Gå til innhold

gåstol?!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

noen som bruker gåstol til barna sine, og evnt hvor gamle er di når en kan begynne med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt klipping og liming her...

 

------------------------------------------

Dette er her frå DiB

------------------------------------------

Gåstoler og andre hjelpemidler

 

En god gåvogn skal være stødig og ikke for lett, slik at vognen og barnet ikke velter.

Gåstoler og andre hjelpemidler – er det noen hjelp i dem?

 

Å lære å gå er en viktig milepæl i babyens motoriske utvikling. Vi foreldre vil ofte hjelpe til og kjøper gjerne utstyr som gåstoler og gåvogner som kan påskynde prosessen. Det er liksom litt stas å ha et barn som er tidlig ute – eller i hvert fall ikke er senere enn alle andre! Slik tenker nok mange av oss, men er det noen hjelp i slike hjelpemidler?

 

 

Av Grete Heegaard - 6. november 2001

 

 

Det er naturlig å være opptatt av barnets bevegelsesutvikling, svarer spesialist i barnefysioterapi Anne Brit Sørsdahl ved Høyskolen i Bergen, men det er ikke noe poeng i å fremskynde gålæringen. Gjennomsnittet for når barn lærer å gå er ved 14-måneders alderen, men alt mellom 9–18 måneder er normalt. Et par måneder senere spiller ingen rolle i den store sammenhengen. Og det er ikke nødvendigvis et gode å kunne gå tidlig, for mange av de barna som er tidlig ute faller ofte mye. De som lærer å gå senere har mer vett og har en annen opplevelse av fare – de kan se, vurdere og tolke omgivelsene bedre.

 

Gåstol er uheldig

- Det er ingen holdepunkter for at barn med gåhjelpemidler lærer å gå tidligere, snarere tvert i mot. Vi gjør faktisk barna en bjørnetjeneste med å gi dem gåstoler, det vil si stoler med hjul der barnet sitter og beveger seg ved å ”gå” med bena. Gåstolen hjelper barnet i å holde seg oppe, men gir kunstig støtte og mindre trening av de musklene barnet bruker for å lære å holde seg oppreist og gå.

 

 

- Nettopp denne kunstige stabiliteten medfører at barn lett kan skade seg. De kan ikke selv komme seg ut av gåstolen og har ikke kontroll over hvor de beveger seg. Kommer barnet i nærheten av trapper, kan det lett skje en ulykke.

 

- Gåvogner eller gåbiler er ikke på samme måte skadelig, men unger bør ikke plasseres foran en gåvogn før de er modne for det. Vent til babyen selv prøver å reise seg opp, for da har han også motstrategier for å komme seg ned selv.

 

- En god gåvogn bør være stødig og ikke for lett, slik at vognen og barnet ikke velter. Dessuten bør det kreve litt kraft å dytte den, for å unngå at vognen drar av gårde med barnet på slep. En stol eller en kasse kan være et like nyttig gåhjelpemiddel og leke for det lille barnet, sier barnefysioterapeuten og understreker at for den motoriske utviklingen er det viktigere enn all slags hjelpemidler å legge til rette for at babyen får bevege seg fritt.

 

Fri utfoldelse

Sørsdahl forteller entusiastisk om barns motorikk, og ønsker at foreldre ser det fascinerende i babyenes koordinerte og vakre bevegelser. Når foreldre oppdager det, vil de også legge til rette for at babyen får bruke dette fine maskineriet. - Studerer vi dem når de får bevege seg fritt, kan vi legge merke til at det konstant er mange småbevegelser i hele kroppen. Barnet trener seg selv og trenger ikke hjelpemidler, dersom det får ligge mye på gulvet. I perioder på dagen bør babyen også få være uten klær, gjerne på et varmt badegulv, for uten klær beveger barn seg mye lettere.

 

 

Fremfor å bruke mye penger på utstyr det ikke er noe poeng i, og som kan være direkte skadelig, anbefaler barnefysioterapeuten heller foreldre å gå til innkjøp av en treningsmatte. Den gir såpass friksjon at barn lettere greier å bevege seg og reise seg å gå enn på et glatt gulv. I motsetning til mange tepper sklir den heller ikke på gulvet. Matten varmer og er myk å sitte på – uten at den hemmer bevegelse som på en dyne, og fysioterapeuten har sett at det er blitt et favorittlekested for mange unger også når de blir større.

 

- Den rake motsetning til å få bevege seg fritt er for babyer å sitte i en bilstol eller babyvippe. Selvfølgelig må barn ha bilstol når de kjører bil, men det er ikke heldig at babyen også sitter i denne bilstolen på lange handleturer. Riktignok er det behagelig for foreldre, og ungene er som regel fornøyd, fordi de får se mye, men barnet sitter nærmest fastlåst i en bøyd posisjon. Gode alternativ er å ha babyen i en bæresele på magen, i vogn eller hvorfor ikke liggende på et teppe i handlevognen, foreslår Sørsdahl.

 

 

---------------------------------

Og litt frå forum...

---------------------------------

 

Sv: Gåstol 12:14 2.03.2006

 

40% av barn som bruker gåstol lenge/mye ender opp med en skade som trenger legetilsyn. Det jobbes med å forby dem i USA!

Aldri bruk dem i rom med trapper nedover, de klarer å deise igjennom trappegrinder og dører med dem.

 

Expat

 

-------------------------------

 

Sv: Bekymret for min 14:57 11.03.2006

 

Berre ein kommentar til gåstol:

 

Eg spurde fysioterapeuten på 4-mndskontroll om bruk av gåstol og ho sa at det ofte ville virke meir hemmande enn fremmande, då babyen ville bli vant til "falsk" støtte, og dermed ha vanskelig for å bære vekta av kroppen sin når han/ho skulle prøve på eiga hand.

 

Slike "hjelpe"middel kan sjølvsagt brukast litt (som med alt anna så gjelder vel regelen om fornuftig, ikkje overdreven bruk), men fysio sa altså at ved å bruke det mykje ville ein til sjuande og sist gjere babyen ei bjørneteneste.

 

Eg gjekk forøvrig ikkje før eg var 15mnd, og broren min var nærare 18mnd. Ingen ting gale med nokon av oss, verken då eller no.

 

Ranveig R

 

-------------------------------------

 

Sv: Min 4 mnd gamle baby sitter i gåstol... 10:14 8.02.2006

 

Etter alt det jeg har lest ville jeg ikke gjort det. Hofteskade, uvisse ryggbelastninger/skader. Benstilling, manipulering av naturlig utvikling.

 

Har personlig snakket med en fysioterapaut med barn som spesialfelt. Hun sa at moderat bruk TROLIG ikke var skadelig når barnet hadde reist seg og var begynt å gå. Før det ville hun ikke lekt med skjebnen.

 

Hva barnet ditt synes er gøy bør en vel ikke ta så mye hensyn til når det gjelder disse tingene. Min syns ikke det er gøy å pusse tenner, og synes det er best med boller og kaker fremfor brødskiver. Jeg kan jo ikke ta hensyn til ønskene hans når jeg vet bedre...

 

Dette med å sitte...sitte på gulvet skal de vel ikke før de kan sette seg opp selv. Hvis de sitter ved vår hjelp eller ved hjelp av puter o.lign. sitter de ikke selv. (dette er sånn jeg har forstått det)

 

Jeg ville laget en for og mot liste, så får du velge det som blir mest riktig. Du har ihvertfall fått min mening :-)

 

miapia

 

----------------------------------

 

Det er uendelig mykje meir å lese om du søker på "gåstol" på forum oppe til venstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...