Gå til innhold

Mannen vil ikke sterilisere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt prevensjon siden jeg var 14. 

Er nå 40. Vi skal ikke ha flere barn. Jeg vil at han skal sterilisere seg, men han vil ikke. Hva gjør vi nå?

Anonymkode: bfbb9...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen ville ikke han heller. Livredd sykehus, sier ikke nei for å være kødd.

Jeg kan ikke bruke p- piller osv, så da blir det kondom rett og slett. 

Jeg er 42 år, mamma ble gravid som 42 åring, så bruker prevensjon. 

Anonymkode: 5f9cf...3b1

Skrevet

Da gjør du det. Enkelt og greit. Skal du tvinge noen til å foreta et medisinsk inngrep de ikke ønsker? Evt prevensjon. 

Anonymkode: 3b949...043

Skrevet

Da må dere bruke kondom eller du bruke prevensjon eller dere må avstå fra sex.

Anonymkode: 94e68...332

Skrevet

Det kan du jo ikke presse ham til, herlighet.

Anonymkode: 38ea3...e24

Skrevet

La vær å ha sex, enkelt og greit.

Anonymkode: 8d6c8...306

Skrevet

Du kan ta avgjørelser for egen kropp, men ikke for andres.

Vil han ikke sterilisere seg så kan du ikke presse han til det.

Dere må enten avstå fra sex, eller finne andre måter å beskytte mot graviditet på. Kondom kan være hans ansvar.

Jeg valgte å sterilisere meg selv.

Anonymkode: d0529...26f

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg at mannen din steriliserer seg, Det viktigste er jo at dere blir enig om prevensjon som fungerer. Her er mannen mest sannsynlig blitt steril etter cellegift og jeg ønsker ikke å bruke hormoner lenger. Vi bruker dermed kondom. Helt greit alternativ det. Vi er ikke allergisk så det fungerer fint. 

Anonymkode: fa9ca...4ec

Skrevet

Det skjønner jeg godt, jeg kunne aldri spurt mannen om noe slikt, det måtte kommet fra han. Da får du spiral, et mye mindre inngrep. Eller evt kutter egglederne.

Anonymkode: 26059...e93

Skrevet

Jeg ville da foreslått kondomer og at det var hans ansvar å skaffe. Nå har du tatt ansvar i mange år så nå kan han ta det en stund. 

Anonymkode: f7e37...de4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det skjønner jeg godt, jeg kunne aldri spurt mannen om noe slikt, det måtte kommet fra han. Da får du spiral, et mye mindre inngrep. Eller evt kutter egglederne.

Anonymkode: 26059...e93

Da er nok du bare mye bedre enn meg. Jeg tenker at etter 27 år med at jeg har tatt ansvar, p-sprøyter, p-stav, fjerne p-stav, inn med spiral, ut med spiral, p-piller og det meste annet, så var det ikke så mye forlangt at han tok et enkelt kirurgisk inngrep for å sikre oss i fremtiden. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da er nok du bare mye bedre enn meg. Jeg tenker at etter 27 år med at jeg har tatt ansvar, p-sprøyter, p-stav, fjerne p-stav, inn med spiral, ut med spiral, p-piller og det meste annet, så var det ikke så mye forlangt at han tok et enkelt kirurgisk inngrep for å sikre oss i fremtiden. 

HI

Du skulle ikke fått ham omskåret med det samme?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skulle ikke fått ham omskåret med det samme?

Ærlig talt for en teit kommentar er du er helt blåst? 

Jeg er enig med HI. 

Skrevet

Som sagt HI, be han om å begynne å kjøpe kondomer. Eventuelt så kan du kødde litt og begynne å snakke om at det hadde nå vært morsomt med et lite ekstra kjærlighetsbarn, snakke om at våkenetter, drittbleier og oppkast ikke er så galt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ærlig talt for en teit kommentar er du er helt blåst? 

Jeg er enig med HI. 

Hvorfor er det teit? Fordi det er å forlange at noen gjør noe med sin kropp for at du vil det. Du har rett, det er teit.

Anonymkode: 572d8...063

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor er det teit? Fordi det er å forlange at noen gjør noe med sin kropp for at du vil det. Du har rett, det er teit.

Bruker du samme tankegang for våkenetter og husarbeid? Hun ber mannen om hjelp, han vil ikke så da får hun bare godta det for hun kan jo ikke tvinge han til å hjelpe, så da er det opptil HI å ta seg av det. 

Samme logikk. Poenget er jo at man er to om dette og selv om man ikke kan tvinge noen, så er det faktisk veldig dårlig å nekte å gjøre sin del. 

Anonymkode: febc5...41b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Bruker du samme tankegang for våkenetter og husarbeid? Hun ber mannen om hjelp, han vil ikke så da får hun bare godta det for hun kan jo ikke tvinge han til å hjelpe, så da er det opptil HI å ta seg av det. 

Samme logikk. Poenget er jo at man er to om dette og selv om man ikke kan tvinge noen, så er det faktisk veldig dårlig å nekte å gjøre sin del. 

Anonymkode: febc5...41b

Helt klart at jeg bruker samme premisser uansett. Jeg kan ikke tvinge mannen til å rydde opp etter seg. Men jeg kan velge om jeg vil bli værende med en mann som ikke rydder opp etter seg. Det er hva jeg kan velge å gjøre med min kropp. Jeg bestemmer over min kropp. Jeg, og ingen annen, bestemmer over min kropp. Hvis jeg bestemmer meg for å bli værende med en mann som ikke rydder opp etter seg så er det mitt valg å ta med min kropp. Det er den friheten jeg har. Men jeg har ikke friheten til å gå på politistasjonen og be de om å bli med hjem for å tvinge mannen til å rydde opp etter seg. Mannen har frihet til å gjøre hva han vil med sin kropp. Velger han å ikke rydde opp etter seg kan det få den konsekvens at han må bo alene med rotet sitt. Men det er hans valg å gjøre hva han vil med sin kropp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt klart at jeg bruker samme premisser uansett. Jeg kan ikke tvinge mannen til å rydde opp etter seg. Men jeg kan velge om jeg vil bli værende med en mann som ikke rydder opp etter seg. Det er hva jeg kan velge å gjøre med min kropp. Jeg bestemmer over min kropp. Jeg, og ingen annen, bestemmer over min kropp. Hvis jeg bestemmer meg for å bli værende med en mann som ikke rydder opp etter seg så er det mitt valg å ta med min kropp. Det er den friheten jeg har. Men jeg har ikke friheten til å gå på politistasjonen og be de om å bli med hjem for å tvinge mannen til å rydde opp etter seg. Mannen har frihet til å gjøre hva han vil med sin kropp. Velger han å ikke rydde opp etter seg kan det få den konsekvens at han må bo alene med rotet sitt. Men det er hans valg å gjøre hva han vil med sin kropp.

Ok. Da må han, med sin kropp, passe på at ikke min kropp blir gravid igjen. Jeg har tatt ansvar i 27 år, så nå kan han ta ansvar de neste 27 årene 🤣 Vil han ha sex med meg igjen, må han være steril eller bruke kondom. Ingen av delene er et greit alternativ, i følge ham. Men det er hans valg. 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Det synes jeg at det er helt rimelig at du tenker. Du får informere om at du ikke lenger bruker prevensjon og at det nå er hans ansvar. Om han da velger kondom eller noe annet får være opp til han, så lenge det er en sikker metode. Her gadd mannen to år med kondom før han steriliserte seg. 

Anonymkode: 60fd4...fd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Ok. Da må han, med sin kropp, passe på at ikke min kropp blir gravid igjen. Jeg har tatt ansvar i 27 år, så nå kan han ta ansvar de neste 27 årene 🤣 Vil han ha sex med meg igjen, må han være steril eller bruke kondom. Ingen av delene er et greit alternativ, i følge ham. Men det er hans valg. 

HI

Ja det er hans valg. Jeg ba mannen sterilisere seg og han gjorde heldigvis det. Måtte bare snakke litt med noen kompiser først fordi han var livredd. Var inn, snipp snipp og ut igjen. Litt hoven dagen etter og det var det 

Anonymkode: 56686...32c

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Ja, og det er en helt grei tilnærming.

Mye psykologi i det med sterilisering for menn, for noen er det helt uproblematisk og noe de ikke skjenker en tanke, mens andre ser for seg tykke, dovne kastrerte katte-mons i sofakroken og tror de mister manndommen 🙈

Kan godt hende mannen din kommerpå andre tanker etter en periode med kondom, mange gjør det 😅

Anonymkode: d0529...26f

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Du er blåst.

Anonymkode: d2f46...53f

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg forstår ikke hvorfor det er viktig for deg at mannen din steriliserer seg, Det viktigste er jo at dere blir enig om prevensjon som fungerer. Her er mannen mest sannsynlig blitt steril etter cellegift og jeg ønsker ikke å bruke hormoner lenger. Vi bruker dermed kondom. Helt greit alternativ det. Vi er ikke allergisk så det fungerer fint. 

Og når hun da ikke vil bruke prevensjon lenger er kondom det eneste alternativet. Ikke alle som synes det er så gøy. Og da er sterilisering eneste alternativt. Der er mye mindre inngrep på menn enn kvinner.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

ulenissen skrev (7 minutter siden):

Og når hun da ikke vil bruke prevensjon lenger er kondom det eneste alternativet. Ikke alle som synes det er så gøy. Og da er sterilisering eneste alternativt. Der er mye mindre inngrep på menn enn kvinner.

Det er jo klart man må bli enig om hvilke beskyttelse man ønsker å bruke. Men jeg synes det er litt merkelig at det er viktig for HI at mannen steriliserer seg. Kondom et jo en god beskyttelse og jeg vil tro mange tenker på dette som et godt alternativ til hormonell prevensjon. Om de ikke vil bruke kondom så er jo som du sier sterilisering et av alternativene. Et annet alternativ er jo å avstå fra sex. Kondom er jo et alternativ som er det minst inngripende, men om dette ikke er et alternativ så er jo det "off the table" som løsning.

Selv om sterilisering er en mye enklere operasjon for en mann (og med mulighet for reversering) så er det ingen som kan dra noen inn til legen for inngrep. Her må man må bli enig om de alternativene som er reelle. Om HI sin mann ikke vil bruke kondom og ikke vil steriliserer seg så blir jo mulighetene ganske begrenset. Ender man med at man ikke har noen alternativ for sikker sex, så er jo avholdenhet en mulighet - eventuelt å gå fra hverandre og finne noen som er villig til en beskyttelse man selv kan kan godta. 

Skrevet

Da må dere nesten prøve å finne en type prevensjon som dere begge kan leve med. Eller avstå fra sex. Eller du må sterilisere deg. Med mindre dere vil satse på et kjærlighetsbarn

Anonymkode: 7b988...d6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...