Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden https://www.nrk.no/rogaland/1-av-3-unge-tror-pa-gud-_-oppsiktsvekkende-stor-vekst-i-ny-norsk-monitor-undersokelse-1.17987513 https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-hjernen-videnskabdk/er-generasjon-z-den-forste-generasjonen-som-er-dummere-enn-foreldrene-sine/2710028 Anonymkode: 080ef...ca6
Anonym bruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Om det er en sammenheng mellom gudstro og lav IQ? Mulig. I så fall må vi i Norden i snitt ha mye høyere IQ enn befolkningen i for eksempel Afrika og deler av Midtøsten. Anonymkode: b9490...484
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #3 Skrevet 9 timer siden De fleste jeg kjenner som har høyere utdanning (minst en ph.d.) er enten kristne eller muslimer. Så nei, jeg tror ikke det er en sammenheng. Tror heller det er en sammenheng mellom mensa-medlemsskap og intellektuell middelmådighet. Anonymkode: 9be15...4c3
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #4 Skrevet 9 timer siden Det er en sammenheng mellom IQ og religion. De med lavere IQ «kjøper» lettere overtro og religion. samtidig tror jeg det er ulike mekanismer i spill. At det er lavere IQ nå skyldes blant annet at vi gir helsehjelp og annen god hjelp til ressurssvake så de setter flere barn til verden (mens de gjerne er uføre samtidig), mens de med høy IQ ikke har tid å få barn. Samtidig i en urolig verden med kriger og Trump og Putin, tror jeg flere med vanlig/høy intellligens også søker trøst i religion. Anonymkode: efeee...b18
Anonym bruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Næh, tror ikke det er av vesentlig relevans akkurat her. Mer en kulturell greie. Generelt har religiøse lavere iq enn ikke-religiøse, men kausaliteten akkurat her er tvilsom. Anonymkode: ffa41...8f0
Anonym bruker Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden * Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene, eller deres nærstående. Du har selv ansvar for å dokumentere dine påstander fra anerkjente kilder i tilfeller hvor årsakssammenhenger ikke vurderes å være allmenn kjent. Anonymkode: dc0fe...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå