Anonym bruker Skrevet 8. september #1 Skrevet 8. september Hva er typisk høstmat for deg? Jeg trenger flere retter å spille på. Kan starte med mine faste: Ertesuppe kokt på røkt knoke Fårikål Høyrygg med hjemmelaget potetmos Rotmos og bacon Fersk suppe, bollegrøt og sursøt saus Shepherd's pie Anonymkode: 2d193...a79
Anonym bruker Skrevet 8. september #2 Skrevet 8. september Typisk høstmat er mat stekt eller bakt i ovn, gjerne rotgrønnsaker og andre knoller, som tar tid. Anonymkode: 81e5c...e1c
Anonym bruker Skrevet 8. september #3 Skrevet 8. september Viltgryte med mandelpotetstappe og tyttebærsyltetøy. Sopp stragoanof Anonymkode: eb7bf...a53
Himmel og hav Skrevet 8. september #4 Skrevet 8. september Lammekoteletter med ovnsbakte rotgrønnsaker i alle former Lammefrikassé Sodd Ellers alt av langkokte gryter som stifado, bankekjøtt, chili con carne og boeuf bouruignon
Anonym bruker Skrevet 8. september #5 Skrevet 8. september Lapskaus med langtidskokt grytekjøtt fra okse. Liker lys lapskaus også, f.eks med svineknoke, men brun lapskaus er definitivt best. Flesk og duppe må vi alltid ha når høsten kommer. Chili con carne Beaf burgund, det er helgenat/selskapsmat da. Anonymkode: 8c45f...1b2
Iiiiik Skrevet tirsdag kl 19:50 #6 Skrevet tirsdag kl 19:50 I helgene tenker jeg alle typer kjøtt kokt i en liten evighet, gjerne servert med potetmos eller et godt brød. Jeg er glad i høyrygg fra okse, kokt i enten hvitvin eller øl. Er også veldig glad i lammeskanker kokt i tomatbasert saus. Som hverdagsmat tenker jeg supper på høsten. Liker også godt å ovnsbake rotgrønnsaker, de kan godt serveres uten kjøtt.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:50 #8 Skrevet onsdag kl 06:50 Kyllingfrikasse! Nam! Synd jeg ikke tåler kraft, buljong og purre. Langtidsstekte nakkekoteletter. Anonymkode: a3aa7...395
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 08:54 #9 Skrevet onsdag kl 08:54 Ferskt kjøtt og suppe , og sursøt løksaus "Rødvinsgryte" eller "Beef bourgogne" som det kanskje heter "på fint". Generelt er høsten tiden for "mørk" mat - dvs rødt kjøtt, mørke sauser. Lammekjøtt! Og rotgrønnsaker, poteter i forskjellige varianter og ting som tar litt lenger tid å lage enn vår- og sommermaten. Har egentlig ikke tenkt så mye over det før, men når jeg nå begynte å tenke over hva vi spiser når, så ser jeg at høsten og fram mot jul er det tyngre og mer tidkrevende mat, og så blir det bare lettere og lettere etter nyttår. Lettere både når det gjelder type mat og tilberedelse. Med unntak i og rett rundt påsken. Anonymkode: 03358...374
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 14:20 #10 Skrevet onsdag kl 14:20 Finnbiff Fransk lammegryte Anonymkode: 8ce85...e20
Iiiiik Skrevet onsdag kl 14:55 #11 Skrevet onsdag kl 14:55 Har lagd minestronesuppe i dag, og tatt grove rundstykker opp fra fryseren.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 15:09 #12 Skrevet onsdag kl 15:09 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Og rotgrønnsaker, poteter i forskjellige varianter og ting som tar litt lenger tid å lage enn vår- og sommermaten. Har egentlig ikke tenkt så mye over det før, men når jeg nå begynte å tenke over hva vi spiser når, så ser jeg at høsten og fram mot jul er det tyngre og mer tidkrevende mat, og så blir det bare lettere og lettere etter nyttår. Lettere både når det gjelder type mat og tilberedelse. Med unntak i og rett rundt påsken. Anonymkode: 03358...374 Det handler for meg mye om at det å sette på stekeovnen varmer opp hele kjøkkenet og kanskje deler av huset. Så å ha på stekeovnen i en time eller to og ha maten inn der, det er en perfekt start på den årstiden hvor man må varme opp huset. Anonymkode: 81e5c...e1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå