Gå til innhold

Testamente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skriver man testamente om man skal donere det til en organisasjon? Må jeg til en advokat da? Har ingen som kan se at jeg skriver under fordi vil ikke at noen skal vite.

Anonymkode: 87698...57b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan skriver man testamente om man skal donere det til en organisasjon? Må jeg til en advokat da? Har ingen som kan se at jeg skriver under fordi vil ikke at noen skal vite.

Anonymkode: 87698...57b

Har du ingen livsarvinger så står du jo fritt til å donere til hvem du vil, men hvis det er viktig for deg ville jeg absolutt brukt en advokat så du vet du får det riktig. Det virker nesten som om du tenker det kan finnes personer som vil bestride det? Da er det jo ekstra viktig at alt er på plass. Eller kan jo i prinsippet hvem som helst være vitne? På nav-kontoret, kanskje? I banken din? 
Jeg jobber på sykehus og vi er vitner rett som det er hvis pasienter trenger det.

Anonymkode: 8f82e...50a

Skrevet

Du kan skrive testamente med advokat, advokaten kan sende det til tingretten, og så ligger det der til endrer det eller du dør. Hvis du ikke har barn som skal arve etter loven, så kommer det opp at du har testamente når dødsmeldingen leveres tingretten og de ordner resten

Anonymkode: 53d0d...6a5

Skrevet

Du må ha vitner som skriver under på at du er ved dine "fulle fem".

Jeg ville brukt de pengene på advokat, så vet du at alt er riktig.

Anonymkode: c89d7...b85

Skrevet

Regner med at du har barn siden du er her inne? De får pliktdelsarv.

Anonymkode: 3f192...5e9

Skrevet

Man kan fint skrive testamente selv, men det er en viss risiko for at du ikke oppfyller formkravene og at det da blir ugyldig. Kan være verdt noen kroner til advokat. 

Det må bevitnes for å være gyldig. To vitner må signere på at det er du som underskriver og at du fremstår ved dine fulle fem. 

Anonymkode: 57ca3...dca

Skrevet

Noen organisasjoner tilbyr advokatbistand til testamentet når du oppretter testament til fordel for dem. Sjekk ut med den organisasjonen du vil tilgodese. 

Anonymkode: 66d4e...244

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...