Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:31 #1 Skrevet torsdag kl 08:31 Jeg var for en stund siden med en eldre dame til legen. Hun visste at det kom til å være mye info og hun ville ha med en til for å huske å hjelpe med komplekse problemstillinger. På denne legetimen ble hun fortalt at hun måtte ha behandling og at det var noen varianter å velge mellom. De hadde alle sine fordeler og ulemper, spesielt siden damen hadde flere utfordringer med helsen og brukte flere medisiner. Men hun er veldig standard med tanke på helseutfordringer og alder, så det er ingenting her som er veldig spesielt. Det jeg synes var veldig spesielt var at legen ikke ville anbefale noe. Han la alt ansvar på pasienten med å velge behandling og vekte virkning og bivirkning. Det var spesielt vanskelig siden han ikke ville si noe om sannsynligheter. Når damen ble usikker, vill han bare avslutte timen. "Da skriver jeg at du er usikker og ønsker å tenke på det til neste time". Nei, damen ønsket ikke å tenke på det. Hun ønsket hjelp til å forstå hva som var antatt best for henne. Dessuten var neste time om 6 mnd og det er absolutt ikke å anbefale å gå så lenge uten behandling. Jeg gjorde mitt beste for å analysere situasjonen sammen med damen, legen ville ikke bistå, og vi endte med å velge en av behandlingene. Jeg gikk hjem og leste meg litt opp og fant ut at det var et riktig valg. Det var såpass klart, så det burde legen fortalt oss. I ettertid har jeg hørt andre fortelle det samme. At pasienter, spesielt eldre, i større grad ønsker å ha med seg noen i spesialisthelsetjenesten, fordi legen overlater vanskelige beslutninger til dem uten å komme med anbefalinger eller vekte fordelene og ulempene. Klarer de ikke å velge selv, kan dette også føre til at beslutningen utsettes. Da tar det opp ekstra timer og behandlingen blir forsinket. Noe flere som har opplevd dette? Lurer også litt på om det er en trend at lengene blir mer passive og at mer overlates til pasienten (også der pasienten ikke ønsker eller har kapasitet til å kunne ta et godt valg alene). Anonymkode: d9ff2...169
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:46 #2 Skrevet torsdag kl 09:46 De vil vel gardere seg mot klager fra alle bauger og kanter. Er ikke den ene behandlingen spesifikt bedre enn den andre så kan jo ikke legen late som. Anonymkode: d45a5...3d8
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 10:04 #3 Skrevet torsdag kl 10:04 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): De vil vel gardere seg mot klager fra alle bauger og kanter. Er ikke den ene behandlingen spesifikt bedre enn den andre så kan jo ikke legen late som. Anonymkode: d45a5...3d8 Her var det snakk om mulige alvorlige bivirkninger ved begge behandlingene. Da blir det jo vanskelig for en pasient uten medisinskkunnskap å vite hvilke behandling en bør velge. Om den ene ikke er bedre enn den andre så kan jo legen si det. Her ville ikke legen gi noen anbefalinger og ville ikke vekte fordelene og ulempene eller si noe om sannsynlighetene til de alvorlige bivirkningene. Da vi kom hjem var det relativt enkelt å finne vekting og anbefalinger. F.eks. var det tydelig at den ene behandlingen slett ikke var anbefalt under de gitte forholdene. Dette var informasjon pasienten burde fått av legen (som viste om disse forholdene hos pasienten) og ikke fra google. Anonymkode: d9ff2...169
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 14:30 #4 Skrevet torsdag kl 14:30 Jeg har opplevd noe av det samme med medisiner, det var helt opp til meg om jeg skulle fortsette å bruke de eller ikke. Og det er det jo selvfølgelig, ingen kan tvinge meg, men han ville heller ikke gi noen anbefaking om hva han mente var best, og dette er en helt vanlig medisin mange bruker, men som kan ha endel bivirkninger. Jeg er jo ingen lege eller helsekyndig, hvordan skal jeg vite hva som er best, jeg støtter meg på legens vurdering, men når ikke de vil gi noen så er det håpløst. Anonymkode: 5686b...d15
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 15:39 #5 Skrevet torsdag kl 15:39 Er ikke dette normalt? Jeg drøfter ofte behandling med min lege. Han kan medisin, men jeg kjenner min kropp. Om det er noe som jeg medisinsk sett virkelig bør, så er han tydelig på det, men om det er et valg mellom likeverdige behandlinger, så synes jeg jo at det er rimelig at jeg skal få ha et ord med i laget. Anonymkode: bf5af...c70
Anonym bruker Skrevet 5 timer siden #6 Skrevet 5 timer siden Anonym bruker skrev (På 1.10.2026 den 17.39): Er ikke dette normalt? Jeg drøfter ofte behandling med min lege. Han kan medisin, men jeg kjenner min kropp. Om det er noe som jeg medisinsk sett virkelig bør, så er han tydelig på det, men om det er et valg mellom likeverdige behandlinger, så synes jeg jo at det er rimelig at jeg skal få ha et ord med i laget. Anonymkode: bf5af...c70 Det er normalt at lege diskuterer med pasient. Legen kjenner legemiddelet/behandlingen og pasienten kjenner kroppen sin og har sine preferanser/hva pasienten vekter høyest. Her var det da en lege som ikke ville bidra i diskusjonen. Som ikke ville fortelle hva som medisinsk var å anbefale gitt forutsetningene som var til stede. En legen som ikke ville vekte fordeler/ulemper, som ikke ville fortelle noe om sannnsynligheter, En pasient har ikke nødvendigvis kunnskap om de medisinske implikasjonene. Den dimensjonen bør legen stå for. Anonymkode: d9ff2...169
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå