Gå til innhold

Trening - når er det bra nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg hatt store endringer. Gått ned 20kg og trent to til tre ganger i uka. Løping, dansing og yoga. Frem til nå har jeg trent styrke i stedet for å danse, men dans er SÅ mye morsommere. Var hos PT i går som mener at jeg enten må erstatte eller legge til en styrkeøkt. Vi satte opp mål innenfor de ulike øvelsene. I dag kjenner jeg på tung tropp og resignasjon. Når er jeg på «godt nok» nivå? Når er jeg sterk nok?  Når holder det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er god nok! Trening skal ikke kjennes som et voldsomt ork når du er så godt i gang som det du er. Styrketrening er bra, men det er jammen dans også! Kan du erstatte en løpeøkt med styrke? 
Trening fire ganger i uken er det virkelig ikke alle som har mulighet til å legge inn i en travel hverdag, likegyldig hva en pt måtte mene om det.

Skrevet

Du velger vel selv å dra til en PT, hvis jobb er å si at det aldri er bra nok?

Jeg holder meg langt unna PT’er…

Anonymkode: 59923...df0

Skrevet

All trening er bra nok! Altså alt er bedre enn ingenting. Selv har jeg droppet treningssenter og PT og bruker beina mest mulig i hverdagen. Pluss litt enkel styrketrening hjemme. Funker som en kule! 😉

Skrevet

Hvorfor mener en pt det da?

Er det helsemessige grunner til at du trenger mer muskelmasse? Er det det villr jeg heller tatt noen timer hos en fysioterapeut, helst en som har spesialisert seg på din type kropp. Har du f.eks artrose, eller benskjørhet, og trenger en sterk kropp for å avlaste et slitent skjelett vil du få hjelp til hvordan du best trener opp det.

Er det en pt på et treningsstudio som bare tenker inntjening og utseende mener jeg du har valgt helt feil person å følge rådene til

Styrke er viktig, men hverdagsaktivitet og ikke minst lystbetont bevegelse er viktigst av alt.

Anonymkode: 9a14a...a8b

Skrevet

Den beste treningen er den du gjennomfører!!!

Anonymkode: 24054...842

Skrevet

Dansing og yoga er jo på en måte trening, men det er ikke effektiv trening for å bygge muskle eller få bedre kondis. Styrketrening er veldig viktig, spesielt for kvinner som ikke lenger er purunge. PTen din har sikkert gitt deg en anbefaling om å prioritere styrketrening basert på kunnskap om hvor viktig dette er for å bygge og beholde muskelmasse. Han/hun har sikkert ikke KREVD at du skal gjøre dette, sagt det for å være slem eller fordi han/hun mener at kroppen blir penere av styrketrening, slik enkelte i tråden mener å tro. Jeg antar at du bruker TP nettopp for å få gode råd og anbefalinger, hvis du bare vil gjøre de treningsformene du synes er morsomme så trenger du jo ikke PT. Hva har du sagt er målene dine med treningen? Hvis du bare har sagt at du vil utføre trening du synes er morsom eller at du synes vanlig hverdagsaktivitet er bra nok, så er rådene kanskje litt rare, men det er da også ditt behov for PT.

Selv liker jeg både yoga og dans, men trener dette som et supplement til hard cardio og styrketrening dersom jeg har tid. Cardio og styrke blir alltid prioritert.

Anonymkode: 19f0d...d64

Skrevet

Altså, dans er jo ekstremt god trening, om man gjør det nok og riktig. Bare å se på balletdansere, det. 

Jeg har de siste årene utelukkende trent zumba, med unntak av én og annen yogatime. Det er god trening for kondisjon, fleksibilitet og styrke. 

Anonymkode: 44ecb...2cc

Skrevet

Det kan godt hende at styrketrening rent isolert er "bedre", men det må være mulig å gjennomføre også. Jeg fikk anbefalt å begynne å trene av legen (pga. blodtrykk) og han var nøye med å påpeke at det ikke var noen vits i å starte med å gå knallhardt ut, men gi opp etter et halvt år. Man må finne en treningsrutine man klarer å holde ut over tid, og da er jo det beste at det er lystbetont.

Anonymkode: 1523e...9f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Det kan godt hende at styrketrening rent isolert er "bedre", men det må være mulig å gjennomføre også. Jeg fikk anbefalt å begynne å trene av legen (pga. blodtrykk) og han var nøye med å påpeke at det ikke var noen vits i å starte med å gå knallhardt ut, men gi opp etter et halvt år. Man må finne en treningsrutine man klarer å holde ut over tid, og da er jo det beste at det er lystbetont.

Men da må man også formidle dette til PTen sin. Hvor man sier til PTen sin at man ønsker å bli sterkere, så burde man ikke bli overrasket om PTen anbefaler å prioritere hard styrketrening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

En personlig trener anbefaler jo selvfølgelig det hun mener er best og mest effektivt,

Anonymkode: a4849...8cb

Skrevet

Pt’en vil bare tjene penger, som alle andre. Follow the money.

Du er bra nok. Du er kjempeflink!

Anonymkode: 616d1...389

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Pt’en vil bare tjene penger, som alle andre. Follow the money.

Du er bra nok. Du er kjempeflink!

Anonymkode: 616d1...389

Ja, alle som er i arbeid er det jo for å tjene penger… er vel ingen som jobber gratis, og det skal jo heller ingen gjøre. En PTs jobb er å anbefale trening og veilede ut fra kundens mål, ønsker og/eller helse.

Hvorvidt treningen man utfører er «bra nok» er helt avhengig av målene man har satt seg. Er målet å løpe maraton er ikke dansing og yoga tilstrekkelig. Ei heller hvis målet er å bli sterkere. Er målet kun at treningen skal være lystbetont, så er dansing og yoga tilstrekkelig. Da er det i såfall veldig bortkasta å bruke penger på en PT.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...