Gå til innhold

Hvordan blir barnas lengde maalt i Norge?


Mamma'n til Li@m

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten nevoe paa litt over to aar som nettopp har vaert paa 2-aars kontroll her hvor vi bor i England, og det var litt pussig naar sosteren min kom hjem og fortalte om hoeyde maalingen her. For moro skyld maalte vi han hjemme paa forhaand, og han var 92 cm hoey. Paa helsestasjonen maalte helsesoesteren bare opp til midten av bakhodet, og noterte hoeyden i boken hans som 88 cm. Da sosteren min kommenterte dette fikk hun bare til svar at "det var jo ikke saa noeye..."

Hvordan blir hoeydemaalingen tatt i Norge? Er de noeye, eller er det det samme som her? Hva er formaalet med maalingene hvis forskjeller paa opptil 4-5 cm ikke blir sett paa som saerlig interessant?? Trodde riktige lesninger paa vekt og hoeyde var viktige sett i forhold til at det kan gi indikasjoner paa undervekt/overvekt osv.

Hva med dere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svaret, det spiller i og for seg ingen rolle om man blir maalt i tommer, cm eller hva det skal vaere - meningen var: Blir barna maalt fra toppen av hodet, eller fra midten av bakhodet??

Noen andre som kan si litt om hva som er vanlig i Moderlandet? Vi er bare litt nyskjerrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noe av det merkeligste jeg har hørt på lenge! Selvfølgelig skal man måle full lengde som er helt opp til over hodet. Denne helsesøstera hørtes litt sløv ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært en rar helsesøster. Skjønner ikke hvordan hun fikk det til? Hadde hun målebånd i hånden?

 

Her bruker de en sånn "vinkel" som trekkes ned til den når toppen av hodet. Barnet står med ryggen mot veggen og vinkelen er festet til fast målestokk på veggen. Det går ikke å måle til midten av bakhodet.

 

Et det så små barn at de ikke kan stå selv, så ligger de på rygg på et brett, med toppen av hodet mot en kant. Helsesøster passer på at hodet ligger mot kanten, og trekker ut foten. Målebåndet er festet på brettet. Går ikke an å måle feil der heller.

 

Det er forskjell hvor alvorlig de tar høyde og vekt her i Norge også. Alt som ikke er veldig stor overvekt/undervekt bryr de seg ikke med på min helsestasjon. Ihvertfall ikke på så store barn. Babyer som virker undervektige følger de opp med ekstra veiing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til toppen av hodet, han stod på gulvet og så plasserte de en sånn "pinne" på hodet hans, husker jeg også ble målt sånn på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...