Gå til innhold

Farger på hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har rødt hus og da vi flyttet inn her var det ett av tre røde i gata, så lå det tre gule, et grønt, et grått og et hvitt rett rundt oss. Nå er det et gult, to hvite, vårt røde og resten er grå. Jeg synes det er nitrist. Jeg ser det skjer i andre nabolag også. Hus etter hus males grått, og jeg skjønner det ikke. Jeg har til gode å se et hus jeg synes kler grått. Jeg synes de blir pregløse og kjedelige. Jeg innser at det er min smak, og jeg er tydeligvis litt alene om den, men er det bare en trend eller hva er det? Du som har hus, hvilken farge har du på det og hvilken farge skulle du gjerne hatt om du ikke liker den du har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig få hus kler å være grå, og enda færre kler å være hvite. Likevel ser jeg hele biligfelt i kolliderende nyanser av gråskittent og hvitt. Jeg har ventet på et omslag i husfarger i årevis, men folk har bare dårlig smak, rett og slett.

Skrevet

Vi bor i lysegrått rekkehus, men jeg liker det ikke😂 (det var grått da vi kjøpte det) Naboen har spurt om vi kan være med på å male det om til mørkegrå, men det er enda mer uaktuelt. Har vokst opp i et område hvor alle rekkehusene hadde forskjellige farger og det likte jeg! Nå er de fleste av de husene også grå eller hvite. 

Anonymkode: 89955...413

Skrevet

Fifty shades of grey her også. Kun vårt hus og eitt til som ikkje er enten er kvitt eller har ein eller anna grånyanse. Eine tristare enn den andre. Som om ikkje vêret gjer kvardagen grå nok..

Skrevet

Vi har gult. Hater det stygt falmer gjør det å. Vi holder på med å bytte kledning da vil det bli en grå/brun nyanse. Nydelig farge. De fleste husene rundt her er hvite og rød. De røde er hvor de eldre bor, som ikke evner og gjøre noe med husene sine lengre. 

Anonymkode: 650c0...6d6

Skrevet
Kira skrev (8 minutter siden):

Alltid hvitt hus. Og jeg har god smak @sug lut 😂

😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har gult. Hater det stygt falmer gjør det å. Vi holder på med å bytte kledning da vil det bli en grå/brun nyanse. Nydelig farge. De fleste husene rundt her er hvite og rød. De røde er hvor de eldre bor, som ikke evner og gjøre noe med husene sine lengre. 

Litt usikker på hva du hinter til. Mener du at om de eldre menneskene i de røde husene hadde orket så hadde de byttet farge på huset?

Skrevet

Hvitt hus og rødt uthus med hvite detaljer.

Farger skal passe huset, som rammen skal passe bilde. Muligens over normalt opptatt av riktige farger på hus og mener veldig mange steder, burde utbyggere fått fargekart med samstemte farger å forholde seg til. Blir gjerne et godt resultat der det skjer.

Det jeg syns er rart er at blir det fokus på en spesiell farge, tar det helt av som Kahlervaser tidlig 2000 tall og vannsenger på 80 tallet. Trodde folk var for individuelle til å velge likt som naboen, men der tok jeg feil

Skrevet

Jeg bor i et nabolag med mye farge, men nå begynner den yngre garde å ta over og uten unntak blir alle de oppussede husene malt i forskjellige nyanser av grått.

Mitt hus må være hvitt, så det kommer til å stå som et blikkfang mellom alt det grå til slutt.

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 timer siden):

Litt usikker på hva du hinter til. Mener du at om de eldre menneskene i de røde husene hadde orket så hadde de byttet farge på huset?

Nei ikke nødvendigvis. Men rød og gul farge blir veldig lite pen når den ikke blir vedlikeholdt. Så de husene som er rød ser ekstremt slitt ut. Som vårt grusomme gule hus ser ut nå🙈

Skrevet

Da vi kjøpte det var det lysegrått med blå karmer og rød takstein. Siden svært få farger kler rød takstein malte vi det hvitt. Det er stort sett hvitt det går i her, med unntak av ett rødt hus bebodd av en rusmisbruker som ikke tar vare på det. Ett blått eid av ett gammelt ektepar. Ett grønt eid av en gammel enkemann. Resten er hvitt, grått eller naturfarger (sånne vedlikeholdsfrie kledninger)

Anonymkode: c10af...5c2

Skrevet

Vi pratet om det her om dagen, for det samme gjelder jo biler. Går du inn på en parkeringsplass i dag har jo alle biler de samme fargene også. Så mye morsommere det var før når bilene kom i alle regnbuens farger. Kom over denne artikkelen:

https://huskerdudenbilen.wordpress.com/2014/12/09/158-fargerike-biler-men-nar-er-bildet-tatt/

Husene er grå utenpå og grå inni, det er så usigelig kjedelig. Da vi pusset opp badet i fjor sa damen i flisebutikken at de hadde solgt grå fliser i flere år, men nå var det på vei inn med litt varmere beige farger igjen. Jeg skjønner det ikke, vi må ha litt farge i livene våre!

Huset vårt er forresten gult, og kler det. Er mange hvite hus i byen her, men det er fordi jeg bor i en sørlandsby med mange gamle hus som var hvite fra gammelt av. De kan ikke ha noen annen farge, de hvite sørlandshusene må forbli hvite.

Men de grå byggefeltene kan jeg virkelig spare meg for. Vi bor i et eldre nabolag med hus fra 50 og 60 tallet, og her er ingen hus grå. Har noen hvite i gata, men ellers er det flere røde, et par gule, et blått og et grønt. Jeg elsker det, store tomter på mellom 1 og 1,5 mål, kupert terreng og fargerike hus. Hager fulle av gamle bærbusker og frukttrær, blomster osv. 

Flatsprengte nye byggefelt med firkantede små tomter og bare like grå hus er virkelig en merkelig trend.

Anonymkode: 293a1...eb2

Skrevet

Vårt er rødt, og skal ikke ha en annen farge så lenge det er mitt ♥️

Er heldig med nabolaget, mye fine farger på husene. Naboene malte huset sitt i en dritkjedelig mørkegrå farge, men nå har de kommet til fornuft og malt det i en nydelig grønnfarge.

Anonymkode: a4478...74d

Skrevet

I vårt nabolag er  husene røde, noen hvite, mange grå, i forskjellige nyanser, og mange svarte. Vårt er svart. Det gir et rolig og harmonisk uttrykk i et tett og hyggelig nabolag. 

Anonymkode: bc0c5...393

Skrevet

Her er det variasjon. Jeg bor i et område der det har vært stor variasjon i når husene er bygget, og det synes, både på byggestil og fargevalg. Det er mange fine farger, grønt, rødt, gult, blått og hvitt, men jeg ser også at de nye husene er grå. Alle sammen. Jeg fatter ikke hvor trenden kommer fra- det er nitrist. Heldigvis så går det jo over, på samme måte som at alle de «trendy» nissene hadde grå vegger i alle rom for noen år siden. Så vidt jeg har forstått er ikke det moderne nå.

Skrevet

Vi bor på landet, så det er ikke akkurat et tett nabolag her. Vi har rødt hus, naboen har gammelt tjærebredd tømmerhus og den andre naboen har hvitt hus.

Skrevet

Hos oss er alle de nybygde husene mørkebrune eller svarte. Naboene har lyseblått, hvitt, grønt og rødt hus. Vårt er grått, det var opprinnelig gulhvitt. Jeg har imidlertid orange bil, sofaen er rød og puter og annen pynt er i ulike brente farger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei ikke nødvendigvis. Men rød og gul farge blir veldig lite pen når den ikke blir vedlikeholdt. Så de husene som er rød ser ekstremt slitt ut. Som vårt grusomme gule hus ser ut nå🙈

Så da må man vedlikeholde huset? Det må man jo?

Anonymkode: e7801...fa5

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Vi bor i lysegrått rekkehus, men jeg liker det ikke😂 (det var grått da vi kjøpte det) Naboen har spurt om vi kan være med på å male det om til mørkegrå, men det er enda mer uaktuelt. Har vokst opp i et område hvor alle rekkehusene hadde forskjellige farger og det likte jeg! Nå er de fleste av de husene også grå eller hvite. 

Anonymkode: 89955...413

Samme her, vi hadde lysekrått og i fjor bestemte sameiet for å male - i mørkegrått. Det ble faktisk finere siden den opprinnelige gråfargen var en gråfarge der all skitt og dritt vistes godt tom på avstand. Men kunne fint tenkt meg at vi fikk mer farge i rekkene. 

Endret av frk Nilsen
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.8.2026 den 20.47):

Velger folk grått fordi de tenker at det er vedlikeholdsfritt, tro? Man må jo vaske og male like ofte om huset grått. Greit at møkk kanskje ikke synes like godt eller at fargen ikke blir blass like fort, men svertesopp og slitasje er jo like hjertelig tilstede på et grått hus som et gult hus. Matte, blasse, grå hus er heller ikke pent. 

Skrevet

Er vant med hvite hus og liker det best. Ekstra stas med de som er hvite på fremsiden og røde på baksiden, hvis det var trenden den gangen de ble bygget.

Utover det…

Jeg er ingen fan av gule hus. Synes nok det er det verste.

Grå takler jeg nok bedre, selv om jeg ikke skal påstå det er spenstig. 

Har sett det er en del grå biler for tiden, ikke diskret eller lysegrå, men virkelig virkelig grå. Det liker ikke jeg.

Anonym bruker skrev (På 21.8.2026 den 21.20):

Vi pratet om det her om dagen, for det samme gjelder jo biler. Går du inn på en parkeringsplass i dag har jo alle biler de samme fargene også. Så mye morsommere det var før når bilene kom i alle regnbuens farger.

Er i utgangspunktet enig, men gikk forbi en diger neon-oransj Tesla i går og har enda ikke fått tilbake synet 🫪

Anonymkode: 7335d...31b

Skrevet

Dette finnes det jo svar på. De mener at den yngre garden er mer kortsiktig og tenker at når vi skal selge, så må det være nøytralt og uten personlige preferanser. I tillegg, er det mye hvitt fordi tidligere var hvitt en mer eksklusiv maling, den kostet mer. Da den ble like dyr som alle andre farger, skulle alle ha hvitt hus. Her er alle hus hvite men opprinnelig var de gjerne oransje, blå, gule, røde osv. Videre er det enkelt å velge en nøytral farge, så slipper man å skille seg ut, eller å faktisk ta et valg. Det forundrer meg at mennesker kjøper særegne eldre hus, fordi de ønsker noe ingen andre har. Så pusser de opp husene og så blir de like alle andres innvendig. Samme lampe, samme sofa, hvite og beige vegger. I mitt hus er alt unikt, for jeg ønsker ikke å eie noe som helst, som flere har. Derfor ser det litt crazy ut i hjemmet mitt, men jeg elsker det.

Anonymkode: 404df...784

Skrevet

Det kommer an på type hus og område synes jeg, men grå hus liker jeg ikke.

vi bor i Kragerø i et veldig gammelt kysthus det er hvitt og må være hvitt alt annet hadde sett rart ut. Vi har hvit inngangsdøra også, men den kommer jeg til å male flaskegrønn eller blå slik den var før i tiden☺️

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 23.8.2026 den 13.46):

Er vant med hvite hus og liker det best. Ekstra stas med de som er hvite på fremsiden og røde på baksiden, hvis det var trenden den gangen de ble bygget.

Utover det…

Jeg er ingen fan av gule hus. Synes nok det er det verste.

Grå takler jeg nok bedre, selv om jeg ikke skal påstå det er spenstig. 

Har sett det er en del grå biler for tiden, ikke diskret eller lysegrå, men virkelig virkelig grå. Det liker ikke jeg.

Er i utgangspunktet enig, men gikk forbi en diger neon-oransj Tesla i går og har enda ikke fått tilbake synet 🫪

Anonymkode: 7335d...31b

Det som er artig er at folk malte fronten hvit. Så brukte de rød på baksiden. Hvitmaling var langt dyrere enn rødt visstnok, så sparte der de kunne.  Hadde jeg hatt et sånt hus, så hadde jeg uten tvil malt det på samme måte, hvis det var originalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...