Gå til innhold

Streik flygeledere…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare si det er litt rart at de kan streike når det går ut av så utrolig mye. 
Synes de kan få den pausen dei trenger og vil ha!

Men at de kan streike og ødelegge alt som trenger å lande å lette på flyplasser, er ganske sykt, og at de ikke bruker tvunget lønnsnemd her.

Kan egentlig sette det opp mot helsevesenet, her kommer tvunget lønnsnemd frem på sekundet( og det forstår jeg)

MEN at sykepleiere, apotekansatte, leger, helsearbeidere osv IKKE får streike for å få bedre tilrettelegging/lønn/pauser osv, og da heller ikke får bedre tilrettelegging/lønn/pauser pga tvunget lønnsnemd, er det sykt at andre som og er viktige for sammfunnet, får streike og gjøre ting som går ut over så mange!

Anonymkode: 5cd22...123

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt her i landet handler ikke om sykepleiere. Sukk.... Men blir det bedre for sykepleiere at andre ikke får streike? Blir det bedre for sykepleierne om man avskaffer fagforeningene, forhandlingene og streikeretten? Absolutt nei. 

Jeg jobber i et yrke som tjener mindre enn sykepleiere og har større risiko for å bli utsatt for vold. Blir det bedre for meg om sykepleiere tjener mindre? Nei.

Jeg støtter streiken. Alle arbeidstagere har rett på pauser, på å kunne spise, gå på do etc. Å jobbe 12-16 timers vakter uten pauser er uforsvarlig. Å streike for et forsvarlig arbeidsmiljø og for forsvarlige arbeidsmilhold er absolutt innafor. 

Anonymkode: 323a2...96b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Alt her i landet handler ikke om sykepleiere. Sukk.... Men blir det bedre for sykepleiere at andre ikke får streike? Blir det bedre for sykepleierne om man avskaffer fagforeningene, forhandlingene og streikeretten? Absolutt nei. 

Jeg jobber i et yrke som tjener mindre enn sykepleiere og har større risiko for å bli utsatt for vold. Blir det bedre for meg om sykepleiere tjener mindre? Nei.

Jeg støtter streiken. Alle arbeidstagere har rett på pauser, på å kunne spise, gå på do etc. Å jobbe 12-16 timers vakter uten pauser er uforsvarlig. Å streike for et forsvarlig arbeidsmiljø og for forsvarlige arbeidsmilhold er absolutt innafor. 

Men det er det jeg sier, de må få pause! Det er viktig, for alle arbeidsgrupper med pause! 

Så viss det bare er pause det står på, så er de som er imot smålige.

såg og hvordan det var når renhold streiket, tror de streiket nesten 2 mnd før de fekk ting gjennom og det er og et hardt yrke og dårlig lønn. Unner dem streiken veldig, problemet her er at bare noen få la merke til deres streik og de fekk lite igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men at de kan streike og ødelegge alt som trenger å lande å lette på flyplasser, er ganske sykt, og at de ikke bruker tvunget lønnsnemd her.

Kan egentlig sette det opp mot helsevesenet, her kommer tvunget lønnsnemd frem på sekundet( og det forstår jeg)

MEN at sykepleiere, apotekansatte, leger, helsearbeidere osv IKKE får streike for å få bedre tilrettelegging/lønn/pauser osv, og da heller ikke får bedre tilrettelegging/lønn/pauser pga tvunget lønnsnemd, er det sykt at andre som og er viktige for sammfunnet, får streike og gjøre ting som går ut over så mange!

Ok, hva du synes er totalt irrelevant. Dette dreier seg om flyvelederne, ikke om deg. Det store problemet er ikke kravene, men at arbeidsgiver ikke en gang vil ha noen samtaler. Der er ingen dialog. Spekter, som er arbeidsgiver, vil ikke lytte, vil ikke svare, vil ikke diskutere. Da er streik den eneste måten flyvelederne kan få tvunget arbeidsgiver til en dialog på.

Hvis folk innen helse kunne gå ut i streik ville det betydd at de kunne forlatt en person som trengte livreddende hjelp i en hjelpeløs status. Det er helsepersonellet selv som ønsker at en slik mulighet ikke en gang skal eksistere. Selv om der samtidig er ønsker om at de kunne presse arbeidsgivere til å lytte på samme måte som andre arbeidere i andre faggrupper kan.

Anonymkode: 0a056...db7

Skrevet

"Jeg skjønner ingenting av konseptet streik," det er problemstillingen? 

Tror jeg bare ville holdt munn og latt som ingenting. Det er jo ganske pinlig. 

Anonymkode: 5558d...d69

Skrevet

Det går utover noen? Ja, selvsagt. Ellers ville ikke streik virke. Herre. Og kravene deres er helt legitime. 

Anonymkode: d7582...4f9

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sitte alene på lang nattevakt uten mulighet til å gå på toalettet en gang. De har min sympati og støtte

Anonymkode: fd00b...67c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det går utover noen? Ja, selvsagt. Ellers ville ikke streik virke. Herre. Og kravene deres er helt legitime. 

Anonymkode: d7582...4f9

Enig

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Men det stemmer jo ikke. På ett år har det skjedd en gang at en ansatt har måtte  ha en 16 timers vakt uten pause.

Anonymkode: 06f98...69d

Skrevet

Samfunnskritiske oppdrag politi, ambulanse osv opprettholdes. Det at det går utover mennesker som skal fly i forbindelse med jobb/fritid osv er jo ingen krise. Selv om det er kjedelig at det går utover ting folk har gledet seg til og jobbreiser. Vi må opprettholde streikeretten.

Samtidig må jeg vel si at denne streiken har jeg ikke mye sympati med. De tjener i snitt 1,7 mill (hvis kilder i media er korrekt). Det er 400k mer enn min mann som er lege på sykehus med nattevakter (ikke tror jeg han har så mange og lange pauser på jobb heller og definitivt ikke noe tilpasning etter livsfase eller hva det var snakk om at de ønsket).

Anonymkode: 4949f...bb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.8.2026 den 8.46):

Så rart at du bare tar opp sykepleiere her, jeg skrev flere yrker en det. I de fleste yrker med kunder, så er en heldig , viss en springe på do i 2 sekunder for å tømme seg.

Det kan flygeledere og, en skal ikke sitte på do for å slappe av da. Og mat, det er det mange som spiser litt her og der og gjerne fremfor pc mens en jobber. 

Og det hadde bare vært 1 skift med så lang pause tilsammen, vanlig med 6-10 timer, som mange andre har og…

Men hvor mange har gjennomsnittlønn på 1,7 mill??????

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Så rart at du bare tar opp sykepleiere her, jeg skrev flere yrker en det. I de fleste yrker med kunder, så er en heldig , viss en springe på do i 2 sekunder for å tømme seg.

Det kan flygeledere og, en skal ikke sitte på do for å slappe av da. Og mat, det er det mange som spiser litt her og der og gjerne fremfor pc mens en jobber. 

Og da er det jo FLOTT at noen vil og tar kampen om bedre forhold på jobben

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samfunnskritiske oppdrag politi, ambulanse osv opprettholdes. Det at det går utover mennesker som skal fly i forbindelse med jobb/fritid osv er jo ingen krise. Selv om det er kjedelig at det går utover ting folk har gledet seg til og jobbreiser. Vi må opprettholde streikeretten.

Samtidig må jeg vel si at denne streiken har jeg ikke mye sympati med. De tjener i snitt 1,7 mill (hvis kilder i media er korrekt). Det er 400k mer enn min mann som er lege på sykehus med nattevakter (ikke tror jeg han har så mange og lange pauser på jobb heller og definitivt ikke noe tilpasning etter livsfase eller hva det var snakk om at de ønsket).

Anonymkode: 4949f...bb8

Det stemmer ikke at flygeledere tjener 1,7 mill i snitt. Kun supervisorer med 30 års erfaring på de travleste enhetene er i nærheten av dette. Alle andre ligger langt under. 

Anonymkode: 954a9...001

Skrevet

Jeg tenker at hvilken inntekt de har, ikke er relevant. De sier selv at dette ikke handler om økonomi. Dette handler om retten og ikke minst muligheten til å avvikle pause, noe som, så vidt meg bekjent, er lovfestet i arbeidsmiljøloven. 

Jeg støtter selvfølgelig streiken! 

Anonymkode: 05902...2d2

Skrevet

Jeg tenker at hvilken inntekt de har, ikke er relevant. De sier selv at dette ikke handler om økonomi. Dette handler om retten og ikke minst muligheten til å avvikle pause, noe som, så vidt meg bekjent, er lovfestet i arbeidsmiljøloven. 

Jeg støtter selvfølgelig streiken! 

Anonymkode: 05902...2d2

Jeg støtter ikke streiken!

Anonymkode: 5170d...f56

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Men det stemmer jo ikke. På ett år har det skjedd en gang at en ansatt har måtte  ha en 16 timers vakt uten pause.

6-12 timers vakter uten pause er også ille

Skrevet

Men har de det? I følge arbeidsgiver skjer dette bare på beredskapsvakter. Dvs på flyplasser i tidsrom der det ikke er noen flygninger, men der det må være noen på vakt i tilfelle det f.eks. kommer et ambulansefly. Det er stor forskjell på 1. en beredskapsvakt i 6 - 12 timer der det ikke skjer noe. Slike vakter er man gjerne få eller bare en på jobb og da har man ikke mulighet til å kunne gå helt bort fra jobb og være avlogget i 30 minutter. Og på 2. en vakt der man aktivt dirigere og passer på fly i  6 - 12 timer. Her vil det være uforsvarlig om man ikke kan ta seg pauser på så lange vakter.

Jeg vet at begge parter prøver å vinne opinionen og informasjonen dermed er sprikende. Skulle gjerne visst hva som var riktig. Hvordan forløper en vakt seg som er 6 - 12 timer når de ikke får pause? Og hva mener de med pause? Dette er en jobb der det er viktig at arbeidstakerne er opplagt slik at man ikke begår feil.
Og hva mener de med livsløpstilpasninger? 

Anonymkode: 56670...80b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Men har de det? I følge arbeidsgiver skjer dette bare på beredskapsvakter. Dvs på flyplasser i tidsrom der det ikke er noen flygninger, men der det må være noen på vakt i tilfelle det f.eks. kommer et ambulansefly. Det er stor forskjell på 1. en beredskapsvakt i 6 - 12 timer der det ikke skjer noe. Slike vakter er man gjerne få eller bare en på jobb og da har man ikke mulighet til å kunne gå helt bort fra jobb og være avlogget i 30 minutter. Og på 2. en vakt der man aktivt dirigere og passer på fly i  6 - 12 timer. Her vil det være uforsvarlig om man ikke kan ta seg pauser på så lange vakter.

Jeg vet at begge parter prøver å vinne opinionen og informasjonen dermed er sprikende. Skulle gjerne visst hva som var riktig. Hvordan forløper en vakt seg som er 6 - 12 timer når de ikke får pause? Og hva mener de med pause? Dette er en jobb der det er viktig at arbeidstakerne er opplagt slik at man ikke begår feil.
Og hva mener de med livsløpstilpasninger? 

Streik er et kraftig virkemiddel og blir ikke brukt for bagateller. Om de mener at kravet er viktig nok å streike for så støtter jeg den. Streikeretten er viktig. 

Anonymkode: 08637...8c4

Skrevet

De har lønn som skal kompensere for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Streik er et kraftig virkemiddel og blir ikke brukt for bagateller. Om de mener at kravet er viktig nok å streike for så støtter jeg den. Streikeretten er viktig. 

Anonymkode: 08637...8c4

Foreløpig heller jeg mot å tro arbeidsgiver. Flygelederne har tatt Avinor til retten tidligere på definisjonen av pause under perioder med liten trafikk. Her tapte de. Om arbeidsgivers fremstilling er riktig vil de kunne argumentere for at dette er misbruk av streik som virkemiddel. 

Men flygelederne har ikke gitt sin beskrivelse av situasjonen enda, så jeg venter med å konkludere.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De har lønn som skal kompensere for det.

Nei, sånn skal det ikke være. 

Dessuten,  når jeg skal ut og fly foretrekker jeg å tenke den som dirigerer det hele er pigg og på - og ikke utslitt. Ingen kan konsentrere seg så lenge av gangen. 

Anonymkode: 8fa43...3fd

Skrevet

Heldigvis så tar nok AI snart over jobben til flygelderer og da kan de bare ha det så godt!

Anonymkode: a1cfc...476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...