Anonym bruker Skrevet 13. august #1 Skrevet 13. august Hva svarer du som er ufør, når noen spør hva du jobber med? Anonymkode: a5774...1c6
Anonym bruker Skrevet 13. august #2 Skrevet 13. august Det kommer litt an på settingen og hvordan spørsmålet blir stilt, men jeg svarer gjerne at jeg er ufør nå, men tidligere har jeg jobbet som.... Med nye mennesker er det greit å si noe om hva man er utdannet som eller har jobbet med. De spør jo fordi de ønsker bli kjent og det er jo i aller høyeste grad noe som har formet deg til den du er i dag. Men det er et vanskelig spørsmål, vanskeligst de første årene når sorgen var råest. Anonymkode: adbb5...aaf
Anonym bruker Skrevet 13. august #4 Skrevet 13. august Den jeg kjenner best som har blitt ufør, jobbet for lenge. Dermed ble det å bli ufør en lettelse, fremfor en sorg. Hen hadde også hatt diagnosen lenge så sorgen knyttet mot den var bearbeidet. Vedkommende sier sannheten: "Jeg er ufør". Ved mer personlige samtaler der det er naturlig legges det kanskje til hvorfor og hva vedkommende jobbet med før. Anonymkode: fa96e...8ec
Anonym bruker Skrevet 13. august #5 Skrevet 13. august Jeg var/er halvt ufør. Så sier som regel det jeg jobbet som. Har siste årene jobbet 100% pga økonomi. Merker veldig godt at det sliter på helsa og at jeg må snart gå over til 50-50. Må bare få ryddet opp øknomisk Anonymkode: 741c7...988
Anonym bruker Skrevet 13. august #6 Skrevet 13. august "Jeg jobber ikke akkurat nå." Hvorvidt jeg utbroderer noe mer, kommer veldig an på hvem som spør. Anonymkode: 1afd0...407
Anonym bruker Skrevet 13. august #7 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg var/er halvt ufør. Så sier som regel det jeg jobbet som. Har siste årene jobbet 100% pga økonomi. Merker veldig godt at det sliter på helsa og at jeg må snart gå over til 50-50. Må bare få ryddet opp øknomisk Anonymkode: 741c7...988 Det er jo skrekkelig digg å være såpass «frisk» at du bare kan velge og vrake på den måten da Anonymkode: 836ce...1f4
Anonym bruker Skrevet 13. august #8 Skrevet 13. august At jeg ikke jobber akkurat nå. Heldigvis så er ikke folk jeg møter ute i det virkelige livet så fordomsfulle som folk er her inne. Anonymkode: 0788d...60a
Anonym bruker Skrevet 13. august #9 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er jo skrekkelig digg å være såpass «frisk» at du bare kan velge og vrake på den måten da Anonymkode: 836ce...1f4 Det er nok ingenting av det her som er digg.. Anonymkode: 741c7...988
Anonym bruker Skrevet 13. august #10 Skrevet 13. august Anonym bruker skrev (4 timer siden): At jeg ikke jobber akkurat nå. Heldigvis så er ikke folk jeg møter ute i det virkelige livet så fordomsfulle som folk er her inne. Anonymkode: 0788d...60a Jo vi er det. Vi bare sier det ikke til de det gjelder Anonymkode: 836ce...1f4
Anonym bruker Skrevet 14. august #11 Skrevet 14. august Jeg svarer :" Jeg begynte på sykepleien, men måtte avbryte fordi jeg var i en alvorlig trafikkulykke. Så jeg er ufør. " Tok meg mange år før jeg sluttet å grue meg til å svare på jobb- spørsmål. Slenger på :" Det går bra altså." Tungt å ikke kunne jobbe, eller fungere. Men er ikke lenger " flau" over det. Men i 20 og 30 årene var det tøft å si at man ikke jobber. Vært en stor sorg for meg. Men man står tryggere i seg selv med årene. Ikke min feil at en trailer traff bilen vår front mot front. Anonymkode: 7c6e6...d74
Anonym bruker Skrevet 16. august #12 Skrevet 16. august Anonym bruker skrev (På 13.8.2026 den 16.16): Jeg var/er halvt ufør. Så sier som regel det jeg jobbet som. Har siste årene jobbet 100% pga økonomi. Merker veldig godt at det sliter på helsa og at jeg må snart gå over til 50-50. Må bare få ryddet opp øknomisk Anonymkode: 741c7...988 Hvordan kan du være 50% ufør og kunne jobbe 100%? Er ikke hele poenget med ufør at man er for dårlig til å jobbe? Anonymkode: a5774...1c6
Anonym bruker Skrevet 16. august #13 Skrevet 16. august Vet om uføre som jobber 5 eller 10 %, men når de forteller hva de jobber med høres det ut som de jobber fullt. ei som hjelper til på et bibliotek noen timer i måneden sier «jeg jobber på bibliotek!» når noen spør Anonymkode: caa2b...109
Anonym bruker Skrevet 16. august #14 Skrevet 16. august Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Vet om uføre som jobber 5 eller 10 %, men når de forteller hva de jobber med høres det ut som de jobber fullt. ei som hjelper til på et bibliotek noen timer i måneden sier «jeg jobber på bibliotek!» når noen spør Anonymkode: caa2b...109 Så bra. 🤩 Da føler de at de bidrar. Anonymkode: 7c6e6...d74
Anonym bruker Skrevet 19. august #15 Skrevet 19. august Jeg svarer at dessverre ble jeg syk, så nå er jeg ufør, men før jeg ble syk jobbet jeg som...... Anonymkode: e9c4f...7f2
Anonym bruker Skrevet 20. august #16 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (På 16.8.2026 den 17.48): Hvordan kan du være 50% ufør og kunne jobbe 100%? Er ikke hele poenget med ufør at man er for dårlig til å jobbe? Anonymkode: a5774...1c6 Man kan ha gode og dårlige år også. Det som endrer seg er om man mottar penger fra nav. Det gjør jeg altså ikke. Anonymkode: 741c7...988
Anonym bruker Skrevet 20. august #17 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (På 13.8.2026 den 18.49): Det er nok ingenting av det her som er digg.. Anonymkode: 741c7...988 Det kan være mange årsaker til ufør, å jeg syntes alle har grunn for det, man har tross alt fått det. Det kan være psykisk som det kan være fysisk. Selv er jeg i jobb men man aldri om det skjer seg selv. Anonymkode: bcf20...8f3
Anonym bruker Skrevet 20. august #18 Skrevet 20. august Anonym bruker skrev (På 16.8.2026 den 18.29): Vet om uføre som jobber 5 eller 10 %, men når de forteller hva de jobber med høres det ut som de jobber fullt. ei som hjelper til på et bibliotek noen timer i måneden sier «jeg jobber på bibliotek!» når noen spør Anonymkode: caa2b...109 Og hva er feil med det? Hun jobber jo på bibliotek uansett om det er to eller 40 timer i uka. Når noen spør meg sier jeg som det er at jeg er ufør nå, men tidligere jobbet jeg som ....... Anonymkode: e9c4f...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå