Gå til innhold

Hjelp, 16-åringen vil med på russebuss

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er skeptisk, men forstår at hun vil være med når vennene skal det. Men det koster jo mye, og jeg er tydelig på at det er noe hun selv må jobbe og betale for. Siden hun er under 18 år må vi som foreldre skrive under på en kontrakt. er det noen som har erfaring med kontrakt for russebuss? Hva bør jeg se etter? Er veldig redd for ekstra utgifter. Hvor mye er det vanlig å måtte betale? Det er jo heller ikke lett for 16 åring å få jobb med god betaling, og jeg tror de må betale ganske mye selv om hun sier de skal jobbe en del dugnad. Noen som har gode erfaringer og råd med dette? Jeg vil ikke og har heller ikke råd til å måtte betale titusener av kroner for noen ukers festing.

Jeg har ikke helt gitt opp håpet om å argumentere henne bort fra å være med på det. Men jeg er realist og tror det blir vanskelig (selv om hun er fornuftig og forstår argumentene).

Anonymkode: 6f4bf...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontrakten må dere gå gjennom med lupe. De har ofte punkt med bøter dersom de f.eks snakker om gruppa, røper navnet til andre, melder seg ut osv. Siden hun er under 18 må du som du sier signere, og du blir også den som er ansvarlig dersom noe skjer. 

Har dog lest noen steder at kontraktene som er urimelige ikke er gyldig, men har ikke satt meg nok inn i det, men dette kan du sikkert undersøke

Datteren til en kollega endte med å betale 200.000, og vi bor IKKE i Oslo. 

Anonymkode: 6dbfc...2f4

Skrevet

Ta kontakt med foreldrene til de som skal være på ei slik "russegruppe". Hvis foreldrene står sammen, og er enige om premisser, så tenker jeg at det er den beste måten å kunne komme noenlunde fornuftig av dette. Husk også at mye kan skje på to år, kanskje endres "russefeiringa" drastisk. 

Ellers: les med lupe og mikroskop! Stryk alt som er urimelig, og det kommer dere nok til å finne. 

Anonymkode: 53bf0...6e5

Skrevet

Min gutt skal på buss neste år. Her krevde vi foreldre at vi fikk bli med i planleggingen. Vi ordnet ett møte med foreldrene og guttene. Sammen fant vi en buss som de skal leie. Jeg prøvde ikke å overtale han til å ikke bli med. Tror at dette blir en opplevelse for livet. Men han må jobbe og betale selv 

Anonymkode: e48a7...420

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Min gutt skal på buss neste år. Her krevde vi foreldre at vi fikk bli med i planleggingen. Vi ordnet ett møte med foreldrene og guttene. Sammen fant vi en buss som de skal leie. Jeg prøvde ikke å overtale han til å ikke bli med. Tror at dette blir en opplevelse for livet. Men han må jobbe og betale selv 

Hvor mye må de betale for å leie en buss?

Anonymkode: 4e7fb...4ea

Skrevet

Har hun i det hele tatt en inntekt, og hvis nei, hvordan tenker du at du ikke skal få utgifter knytta til denne bussen?

Anonymkode: f1726...dc3

Skrevet

Tipper at det kommer et forbud mot russebusser i løpet av de neste to årene. Dette hadde jeg sagt nei til. 

Anonymkode: 72951...d54

Skrevet

Hadde lett sagt nei. Jeg signerer ikke og jeg vil ikke stå ansvarlig for noe som helst. 

Anonymkode: 4481d...2a5

Skrevet

Hadde aldri signert noe, de må i hvert fall være myndige før de tar på seg slikt ansvar, ev. pålegger andre å ta ansvaret for dem. Jeg skjønner at man vil være med når alle andre skal, men det er så mye som kan skje på to år mtp. både regelverk og vennskap, i tillegg til alt som kan skje under selve feiringen (busser som bryter sammen, ulykker, utestengelse osv.). Jeg har spinket og spart i alle år for at ungene skal få litt hjelp på veien til egen bolig, da aksepterer jeg ikke at deres penger og  innsats skal gå mot 14 dager med moro de like gjerne kan ha uten buss. 

Anonymkode: 64063...bea

Skrevet

190.000 betalte niesen min. Myyyyye dugnad, mange timer. Bussen hadde masse motortrøbbel i russetiden. 

Anonymkode: 1ff75...0ab

Skrevet

Jeg hadde sagt nei, ingen tvil om det en gang! Det er så mye penger det er snakk om, at det er viktig å lære henne at du ikke kan risikere å ødelegge din økonomi hvis det går galt med bussen, bare fordi hun vil feste i en buss en ukes tid. (Nå var vel russefeiringen 10 dager, og det er snakk om å korte den enda mer ned. Ti dagers festing til 200 000... det blir 20 000 pr kveld, det + drifstoff, drikke osv.).

Det er jo også mye som tyder på at det kan bli forbud mot russebusser, eller en så stor endring, at det å signere kontrakt på en slik buss nå, det kan bli et stort tapsprosjekt om to år!

Jeg hadde heller satt meg ned med henne og gått gjennom det økonomiske. Hvor mye er det realistisk at hun kan tjene på de neste to årene? (ikke dugnad, jobb!) Og så ville jeg bevisstgjort henne hvor viktig disse pengene vil være den dagen hun vil skaffe seg bolig, at hun da vil ligge langt foran de fleste som kanskje brukte 200 000 på russebussen og satte seg i gjeld. 

Anonymkode: 48a55...2ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2026 den 16.35):

Hvor mye må de betale for å leie en buss?

De betale inn 4500 kr i måneden. Hvor mye det blir totalt er jeg usikker på. 

Men leste i dag at nå vil fylkeskommunene ha russetid i bare 9 dager. Da er det jo ikke noe vits å bruke så mye penger på buss 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

De betale inn 4500 kr i måneden. Hvor mye det blir totalt er jeg usikker på. 

Men leste i dag at nå vil fylkeskommunene ha russetid i bare 9 dager. Da er det jo ikke noe vits å bruke så mye penger på buss 

Hvor lenge skal de betale 4500 i måneden da? Det året de er russ? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 3.9.2026 den 15.57):

Får bare krysse fingrene for at det blir en positiv opplevelse for livet, og ikke noe som vil prege livet i etterkant.  🤞🤞

Anonymkode: f113f...341

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Får bare krysse fingrene for at det blir en positiv opplevelse for livet, og ikke noe som vil prege livet i etterkant.  🤞🤞

Anonymkode: f113f...341

Som min gutt sa: man er russ bare 1 gang i livet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...