Gå til innhold

Griner når hun bæsjer!


2 Gullunger

Anbefalte innlegg

Stakkars jenta vår!

 

Har fått forstoppelse. Hun prøver å bæsje og griner for det gjør nok vondt. Kommer bare ut små "tyggisklyser".

Har gitt sviskesaft, malt og magemassasje. Det begynte i går... og er ikke noe bedre idag. I dag vil hun nesten ikke ha pupp engang.... (men er i stålende humør mellom presseøktene).

 

Hvor lenge kan jeg vente før jeg gjør noe alvorlig? Mikrolax eller noe?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Kan du ikke lage sviskepure? Her i huset er det mye mer effektivt enn sviskesaft (den funker ikke i det hele tatt).

 

Ellers er vel kanskje lactulose noe du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en pakke Sunsweet svisker i skapet, den er uåpnet, men utgikk på dato i februar. Kan jeg bruke den til å lage sviskepure av likevel - siden den er uåpnet.... og siden jeg skal lage sviskepure så skal de kansje kokes?

 

Hvordan lager man sviskepure?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bland malt i grøten (2 gode teskjeer), og du kan også "hjelpe" litt med en q-tips. Hvis du ser bæsj i åpningen, men den ikke kommer ut når hun presser, kan du la henne sitte på do evt. holde henne under lårene lent inntil deg slik at hun sitter i en bæsje-stilling. Fungerte som bare det her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kok sviskene i vann til de er myke, bruk så stavmikser og mos det godt.

Jeg ville ikke brukt lactulose, sønnen min har gått på det. Produserte enormt med tarmgass, så det gikk utover nattesøvnen. Kjøp 50 ml sprøyte og en sonde. Klipp sonden,fyll sprøyta med soyaolje og før sonden opp i rompa.

På sykehuset ville de at det ikke skal gå mer enn 2 dager mellom hver avføring. Det er noe tull at de som får morsmelk ikke får forstoppelse. Det er bare når de fullammes.

Bør gjøre noe snart, jenta di vil vegre seg for å bærsje pga forbinder det med smerter= ond sirkel.

 

LYKKE TIL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sonde, men en sprøyte som vi fikk fra helsestasjonen engang for lenge siden for å gi sukkervann med. Har nå sprøytet litt soyaolje opp i rompa med den. Hvor lang tid før det virker??? 10 min siden nå, og ingenting har skjedd enda.....

 

Forstoppelse kan de få selv om de ammes ja! Før når det var fullamming var det ingen problemer, og det har gått helt fint med grøt som har blitt blandet med mm, men når jeg prøvde Havre grøten fra Nestle som skulle blandes med vann så ble det full stopp!

 

Takker for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 50 ml og sonde, for du må få det så langt opp i endetarmen som mulig. Av og til må jeg gjøre det to- tre ganger, før det kommer resultat. Det behøver ikke komme mye idag. Men hvis dette er et problem som vedvarer, burde du ta det opp med lege. Gutten min går regelmessig på movicol. Brukte lactulose, men han danna så mye gass at det ble et problem.

Hvis ingen resultat iløpet av helga, kjøp utstyr på apoteket. Må få av seg avføringa så raskt som mulig, er det kommet i en ond sirkel kan hun kvi seg til å bærsje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soyaoljen har virket!!!

 

Hun satt å trykket - uten å grine denne gangen!

Så løp vi opitmistisk ut på badet for å skifte bleie og der var det kommet en god del (blaut)bæsj og soyaolje (o:

Så får jeg håpe at all malten og sviskemosen hun har fått iløpet av dagen tar seg av det som er lenger oppi tarmen iløpet av natta.

 

Takk for gode tips (o:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gutten min har ikke bæsjet på 2 dager, men det virker ikke som det bryr han veldig mye. Trykker litt, men virker ikke som det er så veldig farlig med han.... Skal jeg ta affære? Han får kun 1 grøtmåltid daglig, ellers kun MM. Han får sviskesaft og malt.... Skal jeg bare vente? Ble litt bekymret når hun ene her skrev at de ikke anbefalte å gå mer enn 2 dager uten avføring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha prøvd å fått det ut i morgen nå mens det ikke bryr ham så mye. Det kan føre til at det blir vanskeligere for gutten din å få det ut hvis det går for lang tid. Du kan prøve på en av de nevnte lynkurene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min hyler når han prøver å besje og enda mer når han gjør det. trykker til han blir helt rød. har det vondt. til og med etter han har tømt seg helt. så konklusjonen er at det er umodne tarmer, vil komme seg når han får fast føde sier helsesøster.

han var ikke slik før. trodde det var forstoppelse, hatt litt av det også, kan være ubalanse for din også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen av livet, ja. Luftsmerter er ikke noe gøy. Men ikke når ungen er 4-5 mnd. Avføring bør være hver dag-2 hver dag. Blir avføring liggende for lenge i endetarmen, kan musklaturen i tarmen ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme probleme med min gutt, det ble så ille at han begynte å blø. men jeg prøvde å gi han malt til alle måltidene, å da gikk det bra. nå har han endeli fått avføringen normal, så vi slipper malten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gutten min har ikke bæsjet idag heller! Har ikke gitt grøt for jeg tenkte at jeg venter til etter han har bæsjet, men har gitt rikelig med sviskesaft.... Han plages fortsatt ikke, men nå har det gått 3 dager uten! Får ringe helsestasjonen imorgen om det ikke skjer noe..... Har gått tre dager uten tidligere, men da kom det rikelig den fjerde dagen, så håper det kommer imorgen. Er allikevel bekymret for at det kan være noe galt med tarmene hans, siden det tar sånn tid..... Bør jeg sjekke det opp? Han får som sagt kun MM og 1 grøtmåltid. Vil ikke øke før jeg føler at avføringen er ok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er han? Prøv å lag din egen sviskesaft, den du kjøper ,føler jeg ,er veldig utvanna. sønnen min gikk 7-9 dager mellom, han står nåfast på tarmregulerende. De på sykehuset sa at de ønsket han skulle ha avføring hver dag eller annen hver dag. hør med hs imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 5 mnd. Skal kjøpe svisker og stavmikser imorgen, jeg! Ringer HS imorgen om det ikke har skjedd noe! Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...