Anonym bruker Skrevet 6. september #1 Skrevet 6. september Jeg spiser meg ut av skuffer og skap på kjøkkenet, prøver å få brukt de tingene som sjelden eller aldri har blitt brukt til nå, og det er fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg kan bruke det til, Det er gjerne kjøpt til en oppskrift som ikke har blitt brukt, siden jeg egentlig ikke liker så godt å lage mat eller ærlig talt heller ikke er så god til det 😂 Hva bruker du de her matvarene til, har du noen gode og enkle tips til hva jeg kan bruke de til? malt ingefær gurkemeie malt spisskummen karve malt muskatnøtt old bay seasoning garam masala krydder hvitvinseddik rødvinseddik eplecideredikk mørk lønnesirup worcestershire saus Anonymkode: 7826d...39c
Himmel og hav Skrevet 6. september #2 Skrevet 6. september malt ingefær - i pepperkaker, krydderkaker ol gurkemeie - i gryteretter av ulike slag malt spisskummen - i indisk og meksikansk mat karve - surkål malt muskatnøtt - kålstuing, bechamelsaus old bay seasoning garam masala krydder - indisk mat hvitvinseddik - i sursylting, i laker, marinader, dressing, til reingjøring, til å drepe ugress med, i mat som trenger en liten dæsj syre. rødvinseddik - samme som over eplecideredikk - samme som over mørk lønnesirup - på amerikanske pannekaker, i marinader, i retter som skal ha honning om noen ikke tåler det worcestershire saus - i gryter, supper, sauser
Anonym bruker Skrevet 6. september #3 Skrevet 6. september Malt ingefær har jeg i f.eks fløtesauser når jeg lager pasta. Muskatnøtt kan du ha i kjøttkaker. Spisskummin i gryteretter som chili con carne. Eddik kan stå i årevis uten å gå ut på dato, og kan brukes i veldig mye. Men jeg som ikke liker eddiksmak bruker bittelitt i pavlovabunn for at den skal bli litt seig i midten, og i krumkakerøren faktisk. Ellers kan du ha en teskje i nesten alt av sauser, dressinger og marinader, da trenger man gjerne et lite hint med syre. Worcestershire sause har du en liten klunk av i brune sauser og gryter. Anonymkode: 3cd5b...99a
Anonym bruker Skrevet 6. september #4 Skrevet 6. september Eddik tar lukt. Jeg har den stående på vaskerommet, brukes til å fjerne svettelukt i treningsklær. Anonymkode: fece8...d43
Anonym bruker Skrevet 7. september #5 Skrevet 7. september Dette er ikke matvarer slik jeg ser det, det er krydder og smakstilsetninger. Ser ikke helt hvorfor man skal spise seg ut av det, hvis det ikke er noe man naturlig bruker. Ville enten latt alt stå og sett om det kom til nytte eller kastet alt sammen og lært meg å ikke kjøpe inn ting jeg vet jeg ikke bruker mye av. Anonymkode: 8689d...f95
☆☆☆ Skrevet 7. september #6 Skrevet 7. september Malt inefær - krydderkake gurkemeie - indisk mat malt spisskummen - heimelaga tacokrydder karve - gulasj malt muskatnøtt - kjøttkaker, potetstappe, kålrabistappe old bay seasoning - anar ikkje kva det er garam masala krydder - indisk mat hvitvinseddik - balansere smakar i gryter og sausar rødvinseddik - salatdressing eplecideredikk - fjerne kalkrestar i dusjen kanskje? mørk lønnesirup - pannekaker, bbq-saus worcestershire saus - brukar til mykje. Som krydder i gryter og saus, på fish and chips, på dampa nykål er det nydelig godt.
Anonym bruker Skrevet 7. september #7 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (9 timer siden): Dette er ikke matvarer slik jeg ser det, det er krydder og smakstilsetninger. Ser ikke helt hvorfor man skal spise seg ut av det, hvis det ikke er noe man naturlig bruker. Ville enten latt alt stå og sett om det kom til nytte eller kastet alt sammen og lært meg å ikke kjøpe inn ting jeg vet jeg ikke bruker mye av. Anonymkode: 8689d...f95 Tenkte jeg også. Det er jo krydder, ikke matvarer. Det finnes jo haugevis med forskjellige matretter du kan ha disse krydder i. Supper, gryteretter, pastasauser feks kan ha flere av disse krydderne som smaksetter. Men ikke bruk gurkemeie i safranbakst (lussekatter)! To helt forskjellige krydder, bare samme farge. Mange i Norge som gjør den feilen. Da har man lagd gule boller med gurkemeiesmak. Blææ Anonymkode: 7645e...3f9
Anonym bruker Skrevet 7. september #8 Skrevet 7. september Anonym bruker skrev (På 6.9.2026 den 17.05): Jeg spiser meg ut av skuffer og skap på kjøkkenet, prøver å få brukt de tingene som sjelden eller aldri har blitt brukt til nå, og det er fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg kan bruke det til, Det er gjerne kjøpt til en oppskrift som ikke har blitt brukt, siden jeg egentlig ikke liker så godt å lage mat eller ærlig talt heller ikke er så god til det 😂 Hva bruker du de her matvarene til, har du noen gode og enkle tips til hva jeg kan bruke de til? malt ingefær gurkemeie malt spisskummen karve malt muskatnøtt old bay seasoning garam masala krydder hvitvinseddik rødvinseddik eplecideredikk mørk lønnesirup worcestershire saus Anonymkode: 7826d...39c malt ingefær - kok med vann og honning, og du har sunn te gurkemeie - til gjærbakst malt spisskummen - også til gjærbakst karve - hjemmelaget surkål malt muskatnøtt - til retter med hvit fisk, kålstuing old bay seasoning - vet ikke garam masala krydder - til kylling masala hvitvinseddik - vet ikke rødvinseddik - vet ikke eplecideredikk - pavlova, cannoli, sikkert mer mørk lønnesirup - til te worcestershire saus - til kjøttretter Anonymkode: 217a9...a28
Anonym bruker Skrevet 7. september #9 Skrevet 7. september Takk for alle gode tips 😊 Hi Anonymkode: 7826d...39c
Anonym bruker Skrevet 14. september #10 Skrevet 14. september Dytter litt, tar gjerne i mot flere svar 😊 Hi Anonymkode: 7826d...39c
Anonym bruker Skrevet 14. september #11 Skrevet 14. september malt ingefær- ha i risen malt spisskummen - lasange - chili con carne - ostesaus malt muskatnøtt garam masala krydder hvitvinseddik - det har jeg i kjøtt bowl med kjøttdeig soyasau og coleslaw eplecideredikk - saus til and Anonymkode: cff47...c88
Anonym bruker Skrevet 14. september #12 Skrevet 14. september Dette er ufravikelig hos meg: Malt spisskummen - Kjøttkaker/boller Malt muskatnøtt - Pølseomelett, fiskegrateng Mørk lønnesirup - Oppå pannekaker selvfølgelig. Gjerne med sprøstekt bacon til. Anonymkode: a0d7a...5e0
Anonym bruker Skrevet 14. september #13 Skrevet 14. september Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er ufravikelig hos meg: Malt spisskummen - Kjøttkaker/boller Malt muskatnøtt - Pølseomelett, fiskegrateng Mørk lønnesirup - Oppå pannekaker selvfølgelig. Gjerne med sprøstekt bacon til. Anonymkode: a0d7a...5e0 Mørk lønnesirup også i div kaker til jul, samt en nydelig mørk sødme til gryter eller sauser. Anonymkode: 06869...3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå