Gå til innhold

Gravid med PCO?


almyrida24

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det er fler en meg som er på 2.trimester som har diagnose PCO? Og som evt. har snakka mye med lege om dette..? Skal sjøl te lege igjen på tirsdag, så får snakke med han da..

Har nemlig ikke slått meg at vi faktisk har økt sjans for abort..

Lurer jo nå på om dette da kun er i de første 12 ukene, eller hele svangerskapet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann... godt med likesinnet her inne....

har pco å visst om det i 5 år...

det me større sjans for abort har eg ikke tenkt noe på har 3 flotte gutter å venter nr4 å har aldri opplevd abort eller blødninger...

men vet ikke hvordan det er med andre...

er dette din første??

 

klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Jeg har også PCOS, har ikke sett antydning til blødninger eller noe i svanerskapet, så satser på at resten går like bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har også pco. Har prøvd å ta det opp med jordmor og lege, men de vil liksom ikke snakke om det. Sier at det ikke er så mye man kan gjøre uansett. Blir litt....eller ganske frustrert av sånne svar, så jeg håper du skriver inn her og forteller hva din lege sier til deg ang. dette. Jeg sporte om både større fare for fosterdød, spontanabort, svangerskapsdiabetes, kosthold og måling av blodsukker, men ble bare avvist av begge to. Skikkelig irriterende. Grr. De sa bare at det er defor man leverer inn urinprøver, slik at de kan sjekke om det er sukker i urinen eller andre ting som ikke er som det skal. Men det bør da være ting man skal tenke på som kan øke sjansene for at det skal gå bra? Og forebygge.....slik at det ikke bare plutselig er for sent. Håper du vil fortelle om det du finner ut :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg er 26 uker på vei og har diagnosen PCOS. Ble gravid ved hjelp av prøverør i Haugesund.

 

Siden jeg har PCOS så gikk jeg på en medisin som heter Metformin de tolv første ukene. Denne reduserer risikoen for abort hos "oss" med 30-50%. Det var mye diskusjon om jeg bare skulle bruke denne medisinen i tolv uker eller hele svangerskapet, men etter eget ønske så sluttet jeg etter 12 uker. Det er bare fertilitetsklinikken i Hgsd og Tronhjem som bruker metformin i denne sammenheng.

Resten av legene ved fertilitetsklinikkene i Norge ønsker ikke å bruke det pga lite dokumenterte forskningsresultater som viser om det har effekt på fosteret eller ikke. Det er heller ikke påvist noen skadevirkninger på fosteret hos de som har brukt metformin.

 

Legen min i Hgsd ønsket at jeg skulle bruke den hele svangerskapet, men sa at siden jeg var kommet så langt (10-12 uker) så var det liten risiko for å miste barnet. Jeg har ikke bekymret meg siden jeg sluttet med medisinen.

 

Ellers så har vi med PCOS økt risiko for svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning og for prematur fødsel.

 

Selv er jeg som sagt i uke 26 og har ikken NOEN tegn på noen av delene. Blodtrykk og urinprøver er bra.

 

Ideelt sett så burde gravid med PCO ta en glukosebelastning etter uke 20 for å se om blodsukkeret er forhøyet. Jeg har ikke gjort det, men måler vanlig blodsukker innimellom og det er helt fint. Legene vet lite om dette syndromet (inkl. min lege). Jeg har søkt på internett og funnet en del informasjon. Jordmoren min hadde ikke hørt om syndromet mitt engang og jeg måtte forklare henne hva det var. Det er lite kunnskap blant allmennleger, så du må videre til spesialist for å møte noen med kunnskap.

 

Stort sett så går det jo bra. Jeg følger litt ekstra med men tanke på PCOS og tar kontakt dersom det er noe jeg lurer på.

 

Håper du ble litt klokere.

 

Lykke til videre med svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heia,jeg har også PCO,men er like fult gravid med en liten prins:-)har ikke blødd eller hatt noen overstadige plager.gikk på pergotime da det smalt og sitter nå med en pen kulemage;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

** Dytter litt og lurer på om du fikk noe svar fra legen din ang. abortfaren senere i svangerskapet????**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har PCO jeg også. Gikk til akupunktør på Balderklinikken da vi strevde med å bli gravide med førstemann. Hun anbefalte progesterontilskudd de første tre månedene, og jeg tok det i form av kremen progestacare (wild yam). Etter de tre månedene mente hun det ikke var noen større fare enn for andre. Hun var jordmor og Balderklinikken er tverrfaglig. Jeg tror de er ganske oppdatert på nyere forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...