Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er typisk høstmat for deg? Jeg trenger flere retter å spille på. Kan starte med mine faste:

Ertesuppe kokt på røkt knoke

Fårikål

Høyrygg med hjemmelaget potetmos

Rotmos og bacon

Fersk suppe, bollegrøt og sursøt saus

Shepherd's pie

Anonymkode: 2d193...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Typisk høstmat er mat stekt eller bakt i ovn, gjerne rotgrønnsaker og andre knoller, som tar tid.

Anonymkode: 81e5c...e1c

Skrevet

Viltgryte med mandelpotetstappe og tyttebærsyltetøy.

Sopp stragoanof

Anonymkode: eb7bf...a53

Skrevet

Lammekoteletter med ovnsbakte rotgrønnsaker i alle former

Lammefrikassé

Sodd

Ellers alt av langkokte gryter som stifado, bankekjøtt, chili con carne og boeuf bouruignon 

Skrevet

Lapskaus med langtidskokt grytekjøtt fra okse.

Liker lys lapskaus også, f.eks med svineknoke, men brun lapskaus er definitivt best.

Flesk og duppe må vi alltid ha når høsten kommer.

Chili con carne 

Beaf burgund, det er helgenat/selskapsmat da.

Anonymkode: 8c45f...1b2

Skrevet

I helgene tenker jeg alle typer kjøtt kokt i en liten evighet, gjerne servert med potetmos eller et godt brød. Jeg er glad i høyrygg fra okse, kokt i enten hvitvin eller øl. Er også veldig glad i lammeskanker kokt i tomatbasert saus. 

Som hverdagsmat tenker jeg supper på høsten. Liker også godt å ovnsbake rotgrønnsaker, de kan godt serveres uten kjøtt. 

Skrevet

Kyllingfrikasse! Nam!  Synd jeg ikke tåler kraft, buljong og purre. 

Langtidsstekte nakkekoteletter.  

Anonymkode: a3aa7...395

Skrevet

Ferskt kjøtt og suppe , og sursøt løksaus

"Rødvinsgryte" eller "Beef bourgogne" som det kanskje heter "på fint". 

Generelt er høsten tiden for "mørk" mat - dvs rødt kjøtt, mørke sauser.  Lammekjøtt! Og rotgrønnsaker, poteter i forskjellige varianter og ting som tar litt lenger tid å lage enn vår- og sommermaten.  Har egentlig ikke tenkt så mye over det før, men når jeg nå begynte å tenke over hva vi spiser når, så ser jeg at høsten og fram mot jul er det tyngre og mer tidkrevende mat, og så blir det bare lettere og lettere etter nyttår.  Lettere både når det gjelder type mat og tilberedelse.  Med unntak i og rett rundt påsken. 

Anonymkode: 03358...374

Skrevet

Finnbiff

Fransk lammegryte

Anonymkode: 8ce85...e20

Skrevet

Har lagd minestronesuppe i dag, og tatt grove rundstykker opp fra fryseren. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og rotgrønnsaker, poteter i forskjellige varianter og ting som tar litt lenger tid å lage enn vår- og sommermaten.  Har egentlig ikke tenkt så mye over det før, men når jeg nå begynte å tenke over hva vi spiser når, så ser jeg at høsten og fram mot jul er det tyngre og mer tidkrevende mat, og så blir det bare lettere og lettere etter nyttår.  Lettere både når det gjelder type mat og tilberedelse.  Med unntak i og rett rundt påsken. 

Anonymkode: 03358...374

Det handler for meg mye om at det å sette på stekeovnen varmer opp hele kjøkkenet og kanskje deler av huset. Så å ha på stekeovnen i en time eller to og ha maten inn der, det er en perfekt start på den årstiden hvor man må varme opp huset. 

Anonymkode: 81e5c...e1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...