Gå til innhold

Tett nese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen andre som plages av tett nese, jeg er helt avhengig av otrivin. Kan det være skadelig for fosteret? Klarer meg ikke uten heller, virker ikke med saltvann.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sliter med det samme..

Det sies jo at man ikke skal bruke nesespray som otrivin ol. men vet ikke hvorfor jeg.. jeg bruker saltvann selv om det ikke hjelper så mye at det gjør noe

Skrevet

sliter også noe med tett nese. legen min sier at så lenge man bruker nesespray i normale doser, er det ikke no skadelig. og må man så må man:-)

Skrevet

Det er veldig mange som blir avhengige av nesespray fordi de ikke takler tett nese i svangerskapet. Ei jeg kjenner har brukt det i 7 år nå... så pass dere...

mye bedre å gå å være tett...

Hilsen en som er tett i nesen hele tiden men lar vært å bruke nesespray.

Alle har gøts til å klare det ;)

Skrevet

jeg slet MYE med det i starten ;)men vet dere hva?? jeg dro til akupunktør, og vips etter en behandling var jeg mye mindre tett.. nå har jeg hatt to behandlinger og borte er tettheten så godt som .. det er deilig det ;)

så det er verdt pengen for å si det sånn ..

PRØV DET !

Skrevet

Jeg er ikke så tett, men må snyte meg hele tiden. Denne gangen som sist, "blør jeg neseblod". Ikke så mye, men litt. Ganske plagsomt med denne nesen, men glad jeg ikke er tett da. Har hørt at otrivin ikke er bra, så råder deg til å bruke saltvann;-) Men hør ned legen din, kanskje han har annet råd??

Skrevet

I følge pakningsvedlegget på Otrivin nesepsray (den uten konserveringsmidler) skal den ikke brukes mer enn 10 dager sammenhengende. Og ved neste oppdatering av pakningsvedlegg skal det faktisk endres til at man ikke bør bruke den mer enn 7 dager sammenhengende.

For øvrig står det også at gravide skal være forsiktige med bruk av denne, og unngå hyppig bruk, men at den ikke er skadelig dersom man ikke bruker med enn anbefalingene sier.

Jeg anbefaler saltvann, selvom jeg også måtte ty til Otrivin i forrige uke da jeg lå rett ut med forkjølelse.

Skrevet

Jeg har vært plaget med varierende tett nese helt siden starten. Har tenkt på å kjøpe meg et nesehorn for sikkelig å få renset ut alle bakterier og ulumskheter med saltvann... men har nok ubevisst utsatt det... Klarer meg uten noe. Tar iallefall ikke nesedråper og synes ikke saltvann som drypp hjelper noe særlig.

Skrevet

jeg har prøvd det,men det hjalp ikke på meg dessverre:( Han mente det var fordi det var hormonelt..

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg har kjøpt meg nesehorn, men har dessverre ikke oppnådd ønsket effekt enda. Jeg har ikke klart å puste gjennom nesen OVERHODE side julaften.Nå er jeg forkjøltt også, men fortsetter dette er det rett til akupunktør over nyttår. Så tett nese gir meg også hodepine og det tilsammen blir ganske uutholdelig. Akter iallefall ikke å gå slik i 16 uker til.

Skrevet

Ja det står på pakken at den ikke skal brukes mer enn 10 dager, det er fordi slimhinnene venner seg til det, og nesesprayen vil etterhvert begynne å virke mot sin effekt. DVS den åpner når du sprayer, men øker også hevelsen i slimhinnnene etter kort tid, noe som gjør at du må ta igjen og igjen... om det ikke hadde stått på pakkene så ville nok nesespray vært resept belagt, ettersom at det er vanedannende.

De fleste nesesprayer som selges i Norge inneholder oxymetazolin, så hvilken nesespray du bruker utgjør ingen forskjell med mindre dosen er mindre da som f eks 0,1 til 0,5. Jeg bruker rhinox fordi den er 0,5. Dette virkemiddelet i nesesprayen er en lokal vasokonstriktor, dvs den vil kun virke i nesen(lokalt), og det den gjør der er at den får de hevede blodårene i nesen (slimhinnene)til å trekke seg sammen slik at hevelsen gir seg(nesen åpner seg). Dette vil ikke påvirke fosteret. Men legen er pålagt å si det ikke skal overskrides normale doser ettersom du da vil sitte med et problem senere... avhengighet!

Selv har jeg valgt å leve med den avhengigheten og ta problemet når barnet er ute, for for meg medfører tett nese altfor mye ubehag som, vondt i hodet, uopplagthet, lite søvn osv...

er medisinstudent, så sånn vet jeg dette :)

Skrevet

hei.

Jeg skjønner absolutt hva dere mener. Jeg er tett i nesen jeg oxo. MEN- jeg går på rhinolaya forte. Det er saltvann mot tett nese. fåes på apotek og helsekost (og på www.arnika.no)

Vil virkelig anbefale den. (jeg kan ikke bruke vanlig nesespray, da jeg blir lett avhengig.)

Skrevet

Otrivin står det jo at man helst ikke skal bruke under graviditet.

På Zymelin gjør det ikke det, så når det er ekstra ille,. eller jeg er forkjøla, så bruker jeg Zymelin, og da den beregnet for barn, fordi den har lavere dose.

I tillegg bruker jeg Otrimer, det er bare saltvannsspray.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...