Gå til innhold

Sykemeldt igjen, kan kollega reagere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har hatt tidligere kne operasjon og nå tennisalbue. Begynte med 100% sykemelding grunnet tennisalbue, så 50% men er 100% igjen nå. Ei kollea reagerer. Skal man ikke la være å henge seg opp i dette? Blir det alltid pratet slikt på arbeidsplasser? 

Anonymkode: aa003...188

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok ofte snakket om, men man får jo ikke gjort noe med det. Sykdom velger man jo sjelden selv. Det blir kommentert ofte på vår arbeidsplass, som jeg syns er en uting. Det gjør at man vegrer seg for å være borte 

Anonymkode: c66a2...fe6

Skrevet

Slarving og sladder blir det av alt om kollager på jobb når de ikke er der. Baksnakking er en del av jobb dessverre 

Anonymkode: e14f4...229

Skrevet

Prøv trykkbølgebehandling. 

Ut over det, det er alltid noen som mener noe om en. 

Anonymkode: b60e6...6f7

Skrevet

Er det vanlig at ansatte irriterer seg over leder og snakker om hen?

Anonymkode: 7bab9...6eb

Skrevet

Ja, det tror jeg er vanlig.

Alt fra å si "Stakkars Lise som er syk igjen, hun har virkelig hatt et tøft halvår" til å være frustrert over økt arbeidsmengde og slit, særlig om det ikke blir satt inn vikar.

Alle vet at sykdom rammer tilfeldig og ingen ber om sykdom, men det er jo et faktum at sykdom også går ut over de rundt den syke. Så litt frustrasjon er nok vanlig.

Anonymkode: 00b05...82b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, det tror jeg er vanlig.

Alt fra å si "Stakkars Lise som er syk igjen, hun har virkelig hatt et tøft halvår" til å være frustrert over økt arbeidsmengde og slit, særlig om det ikke blir satt inn vikar.

Alle vet at sykdom rammer tilfeldig og ingen ber om sykdom, men det er jo et faktum at sykdom også går ut over de rundt den syke. Så litt frustrasjon er nok vanlig.

Anonymkode: 00b05...82b

Ja det er mange irriterte folk på jobb, enda dette er i en bedrift som er privat. Men sånn er det

Skrevet

Det er bra å følge med hverandre, både for intern justis, og for omtanke. Det beste er å prate med vedkommende, spørre hvordan det går, og få en forklaring. Ofte er forklaringen god, det er ikke bra å anta for mye, selv om det er riktig å følge med. Hvis alle følger med, og har omtanke for hverandre, da blir det også mindre juks og unnasluntring. Godt lagarbeid er viktig, for mange er lagarbeid dessverre en mulighet til å lure seg unna, slike personer må en ha lov til å peke på. Men ikke gjør det uten at du har pratet og informert deg selv.

Anonymkode: e2c86...632

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Blir det alltid pratet slikt på arbeidsplasser? 

Nei, er veldig forskjell på arbeidsplassene. Er veldig glad at mennesker er oppegående nok til at dette ikke skjer hos oss. 

Anonymkode: b4bb7...da5

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Det er bra å følge med hverandre, både for intern justis, og for omtanke. Det beste er å prate med vedkommende, spørre hvordan det går, og få en forklaring. Ofte er forklaringen god, det er ikke bra å anta for mye, selv om det er riktig å følge med. Hvis alle følger med, og har omtanke for hverandre, da blir det også mindre juks og unnasluntring. Godt lagarbeid er viktig, for mange er lagarbeid dessverre en mulighet til å lure seg unna, slike personer må en ha lov til å peke på. Men ikke gjør det uten at du har pratet og informert deg selv.

Hadde noen forlangt en forklaring av meg på hvorfor jeg var borte hadde jeg nok bare ledd av dem

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen trenger å forklare seg til kollegaer, så de kan vurdere om forklaringen er god nok eller ei.

Anonymkode: 53567...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hun har hatt tidligere kne operasjon og nå tennisalbue. Begynte med 100% sykemelding grunnet tennisalbue, så 50% men er 100% igjen nå. Ei kollea reagerer. Skal man ikke la være å henge seg opp i dette? Blir det alltid pratet slikt på arbeidsplasser? 

Det skal ikke prates og synses om slik på arbeidsplasser

Anonymkode: fe008...e90

Skrevet

Å være syk og i tillegg stå i spekulasjoner og dritt, blir dobbel byrde, 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du har ikke lov til å be om en forklaring, slikt er taushetsbelagt informasjon. 

Ellers er litt av en fordomsfull og negativ holdning du har til dine kolleger! 

Skrevet

Hos oss legger i alle fall ikke jeg engang merke til at noe sykmeldt. Vi er ganske mange, og jeg merker sjelden at noen er borte, hvis jeg ikke enten får vikartimer for vedkommendes, at den sykmeldte er av de jeg samarbeider tett med eller er mer venn med. 

Anonymkode: 258c8...f88

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Hadde noen forlangt en forklaring av meg på hvorfor jeg var borte hadde jeg nok bare ledd av dem

Kollegaen min spurte om hun kom på på jobb denne uken her. Virker det masete? Skal vi kanskje ikke blande oss  

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Kollegaen min spurte om hun kom på på jobb denne uken her. Virker det masete? Skal vi kanskje ikke blande oss  

Det kommer an på hvordan spørsmålet ble stilt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det kommer an på hvordan spørsmålet ble stilt. 

"Kommer du på jobb imorgen/uka?"

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det burde jo være en samtale medllom hun som er syk og sjefen, Det er jo ingen grunn til at dere skal stille samme spørsmål

Anonymkode: 53567...7cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

"kommer du på jobb denne uken?" og "hvorfor er du sykmeldt?" er så langt fra hverandre at de ikke er i slekt engang

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

"kommer du på jobb denne uken?" og "hvorfor er du sykmeldt?" er så langt fra hverandre at de ikke er i slekt engang

Hun spurtr "Skal du på jobb imorgen"

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er vel ett legitimt spørsmål 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er vel ett legitimt spørsmål 

Ville ikke spurt sånn. Ville vært litt rundere og sagt f.eks. "Tror du at du er tilbake på jobb denne uka?"

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det ville jeg ha sendt. Fordi jeg lurte og ønsket deg tilbake. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er enten fullkomment uprofesjonelt, eller så kan hun takke seg selv.

Har hun delt telefonnummeret med dere slik at dere kan skrive til henne privat? I så fall kan hun jo takke seg selv.

Har hun ikke det? Da er det dere som har krysset en drøy grense.

Jeg blir alltid litt matt av dere som spør om ting som er så enkelt å skille mellom, det er som natt og dag, og dere vet likevel ikke hva som er hva. 

Anonymkode: b4bb7...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...