Gå til innhold

"ufrivillig" hjemmefødsel


Nina Helene

Anbefalte innlegg

Hei!

Planen min er å komme meg avgårde på sykehuset denne gangen også, men det er det ikke sikkert jeg rekker..

Men 1 mann brukte jeg 1,5 time, mens med nr 2 brukte jeg 45 min hvor jeg var på føden de siste 8 min. (jeg regner tiden fra første AU, så dette går fort i svingene for meg)

 

Nå i september skal jeg få 3 mann, og jeg begynner å få noia om jeg ikke rekker sykehuset. Er alene denne gangen, har bare eldstegutten min til "hjelp" om noe skulle skje. Han fyller 6 år rett før termin.

 

Det jeg lurer mest på er hva bør jeg ha klart her skulle jeg ikke rekke sykehuset? De sender nok ambulanse, men det er ikke sikkert at den er nær nok når jeg setter i gang.. Og jordmor må jo være med i tillegg, og det tar tid.. Det vet jeg av erfaring. Med 1mann brukte ambulansen 15 min med blålys dit jeg bodde, mens en vanlig kjøretur til sykehuset tok 5 min.. Nå bor jeg lenger vekk.

 

Råd noen?

Håper på jeg rekker å komme meg avgårde i rett tid denne gangen også, men det er bedre å være litt forberedt enn å få panikk når det hele setter i gang.

 

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er faktisk ikke noe spesielt du trenger ha klart for en slik situasjon. Noen rene håndkler eller lignende som du kan legge under deg for å suge opp fostervann etc. har du vel i huset til vanlig vil jeg tro og en skål/bolle av noe slag til å ta i mot morkaka, og ellers trenger du bare å forholde deg rolig og kose deg med fødselen. Hold deg et sted det er varmt og hvor du har det komfortabelt og om du er alene så ha telefonen i nærheten.

 

Siden du, om jeg skjønner det riktig, ikke har tenkt å bli hjemme etterpå, men har tenkt å tilkalle ambulanse når fødselen starter så trenger ikke du gjøre annet enn å la ting gå sin gang og deretter overlate klipping av navlestreng, eventuell sying av rifter osv til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...