Gå til innhold

Til dere som har slitt med puppenekt???Hjelp!


FruYirdaki

Anbefalte innlegg

Hei hei!!

 

Jeg har en nydelig god gutt på 4 mnd og vi har slitt med puppenekt fra og til egentlig fra han var to uker gammel. Går litt opp og ned men stort sett er det vansklig å få han til å spise. Får det til når han akkurat har våknet men ellers har ikke noen av rådene som har stått her fungert for oss desverre. Men det jeg lurer på er...har barna deres vist tydelig at de har vært sultne og enda ikke villet spise? Hadde forstått det hvis det bare var slik at han ikke vil ha mat..men jeg vet jo at han er sulten og han kaster seg etter fingrene mine og sutter og blir sinna når det ikke kommer noe, men prøver jeg med pupp vil han ikke ha og snur seg bort...hmm...håpe det går over...begynner etter 3 1/2 mnd å bli litt sliten...

 

Hadde vært fint om noen tok seg tid til å svare og dele sin erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Ja, alle har vi vel slitt med puppenekt i ammeperioden. Jeg har opplevd det med begge mine i perioder. Og det som har virket her hos meg nesten alltid, er mengder med hvitløk. Spiste masse hvitløk, og jentene mine spiste pupp som aldri før:-) Har hørt liknende fra andre..En annen ting som var nyttig her, var å ta fra de smokken. Yngstejenta ville ikke ha pupp etter at vi begynte med smokk, og etter 3 uker og liten vektoppgang, kastet vi smokkene rett i søpla. Det gikk vel kanskje en time, så tok hun puppen i ren suttefrustrasjon. Så smokk er tabu hos oss mens vi ammer.

Vet ikke om noe av dette er prøvd, men kanskje verdt et forsøk?

 

Klem og lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har en gutt på 5 mnd som ikke er så glad i puppen, men vi har endret rutinene helt, siden han vil ha pupp akkurat når han våkner. Dagene går som følger:

pupp når han våkner, våken 2 timer og sove 1 time, deretter pupp etc etc. Slik går hele dagen. Da er han våken i to timer og sover ca 1 time. Da er det tre timer siden mat og han vil ha puppen....... Kanskje det funker for deg? Legg han alltid til puppen så fort han våkner.......

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss var det mye av og på helt til hun ble 7,5 mnd. Nå er hun 9 og ammingen går greit. I de verste periodene prøvde vi mye forskjellig, og det var ulike ting som fungerte i ulike perioder. En stund fungerte det veldig bra å amme på mørkt, og stille rom. Tror det var rundt 3-4 mnd. Senere var det gående amming eller leking og avledning som virket. Rundt 6 mnd ammet jeg mye i tvilling stilling sånn at hun kunne se ut i rommet. Noen ganger prøvde jeg å vente til hun var skikkelig sulten- men når vi strevde som verst, ville hun ikke ha da heller. Andre ganger var det lettere å amme når hun var virkelig sulten-

 

Når det gjelder smokk, valgte vi å beholde den. Brukte den heller for å lokke henne til å ta pupppen. Hun fikk smokken, så dro jeg den ut og puttet inn puppen. Det gikk noen ganger. Rett før det ordnet seg, pumpet jeg en del og ga på flaske.

 

Kan hende det ordner seg? Husker jeg hadde en fin periode rundt fem mnd Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan arter det seg når melken kommer ned, er det brannslange-fakter eller er det mer tregt? Ved førstnevnte hjelper ofte skjold, ved sistnevnte kan du håndpumpe i gang refleksen før du legger til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar, har vært litt treg....

Har nok hatt brannslangetendenser og fant fram skjoldene mine her for en stund siden, og det har gått mye bedre. Han ikke noen stoor fan av puppen men har hatt noen dager der han har kost seg der faktisk i det siste.

Men det jeg nå er litt "bekymra" for er at de gangene jeg har prøvd å legge han til uten skjold virker det som han ikke får til å suge..

Har passet på at han gaper skikkelig og ikke noe trutemunnteknikk når vi bruker skjold...Kan det være at brystvorta er myye mindre en tuten på skjoldet? Er det noen mulighet for å slutte med skjold om noen måneder når han klarer å ta unna bedre? Har lest noe om å klippe gradvis bort?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...