Anonym bruker Skrevet 22. september #1 Skrevet 22. september Spørsmål om trivselsundersøkelse. Skolen sier at barna får veiledning i poengskalaen, det skjønner jeg. Det er fort gjort å sette 1 hvis undersøkelsen gjøres en dårlig dag. Mitt barn hadde nylig også elevsamtale (6 klasse) og da han kom hjem fra skolen var han så sint på læreren. Han hatt satt middels score på hvordan han trives med lærerne. Som han selv sa, det er så mye urettferdig behandling fordi de følger dårlig med. En kan få kjeft for en ting og 30 minutter senere er det en annen som gjør det samme og ikke noe skjer. Jeg har forklart at slik kan livet være, noen ganger er det urettferdig. MEN han ble presset av lærer på å heve tilfredsheten basert på veiledningen som ble gitt på trivselsundersøkelsen. Min sønn har reflektert over dette og mener middel er rett. Det er ikke dårlig, men det er rom for forbedring. Jeg synes han bør få score slik han vil så lenge argumentene er gode. Så lurer jeg på, er dette vanlig praksis? Som sagt jeg forstår at barn svinger, samtidig så lurer jeg på om det er noen vits å gjøre slike vurderinger når de blir utfordret på og føler seg presset til å endre svaret. Dette hadde aldri blitt akseptert i arbeidslivet. Sønnen har delt dette i fortrolighet så skal ikke ta dette opp med skolen. Det er praksisen jeg undres over, at det er lov? Anonymkode: 23ff3...3bc
To+ 1 i magen Skrevet 22. september #2 Skrevet 22. september Jeg har aldri vurdert å veilede elevene i hvordan de skal svare på undersøkelser. Viktig at elevene kan svare det de selv mener.
Anonym bruker Skrevet 23. september #3 Skrevet 23. september Her er trivselsundersøkelsen anonym. Elever fyller ut og sender inn. De skal være trygge på at det er greit å være ærlig, de skal fylle inn alt selv og svarene skal ikke få noen konsekvenser, derfor er den også anonym. Å presse en elev til å endre svaret er veldig ugreit. Men, han har fortalt dette i fortrolighet og han vil ikke at du skal ta kampen. Så du må nesten bare sitte på hendene dine, veilede gutten og styrke ham i at neste gang tar han kampen selv. Det er god trening og mestring, og han er allerede et godt stykke på vei Anonymkode: bd30a...1c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå