Gå til innhold

Kombinere amming og mme p? flaske? (ogs? p? Sm?troll 0-1 ?r)


Dennis og mamma`n

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noen andre her som kombinerer amming og mme på flaske?

 

Selv så har jeg hatt lite melk, så jeg gir mme på flaske etter at jeg har ammet litt på begge bryst. Om natten gir jeg som regel bare flaske, så får han pupp om morgenen igjen. Gir flaske frem til han er mett og fornøyd, ikke noe vits å prøve på å legge han ned før han er mett, da blir det bare hyling. Jeg har aldri hatt planer om å fullamme, men syns det er greit at han får en del morsmelk også da.

Så hvordan gjør dere det, går det greit for dere å kombinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med annet enn amming (og etterhvert fast føde), men det høres ut som om dere har funnet en løsning som fungerer perfekt for dere! Det er flott!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer det slik som det er hos deg nå, så er det PERFEKT! Selv ammer jeg til alle måltider utenom det siste måltidet. Hvis han ikke blir mett til noen av dag eller kveldsmåltidene får han en ekstra flaske. Ikke noe vits i å legge her ufornøyd heller nei :) Litt amming er bedre enn ingen amming, men mme er bra det også. Ungene vokser jo helt fint opp på kun mme. Kombinasjonen er ypperlig synes jeg :) Kan bruke mme hvis han skal sove ekstra lenge eller pappaen skal gi mat mens jeg er ute.

Lykke til da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Takk for svar!

Ja. litt amming er bedre enn ingen amming, men har inntrykk av at mange er redde for å gi flaske med mme. Kanskje har de hørt at knøttet kan foretrekke flasken etterpå, å lar vær å bruke flaske av den grunn. Til meg så går det heldigvis bra, gutten suger på alt som han kan få i munnen han.

Håper bare jeg klarer å holde opp produksjonen slik at han kan få mm fremover også, å at brystene mine ikke blir noe ondere å amme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har lite melk, og må derfor gi mme i tillegg. Gutten min er bare 10 dager gammel, og i starten gikk han ned kjempe mye fordi jeg hadde ingen melk. Melkeproduksjonen kom ikke i gang før 5. dagen, men han gikk likevel ned i vekt, så fikk derfor beskjed om å gi mme. Var på kontroll i går, og nå har han gått opp litt:)

 

Han får flaske etter de fleste måltid. Har hittil ikke gitt om natten, bare ammet. Men det virker som han krever mer nå, så tror jeg må gi han litt på flaske i alle fall en gang om natten.

 

Synes det funker bra for oss. Mat må han jo ha, og når jeg ikke har nok, så må jo han få flaske. Ikke gøy når jeg har ammet i en time, og han hyler og sliter i puppen for han er mer sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er snart 6 uker. Jeg gjør som deg; ammer først og så gir mme på flaske. Har vært veldig i tvil om jeg skulle gi på flaske pga sugeforvirring, så har gitt på kopp og sprøyte. Men hunlikte ikke det i det hele tatt, så måtte innføre flaske. Ser ut til at det går bra - så lenge de får puppen først, vil de vel foretrekke denne. Dessuten spiller vel det psykologiske også inn?

Jeg har lite melk jeg også - når jeg pumper meg får jeg ut tilsammen på begge bryst mellom 40-60 ml (på ca 15 min). Har prøvd alt for å få opp produksjonen (har ikke prøvd akupunktur enda, da), men ingenting ser ut til å hjelpe. Jeg er veldig stressa mht dette.. Men, som flere nevner - mange vokser opp fint med bare mme:) Og jeg har jo litt mm som hun jo får! Har du prøvd noe for å øke melkeproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann!

Min lille er bare 4 uker enda da :o)

Jeg var veldig redd for at for at han ikke skulle ta puppen etter å ha prøvd flaska, men heldigvis gikk det bra. Har ikke prøvd så veldig mye for å få opp produksjonen da, pumper meg mellom måltidene, men syns ikke det funker så mye. Jeg prøver å slappe av og bare finne meg i det at jeg har lite melk. Det er jo bedre at han får litt mm isteden for ingenting! Å ja, det blir ordentlige folk av de som blir flasket opp på mme også. Hører mange sier at babyen får mye mere ut av puppen enn pumpen gjør da, så da håper jeg jo at det blir noen ml han får i seg allikevel.

Jeg har jo ikke planer om å fullamme, men hadde jo håpet jeg skulle ha litt mere melk, men det er nok ikke jeg selv som styrer mengden der nei dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En god venninne av meg fullammet faktisk ikke før baby var 3 måneder. Hun ammet, ga mme og prøvde hele tiden å få småtten til å spise mer pupp. Plutselig så gikk det. Jeg syntes det var så kult at hun fikk det til! Også var hun så lettet over å slippe flaskekoking osv.

 

Mmme eller amming. Uansett må man jo selv finne en løsning som man synes fungerer, og da er den løsningen DU velger perfekt for deg, synes nå jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme historie som meg.. mm kom ikke i gang, lite melk, masse ned i vekt.. Når vi dro fra sykehuset fikk Lilleh over 200 ml mme pr dag. I dag fullammer jeg (8 uker på lørdag)!! Vi ammet i en time, så en halvtime med koppemating før hun var fornøyd.. så var det på'n igjen etter to timer. Utrolig slitsomt!!!

 

Når vi trappet ned på mme, så bestemte jeg meg for at hun skal ikke få mer enn 40 mme (det var det hun var fornøyd med i en periode, men når hun ville ha mer fikk hun ikke mer..), og om hun er mer sulten da skulle jeg amme... det funka også! Men det skal også sies at dette gjorde jeg ikke før hun var i hvertfall 4 uker gammel, før det var jeg for sliten til å orke å amme så ofte som det da var nødvendig, av og til hver halve time. DET må en være 100 % innstilt på før en prøver, ellers sliter en seg ut..

 

Jeg prøvde ALLE rådene som gis for å øke, men det som virkelig gjorde susen for meg var kombinasjonen homeopati og akupunktur (homeopaten satte også nåler i øret). Jeg er nå spent på neste økeperiode om jeg klarer å holde tritt med vesla....

 

Jeg må at hverdagen er blitt mye enklere etter at vi slipper mme. Men jeg er også av den oppfatning av at har man ikke nok, så har man ikke...Når jeg snakket med ammeveileder på helseatasjonen var hun mest opptatt av mitt ve og vel, og ikke ammingen i seg selv. Det gjorde at jeg turde å slappe litt mer av - DET har jo også mye å si for mm produksjonen..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på om hylingen kommer av sugebehov eller sult? Jeg oppdaget etterhvert av hun hylte når hun egentlig bare ville suge, og ikke var sulten.. maten kom jo opp igjen når hun fikk for mye... av og til hylte hun fordi hun ville suge, av og til fordi hun var selskapssyk, av til fordi hun hadde vondt i magen, og av og til fordi hun var sulten.. ikke lett å bli klok på disse små...

 

Av og til hjalp det også å holde/kose en liten stund etter måltidet, da roet hun seg uten at jeg måtte gi mer mme.. Var kjempeusikker på hvor mye mme jeg skulle gi i forhold til hvor mye mm hun tok fra meg.

 

Det var mye av og til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Har prøvd smukk og kos i massevis, men roer seg ikke. Det eneste som hjelper er mere mat :o)

Men skal prøve igjen jeg, å la være å gi han hele flasken, heller la han ligge å kose seg litt, så får vi se hvordan det går. Kikket på mengden en baby på opp til 1mnd skal ha av Nan mme, på pakken står det 80-100 ml, men så står det jo at det er på baby med snittvekt på ca 3,0kg

Han til meg veier jo 4,5kg nå, så da skal han vel ha litt mer enn 80-100 allikevel da. De sier vel at det er en viss prosent av vekten de skal spise i døgnet, noen som husker den prosenten? tror det var 15%, men husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...