Gå til innhold

Stiller pappan opp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte, bader, skifter bleier, og gir poden grøt, middag o.l gjør pappan? Her i gården er det jeg som gjør det, men skulle ønske pappan stilte mer opp, frivillig uten å måtte spørre......Er bare jeg som er opp på natta også, enda det er slutt på nattammingen.....

Har jeg for store forhåpninger? Eller er det slik det skal være?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånn er det hos oss også... Pappaen koser og leker litt, og ser etter baby en stund på kvelden, mens jeg er i stallen. Ellers er det jeg som tar meg av babyen.

Skrevet

Etter mi meining skal husarbeid, stell, mating og nattevåk delast 50/50 etter arbeidstid. Pappaen har ofte 100% stilling og jobbar heile dagen, men mammaen som er heime har jaggu 100% stilling som mamma og jobbar heile dagen ho og!

Hos oss har det stort sett vore slik at sidan eg ammar, så badar mannen min babyen, og tar som regel kveldsstellet. Viss vi ikkje hadde gjort det sånn hadde han og guten vår nesten aldri fått tilbrakt tid i lag, sidan småen er i seng kl 18.30-19.00 og pappaen kjem heim frå jobb mellom 16.30 og 19.30...

Mannen min har vore utruleg omtenksom gjennom heile svangerskapet og etter guten vart fødd, og har tatt sin del av nattevåk o.l. (minst...) Han står som regel opp og hentar guten til meg så eg kan amme han om natta f.eks.

Skrevet

Nei, du har overhodet ikke for store forventninger!! Jeg synes faktisk du bør kreve at han tar like mye ansvar for barnet som du. Her i huset er jeg i permisjon foreløpig, men når pappaen kommer hjem er det han som tar de fleste bleieskiftene og leker masse med henne. Han forstår at jeg har behov for å gjøre litt andre ting også, men det viktigste er jo at han har behov for å være sammen med lillejenta når han har vært på jobb i flere timer. På natta er det jeg som ammer, men han som får henne til å sovne igjen (hun ligger på hans side av senga). Han gjør også masse husarbeid når han er hjemme. Skulle bare mangle synes jeg!! Vi er da to om å få barn og begge har jo lyst til å være gode foreldre og gjøre ting sammen med babyen!

Skrevet

Her stiller pappaen opp hver dag med glede, men som oftest må jeg gi beskjed først når jeg trenger hjelp, siden rutinene er skapt av meg. Det han gjør uoppfordret er badingen på mini, det tror jeg han har tatt oftere enn meg.:)

Vet ikke om det er store forhåpninger, men det er uansett slik vi begge ønsker at det skal være.

Skrevet

her stiller pappaen opp i massevis. Han bader, mater og skifter bleier (må mase litt på bæsje bleier :) I tilegg er han veldig flink til å stå opp på morgningen.

Skrevet

Det ideelle er at pappa stiller opp, men det er ikke alltid det er virkeligheten. Hos meg gjør jeg alt. Jeg må oftest spørre om han vil kose litt med han...Men min mann har barn fra før og var ikke så sugen på mer spedbarnsliv. Så skulle jeg velge vekk sønnen vår for en 50-50 deling så bryr jeg meg ikke om prinsippet. Jeg elsker det lille nurket.En annen sak er at pappan jobber mye og er hjemme rundt kl.19 hver kveld, og da legger jo mini seg...

Pappan hadde ikke 50-50 deling på sine barn fra tidligere forhold, da gjorde han nesten alt for hun hadde jo født dem...

Så noen ganger kræsjer virkeligheten med sånn en syns det burde være.

I lengden så er det jo pappan som taper på at han melder seg ut.

Men som sagt, jeg er glad jeg har nurket vårt jeg...

Skrevet

Heilt enig. Her i huset er det pappa som stiller mest opp om natta. Eg ammar litt om natta enno, sjølv om ho er snart seks mnd. Ho får tre måltid mat pr. dag og skal avvennast no. Ofte sove eg på eit anna rom og pappa sove med ho. Han kjem da med ho om han ikkje klara å roe ho og eg gjev ho og han tek ho med att.

Han gjere kanskje meir samla sett når begge er heime. Han jobbar skift og gjere minst like mykje både i huset og med ungane.

Skrevet

Siden vi har to små på 18 mnd og 10 uker, har det blitt naturlig slik at vi tar hver vår. Jeg er sammen de på dagen, og når han kommer hjem(1600) tar han hovedansvaret for hun eldste. Men han skifter, steller og koser mye med babyen også selvfølgelig.

Da vi fikk sistemann nå bestemte vi oss for å skaffe oss vaskehjelp, så det har vi en gang i uka. Så er det jeg stort sett som lager middag, og han som støvsuger og drar over gulv utenom vaskehjelpen.

Hvis han skal ut etter jobb(i butikken o.l) tar han nesten alltid snuppa vår med seg, og reiser gjerne og gjør noe med henne på lørdager hvis ikke vi skal på noe sammen.

Vi prøver å passe på slik at vi ikke får "hvert vårt" barn, men nå som jeg fullammer så blir det litt slik naturlig. Når lillesnupp blir noen måneder til, deler vi likt på alt tenker jeg.

Hun på 18 mnd er veldig pappajente, og knyttet til han. Jeg forteller han at det er helt hans egen fortjeneste, for det er nemlig ikke alle pappaer som blir like knyttet til barna sine. Hvis hun slår seg feks er det pappaen hun løper til. Han spør heller ikke meg hva han skal kle på de når han er ferdig med morgenstell. Har lest at det er den sikre testen, det at far ikke spør mor hva barnet skal ha på seg:-)

Skrevet

Som om jeg skulle ha skrevet det selv, Luca, akkurat slik tenker vi også, men vi har en gutt på to og et halvt, ikke en jente, og pappa'n (og jeg) unngår så langt overhodet mulig å ha med oss unger i butikker;-D

• 1 år senere...
Skrevet

Min mann står opp hver natt han. Jeg trenger å sove sier han så jeg har overskudd til amming. Spiser tke away hver dag så slippr jeg å lage middag.

Skrevet

Her er pappaen helt enestående.

når han kommer hjem fra jobb, rundt 16 er han sammen med barnet til han legger seg. Jeg lager da mat, rydder litt og er sammen med dem også. Vi står for kveldstellet annenhver dag sånn at barnet er vant til at begge kan gjøre det. Da blir ikke jeg så låst hjemme på kveldstid.

Når det er helg eller andre fridager står vi opp tidlig annenhver gang.

tenkte etterhvert å stå opp begge to sånn at barnet får spise helgefrokost med begge to. husker fra jeg selv var liten at det var veldig hyggelig.

Vi hadde bare nattevåk første mnd, men da lagde pappaen melka, og jeg ga den. ( hadde null produksjon selv etter 17-tiden)

I staretn var pappaen litt "redd" han, pga aldri tatt i en baby før, men man må få de til å tørre å prøve alt som har med barnet å gjøre.

Vi gjør ikke alt på samme måte, men noen ganger lærer jeg triks fra han også.

Skrevet

Her også stiller pappa opp som bare det. Vi har en gutt som er snart seks år. Pappa legger han hver kveld siden det alltid er jeg som må legge minsten på seks uker for kvelden. Frem til han kommer hjem fra jobb er det jo selvfølgelig meg som gjør alt da hehe men når han kommer hjem er det alltid han som skifter på henne bleier, tøy etc. Jeg dusjer med henne om kvelden og da er det han som kler av henne og tar henne i mot når vi er ferdig. Han sover hele natten siden han skal på jobb dagen etter (syntes jeg er bare rett og rimelig) men i helgene når snuppa våkner på morgene og skal opp, ammer jeg henne bare så står han opp med henne og våker meg rundt to timer etterpå for da skal hun ammes igjen. så her stiller han opp kjempemye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...