Gå til innhold

Fikk innkallelse til militæret (jente)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 18, dattera mi. Fikk innkallelse. Må de eller ha god grunn for å ikke gå? Vi måtte jo ikke, for vi som er så gamle som 36. 😅🫣

Anonymkode: a334e...269

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innkallelse til sesjon?

De gode grunnene måtte oppgis i spørreskjemaet de fikk i 2.klasse på vgs 

Om hun er innkalt til sesjon nå var ikke grunnene hun oppgav da gode nok.

De som blir innkalt må gå ja, det er straffbart å ikke komme.

Selv om hun må på sesjon er det ikke sikkert hun må i militæret da, det blir avgjort etter sesjonen.

Pga opprustningen av militæret må flere enn før inn, men hvor mange som må ufrivillig inn varierer fra år til år. Kullene er ikke like store, hvor mange som ikke vil varierer og også hvor disse er bosatt. De skal ha en viss fordeling av jenter og gutter,og også et visst minimumsantall fra hvert fylke.

Den eme datteren min ville de ikke ha i militæret pga migrene og dødelig allergi for nøtter, men den andre datteren min måtte. Hun trivdes godt da, selv om hun i utgangspunktet ikke hadde lyst ble det et bra år.

Anonymkode: 68075...b3b

Skrevet

Selvsagt må hun. Fram til hun evt fritas. Det er ingen valgfrihet i verneplikten, hverken for henne eller deg.

Anonymkode: 3e855...0f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Selvsagt må hun. Fram til hun evt fritas. Det er ingen valgfrihet i verneplikten, hverken for henne eller deg.

Jeg bare har ikke hørt om noen jenter her i området bli med i millitæret?

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg bare har ikke hørt om noen jenter her i området bli med i millitæret?

Hvor bor du da, og kjenner du mange jenter i begynnelsen av 20-årene?

Jeg har tre barn mellom 19 og 24 år og selv om det er mange jenter som ikke vil i militæret er det mange som vil også, og noen som må selv om de ikke vil.

I kullene til alle mine tre er det jenter som har vært/skal i militæret. Yngste går i 3.klasse på vgs nå og får ikke reise, men hun har flere venninner som vil inn og som har vært eller skal på sesjon dette skoleåret.

Skrevet

Militæret er ikke noe sted for jenter. La guttene få drive på siden de som starter kriger er menn. Men dette er ikke noe sted for jenter.

Anonymkode: 59ec2...672

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Militæret er ikke noe sted for jenter. La guttene få drive på siden de som starter kriger er menn. Men dette er ikke noe sted for jenter.

Anonymkode: 59ec2...672

🤮

Skrevet

Min 07-datter dro inn for en uke siden. Tror det er ca 30% jenter. Hun ville først, var så skeptisk og gruet seg ganske mye den siste uka før hun dro. Så langt er hun strålende fornøyd. Hun er en idrettsjente, veldig mange av hennes venninner har dratt eller skal i militæret. 

Anonymkode: b095e...064

Skrevet

Det er allmenn verneplikt nå og like aktuelt for jenter og gutter. Vil man ikke inn fyller man ut infoen på skjemaet for sesjon der etter. Vet om flere (både gutter og jenter) som ikke ville inn og de fylte bare ut skjemaet slik at de ikke var attraktive. Det er vanskeligere å komme med om man vil enn det er å ikke komme med om man ikke vil. Det er mange som ønsker seg inn, men som ikke kommer med f.eks. pga helse som matallergier.

Datteren min ønsket å komme inn og gjorde det. Hun trivdes godt og det var flere jenter der :)

Anonymkode: ff9af...250

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er allmenn verneplikt nå og like aktuelt for jenter og gutter. Vil man ikke inn fyller man ut infoen på skjemaet for sesjon der etter. Vet om flere (både gutter og jenter) som ikke ville inn og de fylte bare ut skjemaet slik at de ikke var attraktive. Det er vanskeligere å komme med om man vil enn det er å ikke komme med om man ikke vil. Det er mange som ønsker seg inn, men som ikke kommer med f.eks. pga helse som matallergier.

Datteren min ønsket å komme inn og gjorde det. Hun trivdes godt og det var flere jenter der :)

Anonymkode: ff9af...250

Det er nok i ferd med å endre seg det med at det er vanskelig å komme inn. De ønsker flere nå enn for bare noen få år siden, og rundt oss er flere inne selv om de egentlig ikke ønsket det. 

Skrevet

Sønnen min er 07. Han fylte ut skjemaet med riktige fakta, men kryssa på at han ikke ville. Så ombestemte han seg og kontakta dem og spurte om å komme. Fikk blankt nei. Så har man ikke lyst slipper man nok unna 

Anonymkode: 16332...6fd

Skrevet

Min 08 gutt har vært på sesjon og skal inn i august. I hans klasse har 3 gutter og 5 jenter allerede vært på sesjon. Alle untatt en gutt skal inn. Gutten som ikke skal fikk ikke komme inn pga en idrettsskade . De fleste vennene til min sønn ønsker å komme inn , både jenter og gutter. 

Anonymkode: 3d31a...a15

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Sønnen min er 07. Han fylte ut skjemaet med riktige fakta, men kryssa på at han ikke ville. Så ombestemte han seg og kontakta dem og spurte om å komme. Fikk blankt nei. Så har man ikke lyst slipper man nok unna 

Anonymkode: 16332...6fd

Og her var det noen som krysset av på at de ikke ville, og som la inn ganske dårlige tall for fysisk form, og som allikevel ble innkalt på sesjon lenge etter de andre. Og som må inn, det er altså ikke helt konsistent dette mønsteret. To av disse må i tillegg inn i april og bruker med det opp to skoleår på noe de egentlig ikke ønsker å gjennomføre. 

Skrevet

Ei jente jeg kjenner var kun en ørliten detalj fra å komme inn på krigsskolen, et sted hun ville gjort det veldig bra. Men med bittelitt for svakt syn, så kom hun ikke inn. Førstegangstjeneste gikk også i søpla, for da hun møtte opp til avreise, så var ryggen hennes i så lage at legen erklærte henne fritatt fra all tjeneste. Mange tårer! 

Blir datteren din tatt opp, så framsnakk tjenesten alt du kan! Det er superviktig at kvinner er i det militære, det skaper en mye bedre balanse i hele etaten. 

Anonymkode: 1cea6...038

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Og her var det noen som krysset av på at de ikke ville, og som la inn ganske dårlige tall for fysisk form, og som allikevel ble innkalt på sesjon lenge etter de andre. Og som må inn, det er altså ikke helt konsistent dette mønsteret. To av disse må i tillegg inn i april og bruker med det opp to skoleår på noe de egentlig ikke ønsker å gjennomføre. 

Det avhenger mye av kullet ungdommen er født i.

For det SKAL være et visst antall i førstegangstjeneste hvert år, og de skal være fordelt fra hele landet.

Så er barnet født et år det ble født veldig mange barn i det fylket er det lettere å slippe unna enn om det er født et år kullene var små.

Husker det fra ungene begynte på grunnskolen, noen år var det tre klasser, andre (mer sjeldne) år bare en klasse. Store og små kull, men like mange som skal inn i militæret.

Skrevet

Det vil kalles inn stadig flere for hvert år. 

Skrevet

Eldste krysset av på at han ikke ville, slapp å komme in til sesjon. Midterste krysset av for at hun ville, men var ærlig om ADHD. Fikk ikke komme inn, til tross for at hun ikke er/ var medisinert. Yngste krysset også av for ja, har storkost seg. Vurderer å søke krigsskolen.

Anonymkode: 7d936...2a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

det der stemmer ikke i det hele tatt, jeg måtte ikke når jeg ble innkaldt ikke mannen min heller 

Anonymkode: 8a345...900

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...