Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:29 #1 Skrevet torsdag kl 08:29 https://www.tv2.no/nyheter/norges-bank-setter-opp-renta/19254768/ Gladnyhet for 2029? Det er jo bare tull. Hvorfor skal vi tro på disse? Det er gjetning hele veien, og VI får regningen. Kjenner jeg blir så provosert over denne såkalte styringen. Anonymkode: 6d281...66b
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:40 #2 Skrevet torsdag kl 08:40 Er du utdannet økonom eller bare normalt grinete? Anonymkode: 9a584...a5a
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:46 #3 Skrevet torsdag kl 08:46 Hehe, du tenker at de bare putter pekefingeren i munnen og holder den opp i vinden for å kjenne hvilken vei det blåser 😅 Anonymkode: d807b...5d8
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 08:53 #4 Skrevet torsdag kl 08:53 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Er du utdannet økonom eller bare normalt grinete? Anonymkode: 9a584...a5a Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hehe, du tenker at de bare putter pekefingeren i munnen og holder den opp i vinden for å kjenne hvilken vei det blåser 😅 Anonymkode: d807b...5d8 Herregus, er det ikke mulig for dete å oppføre dere som voksne folk. Ikke rart det er dødt her inne,. Anonymkode: 98c85...631
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:30 #5 Skrevet torsdag kl 09:30 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Er du utdannet økonom eller bare normalt grinete? Anonymkode: 9a584...a5a Økonomer har en sak til felles med politikere, de lever i en fantasiverden, en utopi der menneskene er i veien for de perfekte systemene deres. For å ta et enkelt regnestykke, MxV=PxQ, lærer økonomene. Det er det regnestykket som er grunnen til at renten er satt opp. Men Norges Bank setter jo ikke opp renten fordi Q er blitt for stor, eller for å få P til å minke. Hvis teorien stemte, at MxV var lik PxQ, ville renten ikke påvirket noe. Problemet er at dette, og så mange andre regnestykker som skal "forklare virkeligheten", gjør det motsatte, prøver å tvinge virkeligheten inn i en klemme for å få virkeligheten til å fungere slik den teoretisk sett skal. Finanskrasjen som kom i 2008 var fordi, sjokk, folk hadde gjeld! Det hadde økonomer ikke regnet med i sine regnestykker. For i makroøkonomi så regnes bare staters, bankers og bedrifters penger, ikke privat økonomi, med. Men hastigheten til pengene avgjøres jo ikke så meget av bedriftene eller staten som av privatpersoners økonomi. Bare sånn, siden du vil diskutere ut fra økonomers ståsted og forståelse av verden. Og før du tror jeg går til angrep på økonomer, det gjør jeg ikke. På samme måte som at jeg ikke går til angrep på politikere trass at jeg angriper denne lala-tenkingen de har der alt er utopisk og når verden ikke oppfører seg slik de ser for seg at den skal i deres utopiske tankegang, så er det menneskene det er noe galt med, ikke deres politiske teori, så er det altså denne tankegangen, dette syn de har jeg angriper, ikke personene. Økonomer er fantastisk flinke til å forstå hvordan penger beveger seg. Har du lite penger å spare, for eksempel bare 100 000, så gi de til en økonom. Hun er fantastisk på å se trender og hvordan det at en bedrift har bestilt varer påvirker andre bedrifter i andre ledd og råvarebestillinger i et ledd langt bak, og hva som er lurt å investere i. Økonomer kan spore penger på samme måte som politihunder kan spore folk. De er mestere i sitt fag! Men når det gjelder dette med hvordan verden skal fungere og hvordan verden faktisk fungerer så er det noe både politikere og økonomer, dessverre, bommer på. Begge to tenker at verden fungerer teoretisk på en veldig bestemt og firkantet måte og når den ikke gjør det, da er det ikke deres forståelse av verden det er noe galt med. Og det er bare feil. Det er den tankegangen og det synet jeg kritiserer. Anonymkode: f01c0...656
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:38 #6 Skrevet torsdag kl 09:38 Det er jo dagens politikk som driver opp renta ikke forbruket blandt landets befolkning. Anonymkode: 426a9...b51
Anonym bruker Skrevet torsdag kl 09:49 #7 Skrevet torsdag kl 09:49 Anonym bruker skrev (1 time siden): https://www.tv2.no/nyheter/norges-bank-setter-opp-renta/19254768/ Gladnyhet for 2029? Det er jo bare tull. Hvorfor skal vi tro på disse? Det er gjetning hele veien, og VI får regningen. Kjenner jeg blir så provosert over denne såkalte styringen. Anonymkode: 6d281...66b Gammel kunnskap er gått i glemmeboken. Politikerne idealiserer og tenker at hvis Norges Bank styrer pengene, helt uavhengig av staten, da blir alt utopi og fantastisk og alle har det godt. Fordi liberalisme, eller liberterianisme som enkelte nå sier. Vet du hva penger er? Altså hva en krone symboliserer for noe? For lenge, lenge siden, tok staten, eller kongen, inn skatt i form av kyr, geiter, sauer (det er derfor avgift heter fee på engelsk, det kommer av det oldnorske ordet fe, som i folk og fe, som var det som opprinnelig ble brukt til å betale skatt og avgifter med). Men det er litt vanskelig å ta med seg en sau på butikken og betale 3/2048 del sau for en pakke melk og et brød. Derfor begynte kongene etter hvert å bruke penger, så snart det lot seg gjøre å få trykket opp penger. Penger, det er en måte å betale skatt på med. Det er det eneste middel staten godtar som skattebetalingsmiddel. Så det byttemiddel vi bruker i samfunnet, det er skattebetalingsmiddel. Staten har altså noe de færreste av oss, faktisk ingen går jeg ut fra, har hjemme, en pengepresse. Staten kan trykke opp de penger den trenger når den trenger det, og det gjør den. Den må det for å betale for de tjenester og de materialer den trenger. Og det går helt fint det! Så lenge den tar inn igjen i andre enden i form av skatt. Gjør den ikke det oversvømmes samfunnet med penger som bare blir mindre og mindre verdt. Det er det som er politikernes oppgave, å ta inn igjen i skatt på en rettferdig måte. Det er også så absurd, for rikingene klager over, "har så dårlig råd atte, må flytte til Sveits for jeg klarer ikke å leve på den lave lønna mi altså". Men hvis det ikke var for skatten som staten tar inn ville de penger rike folk satt på bare blitt mindre og mindre verdt. Skatt er altså i også deres interesse! Dette med rente som skal bremse økonomien høres fint ut i teorien, men bare i teorien. I virkeligheten er det som å bruke håndbrekk for å bremse bilen med. Det går jo, det er fullt mulig, men selv om det fungerer i teorien så fungerer det heller dårlig i praksis. Det er derfor det er viktig med politikere som forstår hva penger er som kan ta inn skatt på en ansvarlig måte. Å ta inn skatt i stedet er en langt mer effektiv måte å styre økonomien på enn det å sette opp, og ned, renta. Anonymkode: f01c0...656
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå