Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt, gutten min slår !


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 16 mnd har begynt å slå sånn, av og til helt uten grunn, er det bare vi som har det sånn? Jeg blir så fortvilet !

Hvorfor har han plutselig begynt med det?

En annen ting er at hvis han feks ramler å slår seg, får vondt, så slår han til den som trøster ham. Samme om det er meg eller andre han er trygg på. Merker jo at folk ser rart på oss ute når dette skjer.

Er jeg helt alene om dette, eller kan noen forklare meg hva som skjer?

Er det en fase?

Pappaen var faktisk redd han kom til å bli en mobber på lekeplassen idag, der slo han til en annen unge midt i fjeset uten grunn. Uff !

 

Håper på mange svar, takk på forhånd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette er helt vanlig og at det kan komme av at språket ikke er nok utviklet. Når ungen opplever frustrasjon slår han istedet for å si ifra. Tror det beste en kan gjøre er å fortelle at det ikke er lov å slå fordi det gjør vondt og at den andre blir lei seg. Det kan også være lurt å vise et alternativ til å slå, for eksempel å si at hvis han ikke liker at den andre (et eller annet) så må han gå bort og at det ikke er lov å slå.

 

Kanskje han dytter dere bort fordi han vil klare seg selv?

 

Jeg er uansett overbevist om at dette er en fase som han må gjennom. Det varer ikke evig, men kan føles slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, veldig godt å få lufte litt tanker og frustrasjoner.

 

Er det noen andre her som vil dele litt erfaringer? Kan vel ikke bare være hos meg det er sånn?

Kjenner jeg føler meg så dum som mor når jeg skal trøste ham og så slår han til meg i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen der, og føler med deg

Gutten vår på 2 år er sånn han oxo. mot voksne og barn. Vi hadde barneselskap for han om torsdagen og da dyttet han og slo alle som kom. Så de andre ungene hylet og gråt ble redde for han.

Føler at ingen vil leke med han pga han er så slem.

 

Følte at de andre voksne tenker at den ungen der ikke god :(

Han kan jo bare gå bort til hvilken somhelst unge eller voksne å slå og dytte. Han har heller ikke problemer med språket.

 

Tok det opp på 2 årskontrollen på helestasjon så nå skal vi til PP-Tjenesten for å få råd og hjelp med gutten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at han slår voksne og barn (og eventuelt levende dyr).

 

Om han eventuelt også slår møbler, dukker etc er det IKKE et problem (etter min mening, vet at mange vil være uenige). Jeg synes m.a.o. at om han slår en dukke, så ikke "trøst" dukken. Bedre med et klart skille mellom hva som er akseptabelt og uakseptabelt utløp for agresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår har akkurat vært gjennom en fase med klyping, heldigvis var det over på 3-4 uker.

Hun ble kraftig satt på plass på samme måte hjemme og i barnehagen, vi sa NEI og tok henne bortfra situasjonen og har latt henne lære å si unnskyld og kose og gjøre godt igjen.

Hun er 20 mndr.

Tror mye er pga frustrasjon pga manglende språk (det har kommet utrolig mye ord siste ukene, så kanskje føler hun at hun ikke lenger behøver å slå for å gjøre seg forstått)

Tror det er viktig og nødvendig med konsekvent og umiddelbar handling hvis dette er oppførsel man ikke ønsker.

Lykke til -jeg vet det er fælt når det står på, men det vil gå over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så tror jeg det er ganske normalt, går litt på å teste grenser, og få oppmerksomhet.

 

Datteren min på 21 mndr. har begynt med dette nå. Tar det egentlig ganske med ro. Jeg ser nemlig at hun virkelig tester meg for å få oppmerksomhet. Hvis jeg snakker til henne, så får hun DET kjempefornøyde blikket, hun klarte å oppnå det hun ville. Så min taktikk nå er å overse henne og gå, men det gjelder bare meg. Heldigvis har hun ikke gjort det med andre barn,. men i dag morges var hun sur, og da fikk hunden en rapp over snuta. Da holdt jeg bare hånden hennes mens jeg rolig forklarte at sånn gjør man ikke, og ba hunden flytte seg (han har ikke vett på å trekke seg unna i slike situasjoner).

 

Jeg vet ikke helt hordan jeg ville håndtert det om hun hadde slått andre barn. kanskje tatt henne enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...