Gå til innhold

ang. amming og alkohol


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hvor lenge må man vente før man kan amme igjen etter man har tatt seg en fest og drukket alkohol??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et glass vin vil f.eks. gi en promille på 0,3–0,4. Det nedbrytes ca. 0,15 promille per time, slik at alkoholen vil være ute av blodet etter 2–3 timer. Melk kan eventuelt pumpes ut før inntak av alkohol og brukes senere. Det har imidlertid ingen hensikt å pumpe ut melken etter at du har drukket alkohol fordi alkoholmengden i melken hele tiden avspeiler alkoholinnholdet i blodet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammelt nytt for mange, men ny undersøkelse fra Karolinska institutt sier at det er såpass lite av alkoholen som går i morsmelken at det ikke utgjør noen skade på babyen. Har ingen link dessverre, men flere jeg har fortalt dette til sier det er gammelt nytt. Man kan altså i teorien drikke og amme samtidig. Men så er det jo den samvittigheten, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest ett sted at du har like mye alkohol i melken som i blodet når du drikker alkohol.... Tror du da skal drikk en del glass før babyen tar skader av det, men dette vet en jo aldri helt sikkert.....

 

Sist jeg amma tok jeg meg gjerne ett halvt glass på kvelden- en gang i blant, når det var en stund til babyen skulle ha mat igjen, men jeg var jo så sliten at det ble med den første supen- så var behovet for mer borte.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg ville ikkje stolt på den undersøkinga. Det dei seier på sjukehuset og på helsestasjonen her er iallfall at det er like mykje alkohol i melka som i blodet. Etter ein fest ville iallfall ikkje eg har amma før godt utpå dagen neste dag. Som andre skreiv her: Kan du kjøra bil, er det sannsynlegvis trygt å amma. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HALLO d dummeste jeg har hørt... alle vet da at alkohol går i melka....

 

Når alkoholen er ute av kroppen kan man med GOD samittighet amme igjen...

 

Ta å spør jordmor neste gang eller på helsekontroll..

 

her inne får man jo av og til tulleruske svar som det overfor,...

 

hva lurer man ikke seg selv til å tro for alkoholens del...

 

skjerpings...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

termin i mai

 

Tenk litt fornuftig før du sier noe så dumt....

Når alkoholen er ute av kroppen er den ute av melka også. Ikke før....

 

ikke redd for å stå fram med nick nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo at alkoholinnholdet i melken er likt alkoholinnholdet i blodet. Men et glass vin gir vel ikke mer enn 0,5 promille alkohol. Det betyr at babyen drikker melk med 0,5 promille i -- altså mikroskopiske alkoholmengder. Det er altså en helt annen situasjon enn når vi er gravide -- da får babyen samme alkoholinnhold i blodet som mor.

 

Det er fint å være måteholden når man har små barn, det er ikke det. Men det er jo ikke noe vits i å bli helt hysteriske heller. Jeg gleder meg ihvertfall til å ta et glass vin igjen etter fødselen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg refererer som alle andre her det jeg har fått informasjon om. Ingen grunn til å be meg om å skjerpe meg. Dette er ikke et tullerusk svar som jeg har funnet på selv, dette er informasjon jeg har fått fra annet hold. Så får man bestemme selv hvem man vil høre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare backe opp termin i mai og si at jeg har også hørt om denne undersøkelsen! Det er vel ingen grunn til å gå igang med et "personangrep" bare fordi noen har fått annen informasjon enn resten?

Føles i blandt som om BIM styres av en gjeng med moralens voktere - og det er vel klart at ingen vil annet enn godt for sin lille baby:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene..

 

Termin i mai; Jeg støtter deg 100 %..

Det er alt for mange overhysteriske mennesker her inne..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Til og med "ammeguru" Gro Nylander, sier at det ikke er noe problem å drikke feks et par øl og amme. Det tilsvarer ca like mye alkohol som det er i et glass kefir. Vi snakker PROMILLE som så blir promilles promille i blodet til babyen. Hun hevder at det sterkeste argumentet for å ikke amme når man er full er at man blir uvøren og ikke har like god kontroll over bevegelsene sine. Mange sovner med babyen ol. og kan skade den på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Helt enige i at det er mange hysteriske her inne.

Spør legen din om et ÆRLIG svar og du får nok det.

 

når jeg ammet gutten min for 6 år siden spurte jeg min fastlege om jeg kunne gi morsmelkerstatning hvis jeg hadde drukket og ikke fått pumpet meg, og da sa han at det var bedre med morsmelken.(det var snakk om litt vin til maten og sånn og ikke "dritings" self.)

 

Det er altså bedre med morsmelk en morsmelkerstatning uansett om du røyker eller drikker i ammeperioden.og det er jo ganske mange barn som bare får morsmelkserstatning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere, alt med måte!!!

 

Man må ikke la hysterien ta overtak fordi da blir alt man gjør galt og feil.

Jeg er snart tobarnsmor og snakket med legen min som er spesialist innen fødselshjelp om dette.

Han sa at i syd europa er det helt vanlig med vin til maten og det er ingen som har lidd av det.

Nyt vinen og vær glad at man kan amme og man har flott melk til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...