Gå til innhold

Hvordan håndtere dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juni startet jeg i ny jobb.Jeg kom fra en jobb hvor jeg fikk ganske dårlig betalt og etter et år hvor jeg måtte spe på med sparepenger hver måned gikk jeg lei og var rett og slett litt desperat etter å finne ny jobb. 
Jobben jeg fikk var en jeg i utgangspunktet var litt usikker på, men siden jeg rett og slett ikke klarte å leve av lønnen i forrige jobb måtte videre (selv om jeg trivdes).

Så til dagens situasjon. Jeg har nå vært i denne jobben i litt over 2 måneder. Jobben er psykisk krevende med ekstremt mye utfordrende atferd hos brukere. I tillegg går jeg langvakter på 12,5 timer. Langvakter i seg selv er ok, men i kombinasjon med utfordrende atferd blir det for mye for meg. Jeg hadde litt ferie litt tidligere i sommer og første ferieuke brukte jeg på sofaen. Helt utslått.

Idag har jeg første fridag etter 3 langvakter og dagen idag har jeg også brukt liggende på sofaen.

Jeg ser dessverre at dette ikke holder i lengden, og kroppen min sier tydelig i fra. Da jeg startet i jobben tenkte jeg at dette er typisk i ny jobb, men når man går anspent i 12,5 t pr. vakt fordi man ikke vet hva som møter en på jobb, blir det visst for mye meg.

Dilemmaet nå er at jeg kun har vært ansatt i 2 mnd og jeg håpet at jeg skulle holde ut en god stund til, slik at jeg kunne opparbeide meg en god referanse. Men slik situasjonen er nå går det på helsa løs.

Jeg elsker langvaktene og de friperiodene dette utløser, men kombinasjon langvakt/ekstremt utfordrende atferd blir for tøft. 
Jeg har så lyst å få dette til, men kroppen stritter i mot og det går hardt ut over fritiden og familielivet.

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: c7b2f...59a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gått til legen og diskutert saken.

Skrevet

Ville ikke presset på hvis kroppen sier nei. Da er det for krevende for deg desverre. Slik jobb er ganske tungt både psykisk og fysisk og det er desverre derfor mange sliter med å holde seg i arbeid der lenge. 

Skrevet

Takk for svar! 

Mulig jeg må ta en prat med legen.

Hi

Skrevet

Folk som jobber med krevende brukere burde få helt andre arbeidsvilkår og en helt annen lønn. Det må være helt sykt tungt.

Anonymkode: 4fca6...24d

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Folk som jobber med krevende brukere burde få helt andre arbeidsvilkår og en helt annen lønn. Det må være helt sykt tungt.

Anonymkode: 4fca6...24d

Vi får et tillegg i lønn pga utagering, men det er veier ikke opp for belastningen. Jeg hadde trodd og håpet at jeg taklet dette på en annen måte enn jeg gjør, men jeg klarer ikke å hente meg inn i friperiodene og er i helt elendig form nå. I tillegg tynger det nok ekstra med usikkerheten rundt veien videre.

Hi

Skrevet

Du bør gi det mer tid. Ikke løpe til legen "straks" du blir utfordret og opplever at arbeidet er noe vanskelig å stå i. Husk at det ER krevende å starte i ny jobb, det er krevende å være ny i jobben, den tar tid å komme inn i rutiner og strukturer, bli kjent med kollegaer og brukere mm. Alt dette er kapasitetskrevende situasjoner, og så har du jobben i seg selv på toppen av det hele.

Gi det tid. Snakk med leder og med kollegaer, be om mer støtte og veiledning, og be om rom for å være ny i jobben. Du har kun jobbet der kort tid. Om du fortsatt etter 1-2 år er like usikker og sliten, ja da bør du tenke på å bytte jobb. 

Anonymkode: f24c8...ce9

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Du bør gi det mer tid. Ikke løpe til legen "straks" du blir utfordret og opplever at arbeidet er noe vanskelig å stå i. Husk at det ER krevende å starte i ny jobb, det er krevende å være ny i jobben, den tar tid å komme inn i rutiner og strukturer, bli kjent med kollegaer og brukere mm. Alt dette er kapasitetskrevende situasjoner, og så har du jobben i seg selv på toppen av det hele.

Gi det tid. Snakk med leder og med kollegaer, be om mer støtte og veiledning, og be om rom for å være ny i jobben. Du har kun jobbet der kort tid. Om du fortsatt etter 1-2 år er like usikker og sliten, ja da bør du tenke på å bytte jobb. 

Jeg tenker det samme. Ser på det som nokså normalt å være utkjørt etter så kort tid i ny jobb. 

Anonymkode: 713ef...b3f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Og jeg må si at jeg skjønner veldig godt hva du mener. Dette er ikke første jobben min og jeg vet godt hvordan det er å være sliten første tiden i ny jobb. 
Dette er noe annet. Jeg er ikke bare sliten, jeg er sengeliggende med null kapasitet til verken familie eller fritid. Jeg har nå hatt to dager fri etter endt jobbperiode og har disse to dagene vært tilskuer i mitt eget liv. Ting skjer rundt meg, men jeg er ikke tilstede. Slik har jeg aldri hatt det før. Så derfor jeg skrev dette innlegget og ønsket tilbakemeldinger. Jeg føler at jeg er ganske fastlåst i denne situasjonen.

Hi

Skrevet

Jeg er sengeliggende hver dag etter jobb. Helt utkjørt. Det er ikke uvanlig i slike yrker. Det er jo også derfor man har mer fri. For å hente seg inn. Jeg ser på de ekstra fridagene som jobb. Da ligger jeg mest mulig i sengen og gjør minst mulig, slik at jeg er klar igjen til neste skift. 

Anonymkode: 463be...dee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...