Superme Skrevet 16. september #1 Skrevet 16. september Har dere konstant lavt bodybattery og dårlig søvn? Sover 7-8 timer om natten, men våkner ca 6-10 ganger og ligger en del våken. Legger meg med bodybattery på 5, og våkner med rundt 50. Er dette overgangsalderrelatert? Eller er jeg syk? Eller hjelp🫣 Aldri vært sånn før.
Anonym bruker Skrevet 16. september #2 Skrevet 16. september Dårlig søvn kan være overgangsrelatert ja! Jeg fikk det, og sover som et lam nå etter oppstart med østrogen. Før jeg fikk østrogen våknet jeg massa og slet med å sovne på nytt. Anonymkode: a97ba...7f7
Anonym bruker Skrevet 16. september #3 Skrevet 16. september Jeg er i perimenopause. Bruker hormoner. Sover bedre nå med hormoner. Når jeg står opp er body battery som regel et sted mellom 80-90. Anonymkode: 01c74...9c3
Anonym bruker Skrevet 16. september #4 Skrevet 16. september Med den klokka jeg har nå har jeg høy søvnscore(gj.snitt på 86 siste 4 uker og høyt bodybattery(70-99 siste 4 uker). Men har hatt dårlig søvn i perioder i flere år. Gått på hormoner i 3 mnd nå, men ikke merka noe bedring i søvn. Jeg er forøvrig utbrent( kronisk stress diagnose)også. Byttet klokke for 1 år siden og med den hadde jeg body battery og søvnscore som harmonerte langt bedre med det jeg selv følte/erfarte., altså lavt. Så jeg stoler ikke på klokka jeg har nå. Anonymkode: 71fcf...535
Superme Skrevet 16. september Forfatter #5 Skrevet 16. september Ok takk for svar🙂 målingene på klokken har endret seg veldig, samtidig som jeg har en haug med hetetokter og ligger mye våken. Og selv når jeg tror jeg har sovet helt greit (men ikke godt, det tror jeg jeg har sluttet med🤯), så viser klokken stress om natten, og våkner med bodybattery på rundt 50…
Anonym bruker Skrevet 16. september #6 Skrevet 16. september Jeg vet ikke om jeg er i perimenopause, men legen som utførte mammografi på meg mente jeg var det. Jeg har dog hatt søvnproblemer 10 siste åra og livet mitt er slitsomt, bruker to medisiner for å sove og bruker 2-3 timer på å sove hver kveld. Våkner bare med tilnærma ok bodybattery i helgene, men i uka er det kanskje 50 Anonymkode: 05bd9...5fa
Anonym bruker Skrevet 18. september #7 Skrevet 18. september Superme skrev (På 16.9.2026 den 20.37): Ok takk for svar🙂 målingene på klokken har endret seg veldig, samtidig som jeg har en haug med hetetokter og ligger mye våken. Og selv når jeg tror jeg har sovet helt greit (men ikke godt, det tror jeg jeg har sluttet med🤯), så viser klokken stress om natten, og våkner med bodybattery på rundt 50… Du får hjelp med dette hvis du bruker østrogenplaster. Anonymkode: 2199a...8ef
Superme Skrevet 19. september Forfatter #8 Skrevet 19. september Jeg har fått resept på østrogenspray nå, men kjenner meg fryktelig skeptisk til å starte på den pga alle bivirkninger 🫣 men må jo veie det ene opp mot det andre…
Anonym bruker Skrevet 19. september #9 Skrevet 19. september Superme skrev (20 minutter siden): Jeg har fått resept på østrogenspray nå, men kjenner meg fryktelig skeptisk til å starte på den pga alle bivirkninger 🫣 men må jo veie det ene opp mot det andre… Hvilke bivirkninger da? Ja, man må veie det ene opp mot det andre, men forskning er entydig på at det å bruke østrogen er både symptomlindrende i overgangsalderen og helsefremmende i alderdommen. At det liksom er så farlig er utdatert kunnskap. Anonymkode: 15e7b...a42
Superme Skrevet 19. september Forfatter #10 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvilke bivirkninger da? Ja, man må veie det ene opp mot det andre, men forskning er entydig på at det å bruke østrogen er både symptomlindrende i overgangsalderen og helsefremmende i alderdommen. At det liksom er så farlig er utdatert kunnskap. Anonymkode: 15e7b...a42 Det er jo mange bivirkninger ved å gå på hormoner. Bare til å lese Felleskatalogen. Ikke minst dette med at sprayen også kan smitte over på barn og kjæledyr. Hvor har du lest denne forskningen du nevner?
Anonym bruker Skrevet 19. september #11 Skrevet 19. september Litt utenfor hi kanskje, men dere som går på hormoner mot overgangsrelaterte plager - har dere ikke tenkt over at det er kroppens måte å justere seg inn mot en tid der man ikke lenger skal kunne reprodusere? At det skal være sånn? Og før noen aggressivt hiver seg på med sammenligninger med kreft og sykdom, det er ikke det samme. Kreft og sykdom er ikke en fase i livet slik puberteten og overgangsalderen er, det er sykdom. Jeg mener vi er altfor raske til å løpe ned legekontoret og be om medisiner til alt mulig. Det er ikke bra. Anonymkode: 3ade9...2f0
Anonym bruker Skrevet 19. september #12 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Litt utenfor hi kanskje, men dere som går på hormoner mot overgangsrelaterte plager - har dere ikke tenkt over at det er kroppens måte å justere seg inn mot en tid der man ikke lenger skal kunne reprodusere? At det skal være sånn? Og før noen aggressivt hiver seg på med sammenligninger med kreft og sykdom, det er ikke det samme. Kreft og sykdom er ikke en fase i livet slik puberteten og overgangsalderen er, det er sykdom. Jeg mener vi er altfor raske til å løpe ned legekontoret og be om medisiner til alt mulig. Det er ikke bra. Anonymkode: 3ade9...2f0 Skal vi slutte å behandle plager? Hva med hodepine? Du dør ikke av det. Vondt i ryggen? Artrose? Psoriasis? Listen er uendelig. Har du selv kjent på plager ved overgangsalder? Mine plager: hjernetåke (fryktelig slitsomt i en jobb som krever høy konsentrasjon), dårlig søvn (hjelper heller ikke på jobb), oppblåsthet og hjertebank. Hvis hormoner kan hjelpe i overgangen hvorfor skal man ikke få hjelp? Jeg fungerer mye bedre med hormoner. Du skal selvfølgelig få mene akkurat det du vil og du må gjerne lide deg gjennom perimenopause uten hormoner (nå eller når den tid kommer. Regner med du fødte uten noe ekstra smertestillende eller medisinsk assistanse- det er jo også vanlig kvinnegreier?). Jeg velger hormoner som gjør livet betydelig bedre. Anonymkode: 01c74...9c3
Anonym bruker Skrevet 19. september #13 Skrevet 19. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Skal vi slutte å behandle plager? Hva med hodepine? Du dør ikke av det. Vondt i ryggen? Artrose? Psoriasis? Listen er uendelig. Har du selv kjent på plager ved overgangsalder? Mine plager: hjernetåke (fryktelig slitsomt i en jobb som krever høy konsentrasjon), dårlig søvn (hjelper heller ikke på jobb), oppblåsthet og hjertebank. Hvis hormoner kan hjelpe i overgangen hvorfor skal man ikke få hjelp? Jeg fungerer mye bedre med hormoner. Du skal selvfølgelig få mene akkurat det du vil og du må gjerne lide deg gjennom perimenopause uten hormoner (nå eller når den tid kommer. Regner med du fødte uten noe ekstra smertestillende eller medisinsk assistanse- det er jo også vanlig kvinnegreier?). Jeg velger hormoner som gjør livet betydelig bedre. Anonymkode: 01c74...9c3 Som sagt, overgangsalderen har et formål. Det endrer kroppen, vi skal ikke lenger få barn. Psoriasis eller hodepine har ikke et formål, meg bekjent. Anonymkode: 3ade9...2f0
Anonym bruker Skrevet 20. september #14 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (11 timer siden): Som sagt, overgangsalderen har et formål. Det endrer kroppen, vi skal ikke lenger få barn. Psoriasis eller hodepine har ikke et formål, meg bekjent. Anonymkode: 3ade9...2f0 Bivirkningene i endringsfasen har ikke et formål, og bør behandles. Hvorfor i alle dager skal man lide unødvendig? Det å være gravid har også et formål, mener du at man ikke skal behandle bivirkninger av svangerskapet, slik som ekstrem kvalme? Anonymkode: a97ba...7f7
Anonym bruker Skrevet 20. september #15 Skrevet 20. september Superme skrev (14 timer siden): Det er jo mange bivirkninger ved å gå på hormoner. Bare til å lese Felleskatalogen. Ikke minst dette med at sprayen også kan smitte over på barn og kjæledyr. Hvor har du lest denne forskningen du nevner? Haha, dårlig forsøk. Du er redd for noe uten å en gang klare å si hva det er. Anonymkode: 15e7b...a42
Anonym bruker Skrevet 20. september #16 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Bivirkningene i endringsfasen har ikke et formål, og bør behandles. Hvorfor i alle dager skal man lide unødvendig? Det å være gravid har også et formål, mener du at man ikke skal behandle bivirkninger av svangerskapet, slik som ekstrem kvalme? Anonymkode: a97ba...7f7 Det er helt korrekt. Ikke bare behandler man lidelsen, man forebygger også mange ulike lidelser som benskjørhet, kreft, diabetes, hjerte og karsykdommer, demens. Anonymkode: 15e7b...a42
Anonym bruker Skrevet 20. september #17 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er helt korrekt. Ikke bare behandler man lidelsen, man forebygger også mange ulike lidelser som benskjørhet, kreft, diabetes, hjerte og karsykdommer, demens. Anonymkode: 15e7b...a42 Ikke sant! Lavt østrogen er bevist at øker risikoen for disse lidelsene. Anonymkode: a97ba...7f7
Anonym bruker Skrevet 20. september #18 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Bivirkningene i endringsfasen har ikke et formål, og bør behandles. Hvorfor i alle dager skal man lide unødvendig? Det å være gravid har også et formål, mener du at man ikke skal behandle bivirkninger av svangerskapet, slik som ekstrem kvalme? Anonymkode: a97ba...7f7 Når du behandler bivirkningene, tilfører du kroppen kjemikalier man ikke egentlig vet hvordan påvirker den. Jeg stoler på at kroppen min vet bedre enn en legemiddelindustri drevet av profitt. Anonymkode: 3ade9...2f0
Anonym bruker Skrevet 20. september #19 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Når du behandler bivirkningene, tilfører du kroppen kjemikalier man ikke egentlig vet hvordan påvirker den. Jeg stoler på at kroppen min vet bedre enn en legemiddelindustri drevet av profitt. Anonymkode: 3ade9...2f0 Deg om det. Jeg stoler på medisinske fremskritt og forskning. Anonymkode: a97ba...7f7
Anonym bruker Skrevet 20. september #20 Skrevet 20. september Anonym bruker skrev (17 timer siden): Litt utenfor hi kanskje, men dere som går på hormoner mot overgangsrelaterte plager - har dere ikke tenkt over at det er kroppens måte å justere seg inn mot en tid der man ikke lenger skal kunne reprodusere? At det skal være sånn? Og før noen aggressivt hiver seg på med sammenligninger med kreft og sykdom, det er ikke det samme. Kreft og sykdom er ikke en fase i livet slik puberteten og overgangsalderen er, det er sykdom. Jeg mener vi er altfor raske til å løpe ned legekontoret og be om medisiner til alt mulig. Det er ikke bra. Anonymkode: 3ade9...2f0 Jo, jeg er helt enig i deg i dette, det er jo bare naturens gang og sånn vi er skapt. MEN, for det er også et stort MEN i dette. Og det er likestilling og utviklingen av kvinners rolle, og da særlig i arbeidslivet de siste 50-60 årene. Det at vi i tillegg til store kroppslige endringer gjennom flere faser i livet også skal prestere, til dels stort, på mange arenaer i livet. Kan det har en sammenheng med at utbrenthet har blitt en ny folkesykdom med påfølgende høyt sykefravær og høy andel uføre mon tro. Er vi kanskje da bare tvunget til å bruke hormonell behandling for å klare å holde ut sånn som utviklingen av samfunnet har blitt. Jeg er 50 år. Har ikke noen krevende jobb i den forstand. Men jeg har de siste årene stått i ulike belastninger på hjemmebane. Høyt stressnivå over lengre tid og påfølgende utbrenthet. Hatt kortere sykmeldinger innimellom for å hente overskudd. Overgangsalderen har nok sneket seg på, uten at jeg, oppi alt annet, har tenkt over at det ikke bare er stress som forårsaker det. Så sist vinter slo det ned i meg en hjernetåke ut av en annen verden. Og jeg trodde som mange andre i perimenopause at nå begynner jeg å bli dement. Jeg hadde store problemer med å fungere, det var enkelte dager jeg lurte på om jeg burde kjøre bil, for jeg kunne bare plutselig få blackout, altså helt tom i hodet. Jeg har lest med såpass opp på overgangsalder de siste årene at jeg skjønte at det kan ikke ha noen annen årsak. Men jeg følte meg helt desperat hjelpesløs for jeg tenkte at sånn går det jo ikke an å ha det. OG jeg hadde tenkt at jeg skulle prøve å unngå hormonbehandling. Jeg har hormonsensitiv brystkreft i nær familie, så for meg var HRT nærmest å gi meg selv dødsdommen. På senvinteren fikk jeg meg time hos gynekolog for å ta en prat om hvilke alternativer der er og hvilken risiko jeg utsetter meg for ved hrt. Fikk ikke så mange råd egentlig, hun kunne informere, men ville ikke gi verken råd eller anbefalinger, valget måtte jeg(såklart) ta selv. Resept fikk jeg da, på estrogel og utrogestan. Hentet ikke ut noe, men kverulerte med meg selv i 3 mnd. Hadde det ikke noe bra og fungerte svært dårlig. En dag i sommer tenkte jeg: skal jeg gå til lege å be om sykmelding eller skal jeg starte opp med hormonene jeg hadde fått resept på. Endte opp med å begynne. Det gikk en uke, så begynte hjernetåken å lette. Det ble en bekreftelse på at jeg ikke hadde noe valg. Nå står jeg så klart i en dårlig kombinasjon av høyt (mentalt) stressnivå og ubalanse i hormoner. Men mitt alternativ er å gå på hormoner eller å gå ut av arbeidslivet. For i min situasjon presterer jeg ikke på både hjemmearenaen og i arbeidslivet om jeg skal gå i gjennom perimenopausen uten hormoner. Anonymkode: 71fcf...535
Anonym bruker Skrevet 20. september #21 Skrevet 20. september Superme skrev (21 timer siden): Jeg har fått resept på østrogenspray nå, men kjenner meg fryktelig skeptisk til å starte på den pga alle bivirkninger 🫣 men må jo veie det ene opp mot det andre… Valget er til syvende og sist ditt. Ingen tivnger deg til å ta østrogen. Så enten må du godta å leve med plagene og konsekvensene det gir. Eller ta hormoner, få det bedre og kaaanskje risikere bivirkninger. Det er mange råd der ute for hvordan ha det godt i overgangsalderen, både med og uten hormontilskudd. SJekk ut Marianne Natvik, arbeidsmiljølegen m fl på facebook/instagram. Anonymkode: 71fcf...535
Anonym bruker Skrevet 20. september #22 Skrevet 20. september Superme skrev (21 timer siden): Jeg har fått resept på østrogenspray nå, men kjenner meg fryktelig skeptisk til å starte på den pga alle bivirkninger 🫣 men må jo veie det ene opp mot det andre… Du har fått progesteron også, ikke bare østrogen? Anonymkode: 71fcf...535
Superme Skrevet 20. september Forfatter #23 Skrevet 20. september Nei. Har fjernet livmoren så trenger bare østrogen
Anonym bruker Skrevet 21. september #24 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (På 19.9.2026 den 19.34): Litt utenfor hi kanskje, men dere som går på hormoner mot overgangsrelaterte plager - har dere ikke tenkt over at det er kroppens måte å justere seg inn mot en tid der man ikke lenger skal kunne reprodusere? At det skal være sånn? Og før noen aggressivt hiver seg på med sammenligninger med kreft og sykdom, det er ikke det samme. Kreft og sykdom er ikke en fase i livet slik puberteten og overgangsalderen er, det er sykdom. Jeg mener vi er altfor raske til å løpe ned legekontoret og be om medisiner til alt mulig. Det er ikke bra. Anonymkode: 3ade9...2f0 Du er jo helt på bærtur og aner ikke hvilke plager lavt østrogennivå kan innebære. For å nevne noen plager - våkenetter (blir umulig å fungere normalt i hverdagen) - smerter i muskler og ledd - hjernetåke - urinveisinfeksjoner - migrene - hjertebank Som noen andre nevner; enten tar jeg medisiner og har det okej, eller så kan jeg avslutte arbeidsforholdet mitt. Du må lese deg opp på hva som faktisk kan skje med kroppen når livsviktige hormoner synker kraftig i nivå. Det blir plagsomt for mange, (ikke alle). Og glem det at overgangsalderen er hetetokter som vi «burde stå i». Det er mer enn hetetokter. Håper du vil erfare det en dag du også, slik at du får spise opp dine dumme kommentarer om at reproduksjonstiden er over. Anonymkode: 2199a...8ef
Anonym bruker Skrevet 21. september #25 Skrevet 21. september Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Du er jo helt på bærtur og aner ikke hvilke plager lavt østrogennivå kan innebære. For å nevne noen plager - våkenetter (blir umulig å fungere normalt i hverdagen) - smerter i muskler og ledd - hjernetåke - urinveisinfeksjoner - migrene - hjertebank Som noen andre nevner; enten tar jeg medisiner og har det okej, eller så kan jeg avslutte arbeidsforholdet mitt. Du må lese deg opp på hva som faktisk kan skje med kroppen når livsviktige hormoner synker kraftig i nivå. Det blir plagsomt for mange, (ikke alle). Og glem det at overgangsalderen er hetetokter som vi «burde stå i». Det er mer enn hetetokter. Håper du vil erfare det en dag du også, slik at du får spise opp dine dumme kommentarer om at reproduksjonstiden er over. Anonymkode: 2199a...8ef Hvorfor så aggressiv? Jeg har en annen mening enn deg, ingen grunn til å ta på vei og ønske meg vondt vel? Som forklart, det er en mening med at kroppens hormonproduksjon endrer seg. Det har et formål. Å tilsette hormoner som kroppen har reguleret ned, blir å klusse. Ser du ikke det? Det er ikke farlig å føle ubehag. Vi er blitt så avhengige av komfort at vi gjør alt for å unngå det. Men kjør på du. Din kropp, ditt valg. Jeg klarer meg uten. Og hvis du skulle lure, jeg tror jeg kan telle på ett brett antall smertestillende jeg har tatt i løpet av livet. Jeg fødte med vann som smertelindring begge gangene. Jeg er korona-uvaksinert, og hey - jeg lever helt fint. Rart at det går an? Anonymkode: 3ade9...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå