Gå til innhold

Barn sjekkes ikke grundig nok for hjertefeil!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere fotballspillere stryker med på banen. Uoppdaget hjertefeil som hypertrofisk kardiomyopati testes ikke ved fødselen. Jeg som trodde jeg var sikker på at mine barn ikke har hjertefeil kan ta veldig feil! Jeg googlet dette og symptomer oppstår først i 20årene. Alle vi kan ha det. Vi må fysisk til hjertelege for å utelukke det, da EKG ikke viser det heller. Hva er da vits i EKG? Vil sjekke barna mine. 

Jeg leste at dette er en vanskelig hjertefeil å oppdage og selv barn opp til 20 og voksne over det kan ha det. Hvorfor trodde man at EKG var trygg nok? Den er jo ikke det. 

Anonymkode: 8dc8d...17a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(Dette har ingenting med at de presser seg på banen)

Skrevet

De sjekker babyer på dag 1 eller 2, noen ganger finner de ikke noe, før det kan dukke opp unormal hjertelyd på helsestasjonsjekk.

Det skjedde på min søsters barn.

Ikke alltid det høres, men tenker at når en er på toppnivå i idrett, bør hele helsen sjekkes uansett, har et ansvar selv og.

MEN ting kan skje uten at en kan gjøre noe fra eller til, dessverre

Anonymkode: 3cf47...198

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

(Dette har ingenting med at de presser seg på banen)

Så klart det har!

Anonymkode: a0635...518

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ser flere fotballspillere stryker med på banen. Uoppdaget hjertefeil som hypertrofisk kardiomyopati testes ikke ved fødselen. Jeg som trodde jeg var sikker på at mine barn ikke har hjertefeil kan ta veldig feil! Jeg googlet dette og symptomer oppstår først i 20årene. Alle vi kan ha det. Vi må fysisk til hjertelege for å utelukke det, da EKG ikke viser det heller. Hva er da vits i EKG? Vil sjekke barna mine. 

Jeg leste at dette er en vanskelig hjertefeil å oppdage og selv barn opp til 20 og voksne over det kan ha det. Hvorfor trodde man at EKG var trygg nok? Den er jo ikke det. 

EKG brukes jo for å oppdage andre hjerteproblemer enn hypertrofisk kardiomyopati. Det at den ikke oppdager denne sykdommen betyr jo ikke at den ikke er noen vits å bruke.

Jeg er ingen ekspert på hypertrofisk kardiomyopati - er det noe som kan oppdages ved undersøkelse etter fødsel?

Det er mye som kan ligge uoppdaget i menneskekroppen. Det er umulig å sjekke for alt på alle friske mennesker. Da hadde vi ikke hatt ressurser i helsevesenet til å ta hånd om de som faktisk er syke.

Hvorfor er du så bekymret for dette? Hypertrofisk kardiomyopati er ingen folkesykdom. Hvis du ser på hvor mange som holder på med idrett er det veldig veldig veldig få som har dette problemet.

Anonymkode: 663d8...b85

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så klart det har!

Anonymkode: a0635...518

Ja men detgjør folk på trening også. En frisk kropp skal tåle det. 

Synd det skjer så mange. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

EKG brukes jo for å oppdage andre hjerteproblemer enn hypertrofisk kardiomyopati. Det at den ikke oppdager denne sykdommen betyr jo ikke at den ikke er noen vits å bruke.

Jeg er ingen ekspert på hypertrofisk kardiomyopati - er det noe som kan oppdages ved undersøkelse etter fødsel?

Det er mye som kan ligge uoppdaget i menneskekroppen. Det er umulig å sjekke for alt på alle friske mennesker. Da hadde vi ikke hatt ressurser i helsevesenet til å ta hånd om de som faktisk er syke.

Hvorfor er du så bekymret for dette? Hypertrofisk kardiomyopati er ingen folkesykdom. Hvis du ser på hvor mange som holder på med idrett er det veldig veldig veldig få som har dette problemet.

Er desverre ikke en del av rutineumdersøkelsene nei. De sjekker barnet for bi-lyd ja, men ikke denne type hjertefeil. Mange kan leve et normalt liv men noen dør også tidlig pga det ikke er blitt oppdaget. 

Skrevet

Vi skal alle dø.

Anonymkode: 72be5...f80

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er desverre ikke en del av rutineumdersøkelsene nei. De sjekker barnet for bi-lyd ja, men ikke denne type hjertefeil. Mange kan leve et normalt liv men noen dør også tidlig pga det ikke er blitt oppdaget. 

Men tenker du alle barn skal sjekkes for alle mulige sykdommer som kan komme senere? For dette gjelder jo ikke bare denne tilstanden. Vi har ikke kapasitet i helsevesenet til å screene for alle tenkelige sykdommer.

EKG gjøres jo heller ikke på spedbarn. Lang QT-tid er jo også noe man kan dø av.

Hvorfor er hypertrofisk kardiomyopati det du har hengt deg opp i?

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Men tenker du alle barn skal sjekkes for alle mulige sykdommer som kan komme senere? For dette gjelder jo ikke bare denne tilstanden. Vi har ikke kapasitet i helsevesenet til å screene for alle tenkelige sykdommer.

EKG gjøres jo heller ikke på spedbarn. Lang QT-tid er jo også noe man kan dø av.

Hvorfor er hypertrofisk kardiomyopati det du har hengt deg opp i?

Fordi vi ikke om man har det før det skjer. Mye annet kan utelukkes. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Fordi vi ikke om man har det før det skjer. Mye annet kan utelukkes. 

Men det gjelder mange sykdommer. Plutselig skjer det noe akutt. Vi har ikke kapasitet til å sjekke alle symptomfrie ungdommer for dette og andre ting. Hva med aneurism i hjernen? CT av allés hode også? Hvor stopper det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...