingen nå.Men man må alltid ha litt tålmodighet i prøvingen helt yavhengig av alder.

God helg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har lett for å bli gravide og andre ikke. Mange faktorer spiller inn som Endometriose, Pcos, usunn livsstil, alder, Klamydia som har ført til tette eggledere osv.

 

I motsetning til menn, er våre foplantningsceller ferdiglaget den dagen vi ble født og derfor vil kvaliteten på eggcellene bli dårligere med årene.

 

Jeg har lest flere ganger at når du fyller 35 er muligheten for å bli gravid halvert, pga eggkvalitet. Mange blir gravide men mange sliter også med dette. En av fem er ufrivillig barnløs. Heldigvis er der mye hjelp å få,men det er uansett best å ikke planlegge seg i hjel på hvor mye en skal få gjort unna før graviditet. Tenker ikke da på viktige ting som utdannelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg har selv hørt at sjansen for å bli gravid, minsker etter fylte 30 - ikke mye, men gradvis. Men så leser jeg om mange som ikke får sitt første barn før de er over 35.

Jeg jobbet i en barnehage for noen år siden, og der var det mange mødre som fikk sin førstefødte når de var godt over 30.

 

Om rundt 1 år, så håper jeg at vi kan sette i gang ;-) Har jo sååå lyst på baby nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjansen så ikke vent for lenge!!!

Du aner ikke hvor lang tid det kan ta. Selv var jeg "heldig" og slapp unna med ett år..

Og synd nok så har du det med SA og MA, det er så mange ting som kan gå galt... ( ikke meningen å skremme deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...