Gå til innhold

Tenåring/unge voksne barn med på ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er kjekt å ha tenåringene og de unge voksne med på ferie. Jeg synes det er kjekt at de har lyst til å tilbringe ferietid og fortsatt få ferieminner, opplevelser og avslapning sammen med oss. Vi betaler om de har lyst til å være med oss. Barna våre velger selvsagt helt selv hvordan de tilbringer ferien. Det er selvsagt helt greit for meg at barna mine jobber eller drar på egne ferier, men det er ingen aldersgrense på å feriere med oss. Eldste har de siste årene feriert litt med oss, litt med andre og jobbet i feriene. 

Vi har også venner med barn i samme alder og de synes jeg er rar. De synes også barna våre er rare som liker å være på ferie med oss. Fra barna deres går på videregående så endres retorikken til de voksne til at det er teit, merkelig og uselvstendig å være med foreldre på ferie. At ingen oppegående barn gjør det. At barna nå er så store at de må finne på egne ferier etc. De må også betale egne ferier. De mener vi gjør dem en bjørnetjeneste med å påspandere ferie om de reiser med oss. Jeg mener de lærer nok økonomi i hverdagen og at en påspandert ferie ikke ødelegger deres forståelse for økonomi.

Hva synes dere? Har dere aldersgrense på når barna ikke får være med på ferie med dere lenger? Og betaler dere ferien om de vil være med?Tenker her spesielt på barn med ingen eller lav inntekt (f.eks, om de jobber ved siden av studiene).  

Anonymkode: e00aa...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis aldersgrense, men jeg har ikke økonomi til å betale for mine 3 barn pluss to partnere på tur. Handler ikke om at de må lære seg økonomi, to av dem bor alene og studerer og jobber så det kan de. Men jeg har ikke råd til det 

Anonymkode: 35881...6a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ikke nødvendigvis aldersgrense, men jeg har ikke økonomi til å betale for mine 3 barn pluss to partnere på tur. Handler ikke om at de må lære seg økonomi, to av dem bor alene og studerer og jobber så det kan de. Men jeg har ikke råd til det 

Jeg forstår selvsagt at man ikke betaler om man ikke har mulighet til det eller det går ut over andre ting. De jeg snakket om har veldig god økonomi, men velger å ikke betale for barna fordi de ikke synes det er riktig. 

Jeg tenkte egentlig primært på om man lar dem være med på ferie om de har lyst og det er muligheter til det (ved at de f.eks. betaler selv). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår selvsagt at man ikke betaler om man ikke har mulighet til det eller det går ut over andre ting. De jeg snakket om har veldig god økonomi, men velger å ikke betale for barna fordi de ikke synes det er riktig. 

Jeg tenkte egentlig primært på om man lar dem være med på ferie om de har lyst og det er muligheter til det (ved at de f.eks. betaler selv). 

Jaja selvsagt er de alltid velkomne. Har vurdert å leie hus neste år via Airbnb, og da betale for dem (rimelig reisemål). Men tror ikke jeg er gira på å alltid ha med noen når alle er flytta ut. Kan hende jeg har lyst å dra alene med mannen og :) 

Skrevet

Helt enig med deg, HI!!

Skrevet

Enig! Jeg ble så glad da hun på 15, hun på 18 og kjæresten hennes på 19 ville være med oss til Kreta i sommer. Vi spanderte på alle og leide 2 leiligheter. Vi var sammen kanskje 40 % av tiden og hadde det kjempekoselig!

Anonymkode: f35f5...2ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig! Jeg ble så glad da hun på 15, hun på 18 og kjæresten hennes på 19 ville være med oss til Kreta i sommer. Vi spanderte på alle og leide 2 leiligheter. Vi var sammen kanskje 40 % av tiden og hadde det kjempekoselig!

Dere har god råd?

Anonymkode: 4783c...c14

Skrevet

Vi leide hus i Frankrike i år og hadde med to av våre voksne barn. Sistemann jobbet og hadde ikke mulighet. Vi betalte flybilletter for dem da de kom noen dager etter oss. Jeg syns det er topp og håper de blir med i mange mange år til på slike ferier. Men neste år snakker vi om å reise til Australia. Da tar vi dem ikke med - det blir ekstremt dyrt om vi skal reise fem stykker. Men blir det hus i Frankrike igjen er de hjertelig velkomne med. 

Anonymkode: e8944...22e

Skrevet

Har snakket med våre om ferie neste sommer og begge (da 16 og 20) vil gjerne være med oss på tur et par uker 🤩 Håper å få klemt inn et par uker de ikke jobber ❤️

Anonymkode: c21e8...ca3

Skrevet

Jeg tenker barna blir med når det passer for dem og meg.  I sommer var jeg i Frankrike med yngstebarnet mitt (lærling som bor hjemme).  Forrige utenlandstur med eldstemann (som har jobb og flyttet hjemmefra) var en langhelg i London i fjor.  

Vi har et godt forhold og jeg har OK (men ikke kjempegod) økonomi.  I noen settinger er det ikke  naturlig å ta med barn, i andre settinger er de helt velkommen og jeg betaler.  Neste utenlandstur blir sannsynligvis i løpet av høsten med samboeren min.  Den blir uten barn.  

I helgen var yngstebarnet med samboer og meg på hytten, for et par helger siden var sønnen min med.  

Jeg tenker det er naturlig at barna av og til reiser på ferie med andre ungdommer, men jeg synes det er koselig å tilbringe tid med dem.  Jeg koser meg også på ferier med samboer, venner og annen familie.  

Anonymkode: 2d6e8...f59

Skrevet

Min eldste er 17 år. Aldri vært et tema at hun ikke skal være med på ferie eller at hun skal betale for ferien selv. Hun har hatt deltidsjobb fra hun var 14 år og noe av pengene må hun bruke til eget forbruk (sminke, energidrikke, drivstoff etc.). Og skal hun handle noe dyrt på ferie må hun også bruke av egne penger, men selvsagt at jeg betaler reise, opphold, mat osv. 

Anonymkode: c8458...31d

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Min eldste er 17 år. Aldri vært et tema at hun ikke skal være med på ferie eller at hun skal betale for ferien selv. Hun har hatt deltidsjobb fra hun var 14 år og noe av pengene må hun bruke til eget forbruk (sminke, energidrikke, drivstoff etc.). Og skal hun handle noe dyrt på ferie må hun også bruke av egne penger, men selvsagt at jeg betaler reise, opphold, mat osv. 

Anonymkode: c8458...31d

Syns det er litt forskjell på en 17-åring som bor hjemme (antagelig) enn en på 22 som har samboer og begge er i full jobb

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Dere har god råd?

Anonymkode: 4783c...c14

Helt på gjennomsnittet vil jeg tro, med to kommunale lønninger. Men vi bruker lite penger i hverdagen. Vi har ikke nye biler og drar ikke på shopping uten at vi virkelig må. Men å ha en ferie sammen hele familien hvert år, er noe vi prioriterer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...