Gå til innhold

Mitt barn er hypokonder

Anbefalte innlegg

Skrevet

- og jeg blir helt gal.

Hun har vondt ulike steder hver dag. I magen, i en tå, i øret og hodet. Hun har vært flere runder hos lege og det er ikke noe galt, hun har bare lav smerteterskel. Hun trives på skolen og har venner, men sytingen holder på å gjøre meg helt gal!

Hva gjør dere andre med hypokonderbarn for å ikke eksplodere?

Anonymkode: 22b51...05a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overse.

Anonymkode: fad57...a97

Skrevet

Hun er ikke hypokonder, men har laget seg en uvane med å kjenne ektra etter, sikkert fordi hun har erfart at hun får omsorg og oppmerksomhet på den måte.

Det er nok ikke bevisst engang.

Det er akkurat som at noen barn server mye, og andre er trollete, det er oppmerksomheten de ønsker og har laget seg uvaner som gir dem det.

Det er smakk om barn, ikke kalkulerte voksne.

Snakk med henne, snakk om dette med å rope ulv. Les eventyret.

Snakk også om at en kropp alltid vil ha noe, vi må tåle å kjenne at kroppen lever, og kjenne igjen når det er sykdom og alvor og ikke bare en litt sliten muskel e.l.

Snakk også om dette med å ta seg tid til hverandre. Om hun trenger en klem, eller å sitte ved siden av i sofaen og prate litt, så kan hun si det, hun trenger ikke si at hun har vondt i magen for å få det.

Og ellers enig med forrige taler, evig gnål om vondter overser du. Eller svarer med et standard svar som er likt hver gang. "Ja, litt småvondter har vi alle av og til, kroppen vår er jo i aktivitet hele dagen".

Anonymkode: 1db01...570

Skrevet

Hvor gammel er hun? 

Min tenåring ser for mye tiktok, og tror stadig han har sånn eller slik. Jeg bare jatter med, sier "jaja", prøver å si at hvis det er såååå ille så må han droppe trening (som han elsker). Foreløpig feiler det han ingenting annet enn at han er litt intolerant mot melk. Som alle andre nordmenn. Alt annet blåser over når han ikke får no oppmerksomhet rundt det

Anonymkode: e0a71...d3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvor gammel er hun? 

Min tenåring ser for mye tiktok, og tror stadig han har sånn eller slik. Jeg bare jatter med, sier "jaja", prøver å si at hvis det er såååå ille så må han droppe trening (som han elsker). Foreløpig feiler det han ingenting annet enn at han er litt intolerant mot melk. Som alle andre nordmenn. Alt annet blåser over når han ikke får no oppmerksomhet rundt det

Hun er 13år…

Jeg sier som regel «åja», «uffda», eller ikke noe og mener jeg gir henne lite oppmerksomhet på det. Det er sikkert kombo av uvane, hormoner, oppmerksomhetssyke og høy følsomhet. Det er bare sååååå irriterende!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun er 13år…

Jeg sier som regel «åja», «uffda», eller ikke noe og mener jeg gir henne lite oppmerksomhet på det. Det er sikkert kombo av uvane, hormoner, oppmerksomhetssyke og høy følsomhet. Det er bare sååååå irriterende!

Føler med deg. Er stadig ett eller annet. Funker bra å avlede og faktisk. «Åja. Det er dumt. Men skulle du av gårde med….?» eller bare snakke om noe annet. Min er og ganske følsom, og litt oppmerksomhetsyk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Overse.

Anonymkode: fad57...a97

Tror du ikke Hi gjør dette? At det er derfor barnet forteller om vondter? Hva med å snu det? Gi MYE oppmerksomhet til barnet, lytte og ikke avfeie. 

Anonymkode: ec691...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...